Recenze: Bylo nás pět

Asi každý z nás už se ve svém životě setkal s dílem Karla Poláčka: Bylo nás pět – ať už s knížkou, nebo seriálem. Dcera v letošním školním roce dostala tuto knížku zapsanou na seznam doporučené četby, a protože není zatím nijak nadšený čtenář a k velkému množství literárních děl se dostává až přes audioknihy nebo filmová zpracování, nabídka recenze audioknihy Bylo nás pět od vydavatelství OneHotBook mě oslovila „na první pohled“.

V knize se autor vrací do dětských let a očima školáka Petra Bajzy líčí příhody party kluků na malém městě, jejich touhy, střety s autoritami dospělých i bojůvky s klukovskými nepřáteli a naopak ostatními chlapci z party vysmívané sympatie Petra k cukrářově dceři Evě.

Audiokniha je podle mého názoru velmi pěkně zpracovaná – příjemně mě překvapilo, že vydavatelství OneHotBook nezařazuje žádnou rušivou znělku, naopak je nahrávka doplněna příjemným hudebním doprovodem (i když je občas stylizovaná do houslových pokusů hlavního hrdiny). Jednotlivé kapitoly prostě navazují na sebe, pokud máte dostatek času a trpělivosti, klidně můžete celých 7 hodin a 40 minut vyslechnout najednou. Čtení Jana Zadražila se skvěle hodí k vyprávěcímu stylu knihy – mám téměř pocit, jako by vzpomínal na svá klukovská léta.

Dcera přes svůj původní souhlas s testováním nejprve nebyla nadšená – přičítám to tak trochu nedůvěře k doporučené literatuře ze seznamu. Nakonec si ale poslouchání užila možná ještě více než já – seriál neviděla a knihu zatím nečetla, a tak pro ni bylo všechno nové, několikrát jsem ji přistihla, jak se smála, takže myslím, že i jí se tato audiokniha líbila. Komický jí prý připadal i jazyk vyprávění – kombinace spisovných slov (jako třeba „pročež“ a „pravil“) a těch, která hlavní hrdina Petr Bajza běžně používá („zemák“, „mejdlíčko“), sympatie u ní našel i tím, že nerad chodí „do houslí“ (sama hraje také na housle a momentálně prožívá tak trochu „interpretační krizi“).

Myslím, že v této audioknize si „to své“ najdou děti i dospělí, proto se mi zdá vhodná pro všechny věkové kategorie.

Bylo nás pět

Autor: Karel Poláček