Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
domácí výuka
Zajímám se poslední dobou o unschooling a rovnou píšu, že tento způsob je velmi blízký mému vnímání. Chci se zeptat zda je tu někdo, kdo ho praktikuje a také na další názory na něj.
filozofie unschoolingu je v podstatě taková, že člověk se učí (tedy jsou mu podány iformace, pokud o ně žádá) jen to, oč projeví zájem, tedy nejede podle žádných školních osnov, tyto znalosti jsou poté trvalé a hluboké.
Další info např.:
http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
Článek o současné situaci, velmi zajímavé:
http://www.osule.cz/blog/2012/01/29/proc-zmenit-vzdelavaci-paradigma-cast-1/
Pro anglicky mluvící (když mi to někdo shrne, budu moc ráda :-P) hlavně mě zajímají informace o ADHD.
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Ještě nemám děti ve školním věku, takže mě také zajímají názory na klasické školství, jak jste spokojené, s čím se potýkáte, co vám naopak přijde jako klad, zda jste přesvědčené, že je škola pro vaše děti to pravé.
Děkuji za všechny příspěvky.
lien, jak víš, že ho učila doma? pokud vím, tak chodil normálně do katolické školy. utekl až ze střední. maminka ho pouze nutila učit se na housle. ale pokud napíšeš odkaz na zdroj tvých informací, tak si to ráda přečtu. já o einsteinovi teda četla úplně jiné info.
jo špatně jsem se vyjádřila, kdo nechce nepochopí, samozřejmě že do nějakých škol chodil, ale zřejmě to údajné nucení maminky nebylo tak horké, když ho nakonec učila doma
a ano, ve škole byl za hlupáka – o tom právě mluvím
no a navíc právě einsteinovi bylove škole kvůli dyslexii předhazováno, že je hlupák. měl i problém se dostat na vysokou.
no nevím, v čem byla katolická základní, a pak střední a vysoká u einsteina jiná než jsou dnešní školy. navíc ho teda maminka nutila do vzdělání, včetně hry na housle. a přesto i když byl asi autista a dyslektit to dotáhl daleko.
Ano, einstein byl inteligentní, protože ho ve škole nikdo nenaučil, že je hlupák. Je to naopak, než se zdá.
Lien, tvůj postoj k “životu“ sice nesdílím, ale souhlasím s tebou v tom, že je potřeba něco změnit. Opravdu se na školách učí spoustu zbytečností a často i hloupým způsobem. České děti (i dospělí) nejsou zvyklí přemýšlet pokud se něco učí – chybí tu již zmiňované projekty…, které by pomohly a nutily děti přemýšlet v souvislostech… Ale to je také do jiné diskuze. A opravdu netuším o čem se tu “bavíš“ s Peťkou, ale postřehla jsem, že způsob, který se ti zamlouvá je dle Peťky pouze pro velmi inteligentní děti, což Einstein bez pochyby byl, že:-) (to jen malé rýpnutí neb opravdu nevím, o čem “tvá“ filozofie je).Ksanda
aha, takže se tu všechny shodujete na tom, že člověk se musí naučit býti poslušný a ohebný už v dětství, protože pak by mu to třeba mohlo vadit. jinými slovy, protože my jsme otroci, musíme to udělat i z dalších generací :-(. No tak hodně štěstí.
Ksando, s tebou souhlasím v jedné věci bez výhrady, že nikdo nemůže z člověka vychovat to, co sám nemá. Tedy prostoduchý tupec bez špetky slušnosti těžko vychová ohleduplného člověka, byť by mu bylo zhůry dáno. Ale i tak je to třeba. Protože pokud bude celý národ vychovávat (učit) hrstka učitělů, budou všichni stejní, jako je to teď.
Peťko, Naomi není jediná, kdo praktikuje unschooling, a i ona má syny tři, žádný z nich není negramotný, myslím že všichni tři mají VŠ. Jeden z nejznámějších unschoolovaných je A. Einstein, to myslím mluví samo za sebe. On sám prohlásil, že všichni jsme géniové. Až ve škole z nás udělají hlupáky.
Kšando, díky. Vystihla jsi to přesně. Jen jsem to neuměla tak jasně napsat, formulovat.
Ono to opravdu vypadá, dle videa od Noemi, že každý rodič nutí dítě do extremních výkonů a žene ho do něčeho, co samo dítě nechce. Myslím si, ale i zkušenosti z x třídních schůzek mi to potvrzují, že rozumný rodič, který se o dítě zajímá, ví přesně, co dítěti jde a co nejde, v čem je třeba mu pomoci a co může vypustit.
A to se týká i těch úkolů, které jsou (hlvně na druhém stupni) prostě často úplně bezduché.
A jen málokteré dítě chce samo od sebe dělat i to, co ho nebaví a nudí. Ano, co ho baví, tak si vyhledává, ale to dělá téměř každé dítě, které má o něco zájem.
A vidím to nejen sama u sebe, ale už i u dcery, která dokáže přijít a říct…mami, díky, že jsi mě tenkrát do té angličtiny dokopala..teď jakobych to našla…
A jsem si jistá, že kdybych teda řekla….ty se nechceš angličtinu učit? Tak se jí neuč! Tak dneska je dcera chudák.
Jsme mimo téma, omlouvám se.
Peťko, s většinou bohužel nelze jinak než souhlasit. No, prostě rodina rolníka, vychová zase “jen“ rolníka (nechci se nikoho dotknout…). Nejsem zastáncem toho, aby se děti nutily šrotit věci za každou cenu – každý rodič by měl dokázat odhadnout své dítě, vidět ho aspoň trošku reálně, dokázat zhodnotit jeho schopnosti a vést ho tím směrem – tzn. pokud není dítě “studijní typ“ nebudu ho mučit doma 3 hodiny nad učením, ale umožním mu (a podpořím ho) v tom, v čem je dobré. Ale jistě mi všichni dají za pravdu, že nějaké minimum všeobecného vzdělání je důležité i u těch, kteří se jednou “hlavou“ živit nebudou. Ale když vidím, že dcera není nikterak vyhraněná (v ničem vyloženě nevyniká a nic ji vyloženě nebaví), ale je chytrá – jen jí chybí ten zmiňovaný “motor“, tak do doby, než se “vyhraní“ a než ona sama bude moci zhodnotit co je důležité, jí ten “motor“ prostě musím dělat já – jinak bych z ní vychovala “flákače“ – to je můj názor.
Radko, ano, myslela jsem to stejně, jak píšeš.
S tou inteligencí mi šlo o to, že takové dítě, až dospěje a zjistí, že pokud chce vykonávat práci, která by ho bavila, například že chce být lékař, učitel…že je jaksi vzdělání potřeba. A takové “dítě“ či mladý člověk, ač doposud žil s výchovou – nic nemusíš – bude dle mého schopno “zabrat“ a třeba se i učitelem stane! Bude ho to stát ovšem šíleně moc práce, ale protože je přirozeně inteligentní, nebo mu studium půjde, jak se říká “samo“, pak to třeba dokáže.
Ale chtěla jsem říct, že takových dětí nebude moc, spíš tak 1 z tisíců.
A jistě, není to jen v inteligenci, záleží na povaze, to rozhodně.
Ostatní i když inteligentní dítě, už nikdi nebude mít zájem se něco doučovat, hledat si informace v encyklopediích, jak na videu Noemi popisuje svého syna, který celé dětství nic nemusel, učil se jen to, co chtěl a pak se za 14 dní naučil látku, kterou se ostatní učí na ZŠ a následně na SŠ a zázračně vystudoval VŠ. Jen protože si sám od sebe uvědomil, že chce studovat! To jsou dle mého neskutečné kecy a praxe bude úplně jiná.