Recenze: Strašidelná chůva

Finská autorka dětem připravila opravdu dobrodružné a napínavé čtení s nádechem tajemna. Strašidelná chůva od spisovatelky Tuutikki Tolonen vyšla v nakladatelství Portál a otevírá již zdatnějším čtenářům svět bubáků, mluvících županů, záhadných jezinek i víl svízelek, které se stravují vskutku netradičně.

Krásný přebal, pěkné ilustrace a humorný, lehce strašidelný obsah nám vydržel na několik večerů. Tato kniha je určena čtenářům od 8 do 12 let a myslím, že je to celkem trefné. Opravdu nejde o první čtení, písmenka jsou již trochu menší a kapitoly jsou dlouhé tak akorát. Jelikož jde o dílo finské spisovatelky, vyskytují se v knize finská jména, se kterými jsme měli trochu problém, ale autorka chytře do knihy sepsala i výslovnost finských jmen.

Hlavními postavami jsou sourozenci Maikki, Kaapo a Hilla Hellemaanovi, kterým začínají letní prázdniny. To, že budou opravdu neobyčejné, slibuje hned několik skutečností. Maminka, která je pořád doma, vyhrála v loterii zájezd do Laponska a odjíždí. Tatínek, kterého děti přezdívají Neviditelný hlas, protože nikdy není doma, se vrací. Z počátku budou ještě doma sami s chůvou, která jim byla v rámci maminčiny výhry přislíbena.

Není to však obyčejná chůva, ale bubák. Bubák, jménem Grah, který vrčí, působí strašidelně, páchne po shnilém listí a šíleně se z něj podivně práší. Poznají však, že je to dobrák a brzy se s ním nejmladší šestiletá holčička Maikki skamarádí. Děti se chtějí o bubácích dozvědět více a v tom jim pomáhá záhadná kniha, kterou si nejstarší, jedenáctiletý Kaapo, vypůjčil z knihovny. Děj se stává stále záhadnějším, když děti zjistí, že nejen jejich maminka vyhrála hlavní cenu v loterii, ale i spousta rodičů z okolí a oni nejsou jediní, kteří jsou sami doma bez rodičů a hlídá je bubák, který je po většinu času nacpaný ve skříni.

Rozhodnou se tomu všemu přijít na kloub, zvlášť když zjistí, že bubáci nejsou u nich zcela dobrovolně a touží se vrátit domů. Kde to však je a kdo jsou tajemné ženy, které vypadají jako jezinky? Proč mají lustr plný bonbonů, které požírají neznámé víly svízelky? V tom všem Maikki radí její věrný kamarád, kterým je župan. Župan, který mluví, ale pouze s Maikki. Naštěstí se domů konečně vrací Neviditelný hlas, neboli tatínek a rozhodne se dětem pomoci. Jak vidíte, knížka dětem slibuje opravdu zajímavé a nevšední čtení, které nás překvapilo nečekaným koncem. Tak nečekaným, že doufáme v druhý díl, protože jsme se nedozvěděli spoustu věcí a kniha končí jako začátek nového dobrodružství.

Černobílé ilustrace pochází od Pasi Pitkänena, který knihu velmi vtipně a hezky ilustroval. Téměř každá kapitola slibuje nový obrázek a ke zdařilému, téměř roztomilému bubákovi získají děti hned vřelý vztah.

Za Strašidelnou chůvu jsme rádi a moc se nám líbila. Otevřela nám dveře zase do jiného světa, kde tajemno a svět pohádkových bytostí je zcela otevřeně přijímáno a detailně prokresleno. Tato kniha u nás získá své místo i ve školním čtenářském deníku a věřím, že i v nejedené dětské knihovničce. Doufáme v pokračování, protože bychom se chtěli dozvědět, jak to se sourozenci dopadlo a jaký je pravý domov tajemných bubáků. Kniha byla přeložena do několika jazyků a slibují i filmové zpracování, tak snad se objeví i v našich kinech.

Strašidelná chůva

Autorka: Tuutikki Tolonen

Ilustrace: Pasi Pitkänen