Recenze: Dobrodružství vzduchoplavby

Na pulty knihkupectví a do knižních e-shopů právě dorazila novinka letošního roku z brněnského nakladatelství Edika s názvem Dobrodružsví vzduchoplavby, autora Radka Chajdy. Hlavní postavou celé knihy a vlastně jakýmsi průvodcem dějinami vzduchoplavectví je patnáctiletý chlapec Matěj, přezdívaný svým dědečkem Monty (podle jména Montgolfier, což byl vynálezce balonu).

Oba dva jsou nadšenci do létání a čtenáře provedou velmi záživnou formou dobrodružstvím s odvážnými vzduchoplavci, kteří se snažili uskutečnit dávný lidský sen – touhu létat vzduchem jako ptáci. Dozvíme se mnoho zajímavého zejména o vývoji vzducholodí a dalších prostředků určených k létání, mnohdy se jedná o převratné objevy v dějinách letectví, jindy zase o nápadité, originální i podivné
konstrukce, které se nakonec v praxi neprosadily a neprorazily.

Kniha je psána formou deníkových záznamů, komentovaných oběma aktéry, doplněných o úkoly pro čtenáře (spojovačky, rébusy, tajenky, omalovánky, kvízy apod.).

Knížka se skládá ze 7 kapitol. Pokud budete s dětmi knihu číst důkladně, narazíte na nejslavnější jména jako bratři Montgolfiérové, Led Zeppelin či Umberto Nobile, která jsou pevně spjata s dějinami vzduchoplavby. Zajímavostí knihy je i taková drobná hříčka pro čtenáře – pokud uchopí všechny stránky knihy a budou je rychle pouštět, na pravém okraji stránek objeví startující vzducholoď.

Mají-li vaše děti rády dobrodružství, techniku, historii, příběhy Julese Vernea a nejlépe všechno dohromady, bude tato kniha vhodným dárkem k narozeninám, pod vánoční stromeček či za dobré studijní výsledky. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že ačkoliv se téma tváří spíše jako „pánská záležitost“, kniha velmi zaujala i mou devítiletou dcerku, která společně s tatínkem celou knihu podrobně pročetla a opravdu si to užili. Doporučuji se po ní poohlédnout, kvalitní vazba, krásná obálka i ilustrace a naučný obsah vhodný pro děti od cca 2. třídy z ní dělá skvost pro knihovničku vašich školou povinných ratolestí.

Dobrodružství vzduchoplavby

Autor: Radek Chajda

Ilustrace: Klára Weishäupelová-Hockeová