Recenze: Příběhy dvanácti měsíců

V Knihy pro děti a mládež, Kulturní a literární tipy

Měla jsem možnost testovat se svými šestiletými dětmi knihu Příběhy dvanácti měsíců.
Knížku jsme četli netradičně, a to napřeskáčku a dle obrázků. Naše děti totiž u všech dětských knížek nejdříve zaujmou krásné a hezky barevné obrázky.

Děti prolistovaly knihu a u každého obrázku se zastavily a hned chtěly přečíst, co se k němu váže. A není divu, jelikož tyto obrázky má na svědomí světově oceňovaná ilustrátorka Renata Fučíková. Nejdříve jsme tedy začali prosincem, jelikož je to právě aktuální měsíc a zvyky a obyčeje jsou pro nás nejzajímavější, když právě probíhají, prostě jednoduše řečeno „v praxi“. Tak například v prosinci Davídka nejvíc zaujalo, že kdysi se Ježíškovi říkalo úplně jinak, dárky totiž dětem nosila Štědrá bába. Marečka zase nejvíce zaujal měsíc únor a to kvůli masopustu – on totiž není moc na maso a moc se mu líbily vystrojené maškary na obrázcích. Děti měly radost, že některé zvyky našich předků znaly, např. zdobení v době Vánoc skořápkami ořechů nebo jablíčky a některé další zvyky určitě vyzkoušíme zanedlouho. Součástí knížky jsou nejen obrázky, ale i básničky a recepty, třeba takový recept na vánoční cukroví – kokosové kuličky – jsme museli rovnou vyzkoušet, moc dobré, mňam. V knížce jsou také písničky a to i s notovými osnovami, takže čtení sem tam přejde ve zpěv, což jsme uvítali jako pěkné oživení. I když „Hajdom, hajdom, tydlydoooom“ se z postýlek ozývalo ještě dlouho po zhasnutí. Nechybělo ani trochu pohádky, trochu čarování, trochu humoru i trochu zamyšlení. Prostřednictvím této knížky jsme objevovali neprávem zapomínaný svět našich předků, připomněli si nebo se nově dozvěděli, jaké slavnosti probíhaly, jaké písničky se zpívaly, jaké jídlo se vařilo v jednotlivých měsících roku.

roundcube.web4ce.cz 1 obrázek

I po přečtení se k této knížce určitě budeme rádi vracet i během roku, bude to takový náš „návod na celý rok“. A až nějaký zvyk vyzkoušíme, řekneme o něm  i dětem ve školce, ať si to také vyzkouší, nechaly se naše děti slyšet.

Od ledna do prosince ubíhá rok za rokem, století za stoletím. Ale co tentokrát strávit rok s poutavým vyprávěním dvanácti měsíců? S jedním být rozpustilý a veselý, s jiným poněkud zádumčivý, s dalším trochu čarovat a hřát se u ohníčků, a zvolna tak vstoupit do zázračných vánočních svátků. Putujte ročními obdobími slovem i obrazem, zpívejte, rozmýšlejte a radujte se. Ať vám každý měsíc přinese šťastné dny!

da0bee6e0c9951262feb317fdf3f13a86936745c0b67b421a81eff03a5ec4d3d

27fee4ced1e6cbc57089eae8867f13c1Knihu Příběhy dvanácti měsíců si můžete zakoupit zde. Vydalo ji nakladatelství Albatrosmedia. Autory jsou  Josef Krček, Renáta Fučíková

Objevte zapomínaný svět našich předků a prožijte koloběh roku ve zvycích, písních a obyčejích.