Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
domácí výuka
Zajímám se poslední dobou o unschooling a rovnou píšu, že tento způsob je velmi blízký mému vnímání. Chci se zeptat zda je tu někdo, kdo ho praktikuje a také na další názory na něj.
filozofie unschoolingu je v podstatě taková, že člověk se učí (tedy jsou mu podány iformace, pokud o ně žádá) jen to, oč projeví zájem, tedy nejede podle žádných školních osnov, tyto znalosti jsou poté trvalé a hluboké.
Další info např.:
http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
Článek o současné situaci, velmi zajímavé:
http://www.osule.cz/blog/2012/01/29/proc-zmenit-vzdelavaci-paradigma-cast-1/
Pro anglicky mluvící (když mi to někdo shrne, budu moc ráda :-P) hlavně mě zajímají informace o ADHD.
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Ještě nemám děti ve školním věku, takže mě také zajímají názory na klasické školství, jak jste spokojené, s čím se potýkáte, co vám naopak přijde jako klad, zda jste přesvědčené, že je škola pro vaše děti to pravé.
Děkuji za všechny příspěvky.
radko, však o tebe a tvůj tlak obavy nemám 😀
Všechny reakce vložené od 4.10. jsem sem přesunula z diskuze Škola bez DÚ…?
no mě to tlak nezvedá:-) já jsem z práce zvyklá na ledacos.
radka2
a navíc než jsi meggi napsala, že je to urážka, tak se dobře bavila
a jelikož ty si na korektní debaty nepotrpíš, nemám potřebu se právě s tebou takto bavit, jak se říká na hrubý pytel, hrubá záplata
radko, no vidíš, asi už jsem vůči tomuhle způsobu výměny názorů mezi tebou a lien otupělá…
Nicméně to nemění nic na tom, že když mi zvedá tlak do nebes něco, co dělat nemusím, tak to prostě nedělám 🙂
ne nikde jsem nenapsala že meggi trpí psychozou, byla to otázka, právě proto možná petra píše, aby se nehledal jiný smysl psaného
a pokud napíšu, že jsi nemocnější než tvůj syn, taky bych neřekla, že je to urážka, protože už jen z toho co o sobě a o něm píšeš je to zřetelné
no nevím, ale lien zajisté nikoho neuráží:-)))
jen píše například o mě, že jsem nemocnější než můj syn. (o kterém jsem nepsala, že by byl nemocný). nebo meggi, že trpí psychozou. a to jen v téhle diskuzi. což je zajisté korektní debata, že?:-)
radka2
petro? ja nehledam zle veci..ja jsem jen napsala take,svuj nazor..a to snad muze kazdy,bez toho,aby ho na to upozornoval admin ?:-(
napsala jsem to..a to je vse.. a i moje situace nebrani tomu,abych reagovala..sama dobre vim,ze nemam vyhledavat stres( ani to nedelam,vychutnavam si kazdy den).ale podivej se,i jinde 🙁
zvlastni reakce.. neco se ti nelibi,tak necti..nereaguj…?plati pro pro vsechny ?….
tak paaa a diskutujte si tu… 😀
Meggi, přestaň se snažit číst mezi řádky a hledat skryté významy v tom, co kdo napíše. Pak tě ani nenapadne, že se tu někdo hádá 🙂
Pokud ti tato (nebo jakákoli jiná) diskuze připadá jako hádka, která ti vadí, tak je řešení úplně prosté – nečti ji. Obzvlášť v tvojí těžké situaci by ses měla šetřit a vyhýbat stresům, nech tedy to, co ti zvyšuje hladinu adrenalinu ležet a věnuj se tomu, co tě pozitivně naladí 😉
……..
No a k tomu, co se probírá – podle mě děti ty podněty k učení potřebují, málokdo se sám od sebe dopracuje k tomu, že ho bude zajímat třeba historie, když s ní nepřijde do kontaktu. Zatímco jedno dítě je od přírody zvídavé a ptá se na všechno kolem, jiné bude informace jen pasivně přijímat a až si je utříbí, tak zjistí, že některé z nich jsou pro něj zajímavé. ale nebýt toho, že mu je někdo předložil, mělo by mnohem menší šanci tens vůj zájem objevit.
Přijde mi to podobné jako se sportem nebo koníčky vůbec – často se mluví o tom, že menší děti mají mít spíš pestrý výběr, aby si toho mohly co nejvíc ozkoušet a pak se rozhodnout, co je bude bavit. Někomu stačí někde něco zahlédnout a chce jít do toho (mladší dcera), jiný musí nejdřív mít tu zkušenost a pak se teprve nadchne (starší dcera).
Přijde mi v pořádku, že na ZŠ se děti učí i spoustu věcí, které pak už třeba nikdy neupotřebí – jedině tak se totiž naučí rozlišovat, co pro ně ten balast je a co ne.
Pozor, tím netvrdím, že do toho “svého balastu“ musí napřít maximum energie, aby ho zvládaly jak nejlíp to půjde. Ať věnují maximum energie tomu, co jim sedí. To, co jim není vlastní by si ale měly osvojit aspoň na základní úrovni – ono totiž všechno souvisí se vším, i když se to na první pohled nezdá.
Ono je to na dlouho debatu, ve všem hraje hodně velkou roli i to, jakým způsobem se za tím cílem jde. Protože se pak může ukázat, že ten přístup je víceméně stejný, jen každý jnak pojmenováváme ten cíl. Ale to už tu sypu obecné věci, což asi nikam moc nevede 🙂
…jen bych měla technickou – nechtěly byste ty poslední úvahy přesunout do nějaké samostatné diskuze? …ať se to pak dá zpětně dohledat, protože pod domácímí úkoly to za půl roku asi nenajdem…
Peťko ještě jsem se teď byla poctivě zamyslet o tom otočení úplně na druhou stranu a vážně jsem přesvědčená, že se mi toto nestalo (alespoň co se výchovných věcí týče). Moje cesta přes concept continua, matějčka, prekopovou /okrajově, protože je mnohé, co se mi nelíbí/, r+r, naomi, holta jde pořád stejným směrem, tam nejde o otočení a dokonce ani o bezvýhradný souhlas. jsou věci, se kterými nesouhlasím ani třeba s ní.
Ale chci napsat, že pokud se to i stalo mně nebo někomu, že to není nijak odsuzování hodná věc, prostě člověk se nějakým způsobem vyvíjí a to co dělal před deseti lety může být klidně pravý opak toho co dělá teď. Je to přirozené a nemusí se cítit kvůli tomu špatně. Tenkrát ho jeho zralost vedla k jiným názorům a věcem, než třeba teď a je to v pořádku.
Meggi také jsem přemýšlela, proč sem chodím a Peťka v podstatě odpvoěděla za mně. Protože jsou mi mnohé názory velmi přínosné a ráda se zamyslím. Např. nyní :-). Je to pro mě takový styk se společností jaká je a jaké místo v ní zaujímám/e.