Další důvody, proč s dětmi mluvit o penězích

Rubrika: Výchova školáka, Vývoj a výchova předškoláka

Posledně jsme si na téma finanční gramotnosti posvítili a bylo zmíněno 5 důvodů, proč s dětmi mluvit o penězích. Dnes se dozvíte dalších 5 důvodů a věřím, že vás to v rozhodnutí probrat téma peněz jen a jen utvrdí.

Děti ve věku 5 až 8 let si s vámi s nadšením budou povídat na téma peněz, budou klást otázky a budou vám naslouchat. Téma peněz můžete probírat i s menšími dětmi, můžete si s nimi hrát na obchod, můžete jim vyprávět příběhy nebo si stavět komínky z drobných mincí.

Když se dětem budete věnovat a proberete téma peněz, pak budou mít vaše děti ponětí o následujících faktech.

Co všechno si děti uvědomí?

  • Plýtvání vs. šetření

Co je to plýtvání a co šetření. Znám paní, která své děti učí to, že v restauraci mají jídlo alespoň „rozhnípat“, aby ho už nemohl snít nikdo jiný. Jak tyto děti vnímají hodnotu jídla? Možná jejich maminka neví, že tento přístup motivuje výrobce produkovat víc a víc.  Dítěti je dobré vysvětlovat rozdíl mezi plýtváním a šetřením. Nemyslím tím nyní chorobné šetření, kdy člověk sedí na celoživotních úsporách a přitom živoří.

Snažte se řídit zdravým selským rozumem. Na příkladu jídla v restauraci – přístup k množství jídla: Je dobré dítěti vysvětlit, že je potřeba si vzít takovou porci, kterou je schopno sníst, aby se nevyhazovalo zbytečně jídlo. Objednají se jednoduše třeba 2 porce nebo porce poloviční namísto 3, a když je hlad, doobjedná se.

Také bych podotkla, že na výletě chutná i domácí svačina a dítě pochopí, že cena krajíce chleba se sýrem bude menší než hogofogo oběd v restauraci. Výletům takový krajíc dodává na dobrodružnosti, není potřeba vycházet z plánované lesní trasy nebo se zdržovat sezením v restauraci.

  • Rozdíl práce za peníze a zadarmo

Za co se peníze dostanou a co je potřeba udělat zadarmo. Zde narážím na domácí práce typu uklizený dětský pokoj, srovnané oblečení apod. Dítě má podle mě mít své úkoly, kterými přispívá k hladkému chodu domácnosti. Už tříleté dítě dokáže vnímat nějakou svoji zodpovědnost – třeba srovnané oblečení na židličce.

Maminka vaří, uklízí, myje podlahy také zadarmo a tatínek vymění žárovku také bez nároku na peníze. Za pěkné vysvědčení možná dítě dostane odměnu, ale aby za každou jedničku sklízelo peníze, mi přijde přehnané.

  • Kapesné

Kapesné ano nebo ne? Já jsem pro kapesné, učí dítě hospodařit s vlastními penězi. Příjem je většinou mnohem nižší než potřeby. S růstem platu dospělého obvykle rostou i potřeby a podobně je tomu i u dítěte.

Pro výukové potřeby je dobré dítěti dávat kapesné tak trochu po kapkách a dítě se díky tomu učí trpělivosti při dosažení svého cíle. Chce si např. koupit stavebnici Lego, kterou vidělo v reklamě a cena je kolem tisíce korun. Dáte mu tisícovku, aby si ji šlo koupit? Výchovný krok může být v tomto případě následující: Dávat dítěti po menších částkách každý týden 20 Kč a třeba za půl roku je to zhruba 500 Kč. Dohoda zněla, až si našetří polovinu, Lego se koupí. Slovo krále platí vždy, a proto i dohoda dítěte s rodičem se musí dodržet ve znění, ve kterém před půl rokem byla domluvena.

Když si kapesné dítě hned utratí za malé zbytečnosti, musí pochopit, že další peníze dostane až za určitý čas a šetření se protáhne. Možná nikdy nedosáhne na tu domluvenou pětistovku a Lego zůstane v hračkárně. Dítěti na jeho vlastním kapesném může rodič snadno vysvětlit, co to jsou úspory.  Je to motivující a dítě si uvědomuje hodnotu věcí mnohem lépe, než když dostane deset stavebnic lega k narozeninám a neví, se kterou si hrát dřív. To pak ty hračky hodnotu nemají téměř žádnou a dítě se neučí vážit si věcí, které má.

  • Vnímání hodnoty

Pokud si dítě dokáže vážit svých hraček, váží si snadněji i osob. Váží si toho, že mu rodiče dovolí tohle a jindy tamto. Nebere to jako samozřejmost a ve chvíli, kdy se osamostatní, je připravenější na komunikaci s cizím světem. Váží si lidí, hodnot i věcí a podle toho se k nim chová. Možná také narazí na problémy, ale není původcem problémů, které si jiný jedinec působí sám svým nevděčným chováním.

Úcta k hodnotě dítěti může pomoci ubránit se v dnešním světě přehlceném výrobky v neuváženém nakupování. Rodiče mají tu moc dítěti ukázat, co hodnotu má a co ne. Kupovat si každý měsíc novou kabelku a pak ji za půl roku vyhazovat do popelnice, když už mám jinou, asi nebude ten správný příklad. Možná je lepší se zaměřit na zážitky, cestovat, vzdělávat se, než si z domu dělat skladiště.

  • Dívky vs. chlapci

Proč mluvit o penězích s těmi mladšími i staršími? Proč nedělat rozdíly ve výuce ohledně peněz mezi dívkami a chlapci? Kdo z rodičů se ujme úkolu vysvětlit dětem, co to jsou peníze? Tatínek vezme synka na výstavu mincí nebo mu ukáže, jak se kupují akcie. Maminka naučí dcerku upéct koláč a na vysvětlování tématu peněz nezbude čas?

Možná kdysi platilo, že ženy se starají především o rodinu a muži mají na starost sehnat prostředky na chod domácnosti. Dnes však rozdíly nejsou takové, možná maminkám zůstaly ty povinnosti typu vaření, ale není tomu tak vždy. Tím, že i své dcery naučíte hospodařit s penězi, dáte jim cennější vzdělání než je umění upéct koláč. S penězi budou mít co do činění dívky i chlapci, proto v tématu peněz je zásadní se věnovat všem dětem stejně.

Já byla starší a měla jsem vždycky pocit, že jsem díky tomu měla určitou výhodu v pozornosti rodičů i prarodičů. Sestra byla ten typ, co si hrála s panenkami a pokojíčkem, počítání peněz v pokladničce ji moc nezajímalo. Mně bavila ta hra s drobnými mincemi a povídání s babičkou. Děda k tomu přidal jeho fantazijní příběhy o žábách, jak to chodí v jejich světě a co všechno ty žáby dělají a umí. Mohla jsem celé hodiny naslouchat dědovu vyprávění. Škoda jen, že jsme to tenkrát všechno nesepsali.

Jak je to u nás doma

Nyní jsem i já maminkou a vychovávám 3 děti. Minulý rok jsme řešili s nejstarší dcerkou téma peněz a povedlo se nám posunout její vnímání hodnot a peněz správným směrem. Její přístup mě rozčiloval, utratila všechno, co dostala a ještě začala chodit tajně do mojí peněženky. Bylo na čase se tématu věnovat hlouběji. Vzpomněla jsem si v té souvislosti i na pohádky, které jsem slýchala od prarodičů. Přidala jsem k tomu vlastní fantazii a vznikly Pohádky skřítka Penízka.

Tyto pohádky jsou na první pohled příběhy hrdinů zasazené do minulosti, kde si vychutnáte příběh a je vám příjemně na duchu, zasníte se. Na druhý pohled však jsou to pohádky, kde se dozvídá dítě příjemnou formou, co to jsou peníze, uvědomuje si jejich hodnotu, přemýšlí i nad dalšími životními hodnotami a po přečtení celé knihy má základy finanční gramotnosti.

Pro doplnění tématu jsou připraveny omalovánky, kde si dítě pohádkové hrdiny vybarví tak, jak se mu zrovna líbí. Během našeho povídání s dcerou vznikl i soubor otázek a úkolů, abychom téma peněz zvládli na výbornou.

Výsledky se samozřejmě neprojeví hned druhý den, nejvíc práce je na rodičích, jak k tomuto tématu budou přistupovat. Věřím však, že jim pomohou připravené náměty na diskusi, tipy na úkoly a otázky. Nám se díky pohádkám povedl velký kus práce a uvažování dcerky o penězích se posunulo správným směrem.

Pohádky skřítka Penízka jsou aktuálně k zakoupení jako e-kniha a CD s audionahrávkami. Pro zájemce o tištěnou verzi pohádek mám dobrou zprávu, protože i já mám raději šustot papíru než čtení z obrazovky počítače a udělám maximum pro to, aby se co nejdříve povedlo knihu vydat v její tištěné podobě.

Toto taky stojí za přečtení!

Tvoření: Kouzelné obrázky

Se sychravým počasím vzniká větší potřeba zabavit děti. Venku se už nedá trávit tolik času jako v létě a

Čtu dál →

Domácí salko

Už nějakou dobu chci vyzkoušet domácí salko, jestli to opravdu jde a jaké bude chuťově. A kdy jindy než

Čtu dál →

[Soutěž] Van Goghova hvězdná noc

Startujeme poslední letošní soutěž. Opět si představíme 3 knížky pro děti a o jednu z nich si rovnou zahrajeme…

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist