Problémy s výslovností

Rubrika: Vývoj dítěte

Mé dceři budou za několik měsíců 3 roky, ale neumí vyslovit některé hlásky. Dokdy by mělo dítě umět správně vyslovovat jednotlivé hlásky? Kdy je třeba vyhledat pomoc logopeda? Je odstranění poruchy věkově ohraničeno? Jak můžeme dceři pomoci naučit se správnou výslovnost?

Každé dítě je jedinečné, a proto i osvojování správné výslovnosti probíhá individuálně. Některé děti se naučí správnou výslovnost dosti rychle, jiné i ve 3 letech života mluví nesrozumitelně. Některé už ve 2 letech vyslovují správně hlásky, které v češtině považujeme za jedny z nejtěžších (např. l, r), jiné se s jejich výslovností potýkají i ve školním věku. Navzdory těmto rozdílům se výslovnost u většiny dětí vyvíjí postupně.
Dosud u nás neexistují výzkumy, které by přesně vymezily věk, v němž je nesprávná výslovnost konkrétních hlásek ještě „normální“, a v němž už ne. Logopedi se však řídí jistými kritérii:

  • Dítě do 3 let by mělo umět správně vyslovovat hlásky n, m, p, h, t, k ve všech postaveních ve slově (tedy na začátku, uprostřed a na konci slova).
  • Dítě mezi 3. a 4. rokem by mělo zvládnout správnou výslovnost hlásek f, v, g, b, j, d ve všech postaveních ve slově.
  • Dítě mezi 4.–7. rokem života by mělo správně vyslovovat všechny ostatní hlásky ve všech postaveních ve slově. Mezi nejtěžší hlásky v češtině patří l, r a ř, ale i tzv. sykavky s, z, c, š, ž, č. Většina dětí dosáhne správné výslovnosti nejpozději do 7. roku života. Poté už hovoříme o poruše výslovnosti (dyslalii).

Kromě toho je třeba si uvědomit, že dítě si během řečového vývoje „ulehčuje“ výslovnost tím, že vynechává hlásky a slabiky nebo zaměňuje některé hlásky za jiné – za lehčí. Tyto „chyby“ jsou do jistého věku normální a mezi nejčastější patří:

  • vynechávání hlásky na začátku, uprostřed nebo na konci slova: například
    haló = aló, Katka = kaka, dům = dů,
  • nahrazování jedné hlásky druhou na začátku, uprostřed nebo na konci slova: například
    ryba = lyba, pes = pet,
  • vynechávání hlásky v souhláskových shlucích, například
    triko = tiko, strom = tom, kreslí = keslí,
  • vynechávání slabiky na začátku, uprostřed nebo na konci slova, například
    kolotoč = kotoč, kytara = kyta,
  • opakování slabiky, například
    voda = vovo, koza = koko,
  • přehazování hlásek, například
    červený = čevrený, slunečnice = slučenice.

Z toho vyplývá, že tříleté dítě, které zaměňuje například hlásky s, l, r a ř za snadněji vyslovitelné hlásky, nemá poruchu řeči (dyslalie). Proto návštěva u logopeda není v tomto případě nutná. Do věku 3 let se logopedi nápravě výslovnosti přímo nevěnují, protože nervový systém, pohyblivost orgánů řeči a přesnost sluchového a zrakového vnímání se stále vyvíjejí a dítě má na nesprávnou výslovnost „nárok“. Jiný je však přístup k tříletému dítěti, které nesprávně vyslovuje mnoho hlásek nebo některé hlásky tvoří špatně, například vyslovuje tzv. francouzské r nebo šišlá (tvoří sykavky s jazýčkem daleko vpředu mezi zoubky nebo mu uniká vzduch po stranách jazyka místo uprostřed). Abychom předešli upevňování nesprávných řečových návyků, je návštěva u logopeda v takovém případě vhodná. Logoped v první řadě zjistí, zda jde či nejde o špatnou výslovnost, a poradí vám, jak správně stimulovat výslovnost v domácím prostředí.

Jedná se o ukázku z knihy Jak mluvit s dětmi od narození do tří let.
Vydalo nakladatelství Portál, 2009.

Napsal/a: K.Horňáková, S.Kapalková, M.Mikulajová

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (6 vyjádření)

  • S Denim jsem taky chodila na logopedii a navíc chodí ještě ve školce do logopedické třídy. Ve škole jsem mu dala odklad, protože nezvládal R a Ř. Ikdyž na naší škole je i logopedická třída, tak jsem nechtěla, aby měl k povinnostem ještě další práci s řečí. Do prázdnin jsme ale logopedii opustili, protože písmenka chvilku po sobě naskočila sama.
    Domča bude mít tři roky a občas plete nějaká slova, ale myslím, že to pediatr bude řešit až ve čtyřech letech.
    Moje dnes skoro šedesátiletá teta studovala medicínu a písmeno R se naučila až někdy ve 30-ti letech. Tím nemyslím, že by rodiče měli čekat až do dospělosti, jen se s tím tehdy asi nikdo tak nezabýval.

  • I nám se logopedie nevyhnula, syn neuměl r,ř,l,d. Na logopedii nás poslal až dětský lékař, v době kdy syn nastupoval do první třídy. Zvládli jsme to, paní doktorku jsme navštěvovali 1 x za 14 dní (do půl roka) a pak 1x za měsíc (druhý půlrok). Je pravda, že se musí hodně cvičit, paní doktorka to pozná!, když necvičíte.Po roce jsme byli pochváleni a z logopedie odhlášeni. Myslím si, ale že jsme to mohli podchytit dříve (tedy nejen my, ale mohla pomoc i školka). No, co u druhého dítěte budeme „chytřejší“, cha cha 🙂 Mějte se a všem kteří navštěvují nebo budou navštěvovat logopedii hodně zdaru!!!

  • JanaK

    S logopedií mám celkem bohaté zkušenosti – syn špatně mluvil, bohužel pediatr nás nikam neposlal, musela jsem se snažit sama. Po několika měsících se stav velmi výrazně zlepšil – až mě z něj občas bolí hlava.

    Z počátku se vůbec nejedná o hlásky, prostě si s děckem hrajete a nenápadně ho učíte. Důležitá je slovní zásoba, rytmus, grafomotorika, ohebný jazýček a až tohle všechno prcek zvládne, teprve pak se přistupuje k nácviku hlásek.

    Takže má zkušenost – čím dřív začnete, tím lépe to vy a vaše ratolest zvládnete.

  • Danniella

    Mně se zase zdá brzy začít si ve třech letech lámat hlavu s nacvičováním hlásek. Zatím jsem se setkala s tím, že se to řeší až od čtyř let, pokud nejde o nějaký komplexnější logopedický problém.

  • Lien

    To se mi zdá nějak dlouho v 7 letech, myslela jsem, že to umí mnohem dřív.

  • I nám se to nevyhnulo.Kluk ve školce vyfasoval notýsek a mi nacvičovali tdnka-trnka do zblbnutí.
    Ale ve škole už pohoda,šikula zvlád to.

    Je dobrý to podchytit co nejdřív.
    Já prý zvládala brzo a správně vše vyslovovat,ale měla jsem ve školce /1968/učitelku,která špatně vyslovovala ř a r no a jako správná opička sem se opičila a dodneška mám problémy s vyslovováním ř.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist