Klidný spánek dětí – 2. část

Rubrika: Péče o miminko

Většina novorozenců pokud nemá hlad, není mu zima a nepociťuje žádné nepohodlí, tak tráví čas spánkem, který se průměrně pohybuje okolo 60% času z celého dne.  Některé děti dokážou být mnohem déle vzhůru než ostatní. Pro zdravý vývoj je důležité, aby se děti naučily rozlišovat den a noc.

Kolem druhého měsíce může miminko projevovat zájem o nějaký objekt, který ho uklidňuje. Může to být cíp povlečení, které bude ve svých ručkách „muchlat“, nebo to může být i bavlněná plenka, kapesník, panenka, plyšák nebo jeho vlastní prstík, ucho… Děťátko se také může rytmicky vrtět. Není důvod, proč bychom měli miminku odpírat věc, která ho uklidňuje a začíná ho učit soběstačnosti (prostřednictvím uklidňujícího objektu si dítě vlastně poradí i bez nás rodičů).

Četla jsem názor, že v prvním měsíci bychom měli dítě zavinout pevně do zavinovačky, aby se cítilo víc v bezpečí. Nemohu říct, že bych s tím souhlasila, protože já mám zcela jinou zkušenost. Dcerka do 1 roku nesnesla být přikrytá ani peřinou, natož, když jsem ji dala do zavinovačky (a to jsem ji nijak pevně nezavazovala). Znám samozřejmě i maminku, která svou dcerku poměrně dlouho dávala spát i v kočárku na složenou látkovou plenku do trojúhelníku, kterou jí ihned po usnutí jemně zavázala přes ruky. Malá sebou ze spaní docela hodně trhala, a jakmile jí vyletěly ruce, byla s velkým a neutišitelným pláčem vzhůru.

Většina batolat spí průměrně v noci 11 hod. I když děti spí celou noc, tak stále potřebují ještě spánek přes den. Jak dlouho dítě spí, záleží jen zcela na jeho potřebách a rodiče by se měli přizpůsobit jeho potřebám a nenutit dítě spát na rozkaz.

„V poslední době je více „problémových“ dětí, než si většina lidí uvědomuje. Tyto děti představují pro rodiče velké starosti. Dítě, které nechce jít večer spát a zlobí, se jinak chová jako ostatní děti, je tělesně velmi aktivní, se zájmem o všechno, co se kolem děje, a je upřímně milující. Během dne s těmito dětmi nejsou problémy, jsou za vše vděčné. V noci však je to složitější. Rodiče problémového dítěte se mají na noc připravit a u dítěte se střídat. Pak se budou cítit méně frustrovaní a méně neschopní. Rozhodně musí dbát i na sebe. Nikdo nemůže delší dobu bez úhony vydržet nedostatek spánku. Rodiče také nejsou výjimkou. Chybou některých knih pro rodiče je, že se stydí dát radu, která by zdánlivě dávala přednost rodičům před dítětem. V případě problémového dítěte, které nechce spát, musí rodiče myslet i na sebe. Spánek je příliš důležitý, než abychom mohli být bez něho. Rodiče mají právo udělat všechno potřebné proto, aby se vyspali,“… říká Doc. Dr. Rudolf Smahel.

S dcerkou jsem měla se spaním problémy od začátku. Situace se vyhrotila kolem 1 roku, kdy mi Domula úplně přestala spávat přes den. Bylo to opravdu velmi náročné, protože kolem 18. hod ji přepadala únava a byla velmi plačtivá a nervózní. Když jsem ji dala spát, spala stejně jen 10-15 min, ale její noční výdrž pak neznala hranic… byla vzhůru třeba i do 2 hodin a „řádila“ jako by byl den. Takže jsem zvolila jinou taktiku a to, že těch 15 min jsem s ní dělala vždy různé „blbinky“, abych ji rozptýlila a ona pak šla spát o něco dřív tj. mezi 21 – 23 hod.  🙂  Domča BYLA a JE dítě nespavec!!!  S přibývajícím věkem bych řekla, že se malinko lepší.

Většina odborníků se shoduje, že nejlépe dítě můžeme připravit na spánek tak, že se naučíte společný  rituál, po kterém se půjde spát.  Při hledání toho „pravého rituálu“ se nechejte vést svou intuicí a povahou vašeho děťátka. Některým dětem vyhovuje je doslova „uhopsat“ na nafukovacím míči (fitball), některé děti si zase dopřávají klid a pohodu svého vlastního pelíšku a naopak jsou i děti, které si žádají máminu nebo tátovu přítomnost.

1.části jsem nastínila zápory společného spánku, které mají u mnoha odborníků zastání. Na druhou stranu jsou tu i odborníci, kteří podporují jedině společný spánek dítěte a rodičů v jedné posteli.

Antropolog prof. James McKenn zjistil, když pozval do spánkové laboratoře 35 maminek s jejich miminky, že společné spaní nejen přispívá ke sladění jejich spánkového rytmu, ale kojencům se díky přítomnosti matky navíc dostává podnětů potřebných k tomu, aby neupadali do příliš dlouhých fází tzv. hlubokého spánku. „Právě ten může být jednou z příčin náhlého úmrtí, pakliže miminko nemá dosud vyvinuty potřebné dýchací mechanismy pro přechod z hluboké fáze spánku do lehké,“ říká prof. J. McKenn.

Dr. Margot Sunderlandová ve své knize The Science of Parenting (Věda rodičovství) píše, že noční odloučení kojence od matky u dětí zvyšuje hladinu stresových hormonů, které vede k celkovému neklidu a úzkosti. Společný spánek příznivě ovlivňuje celkový vývoj osobnosti dítěte a pomáhá mu se mnohem lépe vyrovnávat s negativními stavy, frustracemi atd., kterými malé dítě může trpět.

Zásady bezpečného společného spaní

  • Nikdy nespěte společně s dítětem, pokud jste pod vlivem alkoholu nebo drog.
  • V místnosti, kde spíte, nikdy nekuřte. Místnost by měla být vyvětraná a mělo by v ní být přiměřené teplo. Doporučená pokojová teplota pro zdravý spánek je 16 – 20 °C. Dítěti nedávejte polštář. Pyžamko by mělo být z přírodního materiálu. Pozor na přehřátí! Současně s nedostatkem kyslíku u dětí vyvolá stres, který může bránit probuzení. Tohle ovšem platí i pro spánek ve vlastních postelích.
  • Zvýšenou pozornost bychom měli dát kvalitě matrace… Za nevhodnou se považuje příliš měkká nebo neprodyšná. Pozor na mezery, nejvhodnější je jednolitý povrch.
  • Dítě nikdy nenechávejte na kraji postele – zabráníte tím jeho možnému spadnutí. Máte-li dlouhé vlasy, na spaní je svazujte tak, aby se do nich dítě nemohlo zamotat.
  • Nenechávejte vedle sebe spát více dětí.

Kdy do postýlky?!

Správné načasování je velmi důležité!!! Pokud nechcete učit dítě na žádný „uspávací rituál“, tak jakmile na vás dítko působí nesoustředěně, zívá, mne si oči… bez zbytečných průtahů pěkně šup do pyžamka a do postýlky. Jestliže neodhadnete správný okamžik a propásnete ho, další vhodná doba na usnutí přijde za ¾ hodiny.

Rituály

Dítě rituály samozřejmě nerozmazlíte, ale stanou se velmi milým zvykem, ale i problémem. Pokud kojící maminka bude nucena odejít večer z domova, tak tatínek se kojení zřejmě s radostí neujme. Proto je dobré naučit dítko na více rituálů a dát tím šanci i tatínkům 🙂

  • Na mnoho dětí působí uklidňujícím dojmem, když se s nimi mazlíme a přitom jim šeptáme do ouška. Tichý šepot s kombinací známého hlasu má velmi uspávací účinky. Miminkům můžete povídat o čemkoliv. Starším dětem můžete říkat krátkou pohádku nebo „kdo je všechno má rád“.
  • Malé děti se rády pohupují v náručí, proto s nimi pomaloučku při uklidňující hudbě můžete tančit po pokoji.
  • Pokud je dítě přetažené, pořád jen pláče a ne a ne zabrat, zkuste ho rychle svléknout donaha! Spousta dětí přestane plakat… možná funguje teplotní rozdíl nebo moment překvapení. Poměrně svérázný způsob uklidnění, ale proč ne, když to dítko zklidní?!
  • Unavenému dítěti, které se urputně brání spánku a křečovitě se snaží udržet otevřené oči, můžeme pomoci tak, že ho hladíme po čele od vlásků směrem dolů přes oči.
  • Na nošení dětí v šátku je také spousta „pro“ a „proti“, ale tělesné teplo, uklidňující blízkost a jemné pohupování většinou dobře uspí i uplakané nespavce.
  • Tip pro větší děti, které již usínají skoro samostatně. Většinou si myslíme, že děti chtějí mít absolutní klid, ticho a tmu. Ve skutečnosti je tento „stav“ spíše mate a zneklidňuje. Mnohem lépe se cítí, pokud slyší věci, na které jsou zvyklé – společný rozhovor rodičů, televize, cinkání nádobí z kuchyně atd. Většině dětí vyhovuje malé noční světýlko, které zahání absolutní tmu. I vám rodičům se bude lépe orientovat po pokoji, pokud budete muset vstát ke svému dítěti.
  • Kojit až do úplného usnutí. Mnoho chytrých knížek toto považuje za zlozvyk, který bychom měli miminko odnaučit. Ovšem v praxi to !!!nefunguje!!! a většina dětí proti tomu velmi hlasitě protestuje. Sama za sebe musím říct, že pro mě tento rituál s Honzíkem byl velmi příjemným a ničím nenahraditelným večerním mazlením.

Přesun do postýlky

Miminko usnulo v šátku, v kočárku nebo v náruči? Jak ho ale bez probuzení dát do postýlky??? Tři jednoduché triky jak na to…

  • Počkat na první fázi hlubokého spánku, cca 20 min.
  • Postýlku předehřát ohřívací láhví.
  • Nepokládejte dítě hned na záda, vyvolává to totiž reflex, který dítě poleká. Raději je položte na bok a rameno. Teprve potom je pomalinku překulte na záda.

****************************

Jaké rituály fungovaly nebo fungují na vaše děti???

****************************

Na každý názor je mnoho PRO a mnoho PROTI. Přeji vám i vašim dětem, abyste vždy našli tu rozumnou „zlatou střední cestičku“, která bude vyhovovat celé rodině… suodal

Napsal/a: suodal

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist