Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Improvizovaná plkárna č. 2
Tak původní plkárna je z nějakého naprosto záhadného důvodu neotevřitelná, tudíž si dovoluju založit novou 🙂
Nevím proč, ale zrovna dneska ráno mě napadlo, že by se možná už mohla založit improvizovaná plkárna č. 2, protože v té první už bylo strašně moc příspěvků (v tuto chvíli je jich tam uloženo 9031).
Takže s chutí do plkání 🙂
Paťko, na medík mám tenhle recept:
“-300 květů pampelišek
-1 l vody
-1 kg krystalového cukru
-1 citron
-1 pomeranč
Pampeliškové květy sbíráme nejlépe v poledne, kdy jsou hodně rozvité. Trháme jenom květy. Utržené květy lehce opláchneme, nalijeme na ně 1 l vody a vaříme na stupni č. 4 cca 20 minut. Po uvaření je necháme louhovat 24 hodin.
Druhý den je scedíme přes husté sítko, rukou vymačkáme, přidáme šťávu z pomeranče a citronu a rozmícháme cukr.
Vaříme ještě odkryté hodinku.!!! Čím déle budete med vařit, bude se vyvařovat voda a med bude hustší.!!!! Zezačátku jsem to vařila na stupeň č.4 a asi za půl hoďky mě med přetekl a tak jsem to snížila na stupeň č.3 a dovařilo.
Z této dávky jsou dvě skleničky a kousek. Skleničky mají obsah 400 ml. Med je hustý určitě nejméně jako když ho koupíte v obchodě.“
Dělala jsem to z dvojité dávky a vařila jsem to přesně hodinu a 20minut, docela naprudko. Po hodině jsem u toho stála a po pěti až deseti minutách jsem zkoušela kápnout dvě lžíce na talířek, tak jako když vaříš marmeládu. No a pak už to bylo ok, nalila do skleniček a má to konzistenci klasického medu. Je parádní, jen si tady mlaskáme:-)
Bami a tobě dlužím ty cibulové kroužky:-) Budu je dělat dneska k čerstvému upečenému chlebíku – vezmeš velké cibule a nakrájíš po oloupání jen na velké plátky jako brambory. Pak je rozebereš na kolečka a můžeš obalovat – trojobal je fajn, ale já máčím jen do těstíčka – klasika – vajíčko, hladká mouka, sůl, trochu strouhaného sýra, špetka koření podle chuti – třeba grilovací. A rovnou s tím na pánvičku, opéct z obou stran, ve friťáku je to lepší, ale musí se pak přecedit olej. Osušit ubrouskem, ale jen jemně, aby zůstala křupkavá, k tomu chleba, houska, opečený toust, jak co je zrovna doma:-) Dobrou chuť:-)
Jo a ty zapečené brambory s tím zelím a klobáskou jsou mňamka:-)
Matildo, na “sektářství“ jsem nemířila vůbec, to je zrovna něco, co se dost zkresluje a není to tak úplně o tom, co škola nabízí. Myslela jsem, aby si Horem udělala OSOBNÍ průzkum, ne aby to sepisovala pro nás, když je teď v jednom kalupu a neví co v novém režimu dřív. Ale toto rozhodnutí jí spadlo z nebe v těchto dnech a asi moc na výběr nemá…
Horem, já jsem tvoje důvody ke změně pochopila dokonale i z předchozích příspěvků. Ale jestli je toto tvoje jediná varianta, přesto je podle mě nutné pochopit a zvážit jejich způsoby výuky, zejména mám na mysli záměry a cíle. Pro dítě intuitivní, vnímavé, komunikující spíš beze slov obrazem, hudbou a tak to podle mě může být cesta nejmenšího odporu a největší podpory jeho schopností. Ale pro posílení logiky, soutěživosti a tak – je to zase trochu hrob. A ten výběr, co posílit a co potlačit, to je na nás rodičích vždycky. Já si nemyslím, že na prvním místě je logika. Ale myslím si, že když je dítě v logice slabé a ještě ho dám do systému logiku opomíjejícího, bude ve většinové společnosti velkým exotem – a chci mít dítě – životního exota? To je příklad mého uvažování, nemyslela jsem tím teď nikoho konkrétního. Dětské vnímání je v předškolním věku velmi tvárné, tudíž to, co s ním konkrétní učitelky v konkrétním směru budou dělat, je pro něj hodně moc důležité. Včetně například víry…
Ještě pro Matildu, zjednodušit wald. školku na práci rukama, výtvarné a tvořivé činnosti je moc zavádějící – toto bychom pro děti chtěly všechny a zdaleka to není o tom, kam waldorfské školství děti cílí a vede. Naštěstí školky standardní také velmi rozvíjejí tvořivost dětí, i když určitě rozdíly jsou. Můj mladší je velmi tvořivý človíček a každý den vytvoří tuny nejen papírových výrobků (dnes tvořili z těsta už ráno v sedm 🙂 ) a každý den něco originálního…. Školkové učitelky jsou pro mě v tomto úžasné a on má z tvorby ve skupince úplně jinou radost než když si to doma patlá sám :))
Matildo, jo já původně byla tak nějak rozhodnutá, že jí nebudeme překládat do jiné školky, jenže to bylo v době, kdy jsem byla jen živnostník. Teď když musím dojíždět do nějaké stabilní základny, se situace markatně změnila. Jde i o to, že člověk to má v práci někdy na press a tak příručnost školky je vítána, ale to ty víš 🙂
Určitě je fajn, že dětičky mají možnost z takto směrované školky přestoupit na ZŠ i SŠ stejného typu. To je asi základ, aby nedocházelo k nedorozumněním při klasickém typu výuky.
Virenko ahooj. Ne nebrala jsem to jako přednášku, ale jako podnět. Samo, že informace jsou to pro mě velmi ale velmi čerstvé a jde spíš o pocity než názory , tedy moje 🙂
To víš, že se do toho začtu a díky moc za tipy. Já se tu ještě zmíním, jen co pochytám víc informací.
Další věcí je, že moc na výběr jsem neměla. Buď že zůstane v té původní, ale bude nás provázet řehole brzkého ranního vstávání, kdy je potřeba brát ohled na časový předstih, kvůli převážení a 80 km navíc a to denně. Počítám cestu tam a zpět dvojmo, aby jsme se pochopily 🙂
Nebo jí umístíme do jiné školky , bližší a bude to jednodušší. Měla jsem podmínku, že když už jí přeložíme, tak aby školka nějak odpovídala mým představám. Tj. menší max do 50ti dětiček, protože to znamená i menší počet dětí ve třídách, tak jako v naší původní školce a aby byla někde v okrajové části, kde bude možnost s dětičkami vyrážet nejen na hřiště, ale i do přírody, tak jako v té naší původní.
To mám nároky co? 🙂
No a volné místo bylo jen v téhle Waldorfské a ještě jedné, která byla situovaná v centru Turnova a s kapacitou 130 dětí. Takže je jasné, kam mé srdce směřovalo 🙂 Navíc v té ve městě byla dost nepříjemná paní učitelka a přestože mají ještě volnou kapacitu, tak se jí nelíbilo, že nejsme přímo z Turnova.
Takže asi tak na bližší osvětlenou. Na mě to zkrátka šlo moc rychle, a jsem věru ráda, že to dopadlo. Jen teď nám vyvstalo spoustu otázek a věcí k řešení okolo toho a hlavně vyřešit to tak, aby Elinka byla ta hlavní, pro kterou to děláme 🙂
Ahoj Virenko, doufám, že to nebude HP vadit, když za sebe řeknu – napsalas to moc hezky. Myslím, že ten návrh, aby Evka popátrala a udělala nám pěkný přehled o této méně známé oblasti, není vůbec špatný, jen se bojím, že chudák teď naprosto nestíhá… Já toho nevím mnoho, ale myslím si, že z takového přírodního směru zaměřeného na tvůrčí práci ručičkami se děti můžou naučit vlastně vše, od poznávání barev, zvířat, rostlin, stromů a všeho, co se přírody týká, i po počítání, rozvoj mluvy a jazyka jako takového a je to podáno formou, která je člověku přirozená, asi tak, jak bych se ocitla ve světničce pár století nazpět, kdy se děti od narození sžívaly se vším, co se kolem nich dělo, naprosto přirozeným způsobem a podporovalo to jejich selský rozum, který mě momentálně teda naším školstvím připadá potlačený do pozadí a nedůležitý, ať mi promine ten, koho se to dotkne, ale mám dvě školní děti a nad osnovami a učebnicemi mi mnohdy zůstává rozum stát, zároveň to jde ruku v ruce nad tím, že se děti nepodporují v tom, aby používaly především svoji hlavu. A pak to v naší praxi vypadá tak – to co já vidím kolem sebe, je naprostá hrůza – řemesla na ústupu, ale ten, kdo vyleze z vysoké školy a má kulaté razítko, tak má v naší společnosti patent na rozum a přitom v mnohém případě – a znám to bohužel téměř z každodenní praxe naší firmy, to jsou naprostí tupouni, prosím za prominutí, nechci se nikoho dotknout. Mohla bych uvést sto příkladů za poslední tři roky, ale naštve mě, když můj muž má “jen“ střední školu s maturitou a mnohaletou praxi v oboru, a smete ho “Ing“, který vylezl ze školy před dvěma lety, je naprostý borec a trvá si na svém, i když je to naprostá kravina, což pak z toho i vyleze a můj muž pak jen může pokrčit rameny a říct – já jsem to říkal a vy jste trval na svém a často si nechá nadat do primitivů a tak podobně jen proto, že pracuje rukama… To mě dokáže naštvat, sem se teda rozohnila…:-)
Já vím, že tyto úzce zaměřené školky pak tak trochu asi zavání něčím podobným sektářství, možná na to jsi chtěla Virenko upozornit, že pak musí rodič dodržovat jistá pravidla, musí se účastnit běhu školky a všeho, co se dětí týká, protože zrovna waldorfské školky dávají důraz na naprostou spolupráci rodičů, čímž v mnohém rodičům nastává pak druhá šichta, ne že mají děti ve školce a pak si je po práci vyzvednou, nýbrž často musejí ve školce trávit mnoho volného času po práci…
No nic, běžím, malý volá z postýlky, jsem zvědavá, jestli bude zase počůraný:-))
Mi už jsme po obědě.
Dělala jsem kuřecí plátek se šunkou,broskví a sýrem a k tomu penízky(brambory na plátky,opečené a sypané kořením na americké brambory.)Malému jsem k tomu udělala brambůrky a polila máslem.
Prádlo jsem radši dala na věšák a už dvě hoďky neprší a dokonce asi hoďku svítilo sluníčko.Půjdu dát malému napít a vypustím ho.
Mari.
jéžiš chudátko malé.Snad to nic nebude.Patrik je dlouho neměl sestouplý.Jinak fontanelu už má srostlou a taky koncem měsíce půjdem na tu 18 měs. prohlídku.
Mari očkují něco?
Matildo.
prosím tě jak dlouho vaříš ten med po vyluhování?
Ahojky všem :))
Pokouším se dostát předsevzetí a nějak všechny aspoň pozdravit, ale přijde mi to hrozně nepraktické psát sem, když zároveň nestíhám vůbec přečíst, co se naplkalo :(. A psát jinam – kam? Zdá se mi to, nebo to jinde tak trochu spí? Zdá se mi to, nebo od doby, co se zavedla tahle “plkárna“, je původní TAM-TAM tak trochu dost na druhé koleji?
Mně Tam-Tam vyhovoval víc, mluvím teď jen a pouze za sebe, ale bylo mi to lepší proto, že jsem si mohla přečíst zprávičku jednoho konkrétního člověka a k tomu taky zareagovat. Tady, když pospíchám a chci napsat jednomu, to může dotyčný docela snadno nenajít, protože se mezitím zaplká k úplně jinému a třebas dost aktuálnímu tématu… Ale to jen tak bokem.
Jinak pozdrav na prvním místě Alence, aby ji to pustilo, ono stačí, že laboří Domča a střídavě ostatní hoši, ještě mít starosti sám. Snad ti ATB nerozladí zažívání ještě víc a kdyby, tak ať to není na dlouho. Kéž Domčovi najdou nějaký způsob, jak těm jeho potížím ulevit…
Zdravím Matildu, jsem ráda, že můžete aspoň obyčejně nakoupit a věřím, že je to první jarní vlaštovička, to by v tom byl čert, aby se s jarem zase práce ( a platby!!) nerozproudily…
Ahoj Mari, Zavi a Paťko, jste pilné, můžu jen závidět…
Pozdrav Lussy a Zuzině, Bamisku nevyjímaje 🙂
Horempádem, začetla jsem se do zpráviček o změně školky. Důvody jsou jasné, o tom žádná. Přesto, je to díky úzce vymezené větvi školství celkem zásadní rozhodnutí, zvlášť když píšeš, že není vyloučeno dát potom Eli i do školy stejného typu… Školka je hezká, školné a vstřícnost taky, ale tady se obávám, že jde o víc – o jejich ucelenou a celkem pevnou koncepci. S novou prací to není stadné, ale pro tebe nic těžkého není dost těžké, zkus si udělat čas a udělat si hloubkovou osobní rešerši toho, co je uveřejněno o waldorfském školství. Nechci se žádného příznivce dotknout, ale jsem přesvědčená, že toto by mělo být vědomé a plně přesvědčené rozhodnutí na podkladě všeho, co se u nás za vědomosti o tomto typu výuky dá získat, a bohužel toho v češtině není tak mnoho. Vyjma propagačních (a velmi tendenčních) materiálů je skutečných publikací Steinerových v češtině opravdu málo a přitom to vše na Steinerovi stojí stále a pořád. Je to složité téma blížící se tematice očkování, tam jsi zamakala, tak to zkus možná i tady. Waldorfské školství rozhodně podporuje a rozvíjí jiné vlastnosti a schopnosti než školy standardní – a bohužel, než jsou v současné společnosti upřednostňovány. Toto je potřeba vědět a započítat do rozhodování. Nepokládám vůbec tyto školy za špatné, je to volba a tu vítám, jen je potřeba vědět, co volím.
Ach jo, nechtěla jsem ti dělat přednášku, jsem v pokušení to smazat 🙁 Ale nemám čas to formulovat jinak, tak si z toho vyber svoje a zbytek mi odpusť. Já píšu velmi rychle, a tak potom jenom zírám na délku svých úvah… No, snad to při té mojí současné frekvenci výskytu tady přežijete 🙂
ahojky vsem,
nejak nestiham sem chodit, vlastne ani na internet, takze nemam paru co se deje…
Marek mel v nedeli odpoledne teploty a v noci taky, v pondeli se to upravilo, a vcera mel takovou ridsi stolici, tak jsem mu nasadila dietu, a dobre jsem udelala, protoze dneska mel na snidani caj s kouskem rohliku a jakmile jsem ho po delsi dobe dala na zem, at si pohraje, tak bylo vsechno venku…ach jo… tak nevim jestli to jsou zuby, nahore ma jednu stranu oteklou a nabehlou a na rade jsou spicaky a stolicky… nema o nic zajem, nepohraje si sam…porad tak stuka…no hruza…manzel je jeste tento tyden dlouho v praci..takze je to docela zahul…
tak jsem doma došla jsem nakoupit do Penny a s radostí jsem tam nechala korunky měli 50% slevu na kuřecí prsní šunku, a klobásy kostelecké dobré (a není to prošlé ještě dva dny a to my dneska určitě udoláme:-))tak budu mít za pár kaček pohoštění až dorazej naši…ještě udělám česnekové jednohubky….vyzvedla jsem klukovi oběd když jsme ho nestihli odhlásit ted ho do sebe natlačil, měli česnečku a zapečené těstoviny, bylo to dobré hned jsem do toho dloubla….jinak spal asi ho to zmohlo spíš psychicky bude to typickej chlap všechno nese hůř než je, no jo mamánek…malej mi spí ještě v kočárku dovezla jsem si ho do obýváku ….tak já jdu připravit pohoštění
No paráááda.To je senza zpráva HP:)))) Děti se rychle přizpůsobujou,to je výhoda.
Mari to bude dobrý.Prohlídnou,uvidíš.Vždyť je ještě ve vývinu,takže to není konečná.Může se vše zpravit samo.Ale kus chlapa to teda je:)
Joj,tak se mě zdá,že mám doma taky takovou odrůdu chlapa,který sem tam se zapomene:)))) Ale jinak je to miláček.No jako každý chlap,má své dny:)
Ale já fakt,už musím jít…..
Evi, tak teď už tomu rozumím. Já totiž znám dvě děti, co do valdorfské školky chodily a pak měly ve škole docela dlouho problém pochopit, že nemůžou v tu chvíli dělat to, co chtějí, protože normálka škola je fakt úplně jinačí, ale pokud může jít pak do stejné školy a i na střední, což je teda opravdu super, tak v tu chvíli já téměř nemám námitek, protože něco načteno taky mám a tuhle ruční činnost a podporu těch dětských mozečků tímhle přírodním směrem vítám. U nás to možné není, ale ve školce máme v plánu na příští rok částečné zaujetí Waldorfským směrem, tak na to jsem docela zvědavá.
Držím ti palečky, jsi taková krásně citlivá mamka, to já ty svoje drobky popadla, vyrvala ze dne na den z jejich prostředí a nacpala je sem, bez ptaní:-) No jo, ale tohle byla nutnost, možnost výběru nebyla žádná, ale bylo to teda psychicky náročné, to je fakt…