Recenze: Želva a její kamarádi

Jestli se rozhodnete koupit novinku Albatrosu Želva a její kamarádi od Rudolfa Lukeše, připravte se na to, že budete smutní. Ne proto, že by vás zklamaly kresby a provedení, to je bezchybné. Nebo že by vás nudily říkanky, i ty jsou skvělé. Smutní budete z toho, že zatímco vaši vrstevníci v zahraničí s těmito knihami vyrůstali, v socialistickém Československu byl jejich autor Rudolf Lukeš zakázaný. Dětské knihy mohl pro vydavatelství Atria vytvářet jen díky tomu, že výběrové řízení vyhrál anonymně.

Zatímco jeho knihy se zalíbily i Alžbětě II., my jsme je jako děti neznaly. V Česku vychází až v posledních letech, bohužel desítky let po autorově smrti.

Jeho kresby jsou mladistvé, veselé a přívětivé a já osobně se prostě musím usmát pokaždé, když se podívám na želvu na titulní straně. Leporelo doprovází verše Michala Černíka, který přibližuje exotická zvířata dětem. Na ukázku: “Želva v písku nepospíchá, nese krunýř, nezavzdychá. Krunýř chrání její záda a nikdy ho neodkládá. Dvě malinké želvičky, to jsou její dětičky. Se sluníčkem nad hlavou, ve vodě si zaplavou.”

Kniha na čtyřech dvoustranách představuje želvu a její tři kamarády a je určena dětem od dvou let. U nás doma si ji však jako první zabrala čtyřletá dcera, která vykřikla při otáčení každé stránky. “Krokodýl!, Pštros! Mrož!” a která se dožadovala další a další říkanky. Mladší, dvouletá, se spíš soustředila na předvádění řevu krokodýla a knížku by v nestřežené chvíli rozcupovala. Ocení ji tak možná spíše starší děti.

Želva a její kamarádi

Autor: Rudolf Lukeš, Michal Černík

Pro čtenáře od 2 let