Může i chytré dítě mít špatné známky?

Rubrika: Kulturní a literární tipy

Co myslíte? Říkáte si, že to asi ne? A opak je pravdou. I chytré děti dostávají špatné známky. Jde hlavně o to, proč…

Když školák dostane špatnou známku, nemusí to hned znamenat, že se nesnaží, že je líný, jak se říká lidově, „že se fláká…“. Za špatnou známkou může být skrytý problém zdánlivě nesouvisející se školou.

Proč chytré děti dostávají špatné známky je název knihy, kterou vydalo nakladatelství Edika. Jejími autory jsou manželé Linda a Alvin Silbertovi. Napsali společně více než čtyřicet knih, přednáší a vedou semináře o tom, jak vést děti k úspěchu ve škole i mimo ni.

Bylo by asi naivní očekávat od knihy přesnou odpověď ve stylu „Děti dostávají špatné známky, protože…“, tak jednoduché to samozřejmě není. Autoři se zaměřili na klíčové oblasti, které můžou ovlivňovat školní prospěch – sebehodnocení, důvěra, odpovědnost, volby, potřeby a cíle.

Podle těchto oblastí jsou nazvány i jednotlivé kapitoly knihy :
Výchova sociálně a emočně způsobilých dětí
Budování sebehodnocení
Vytváření důvěry
Jak naučit zodpovědnosti
Nabízení možností
Uspokojování potřeb
Dosahování cílů

V knize nenajdete přesný návod, co dělat, když dítě přinese špatnou známku. Autoři se snaží rodičům ukázat, kde můžou být problémy, jak je odhalit a vyřešit. Celá publikace je velmi pozitivně laděná, při čtení má člověk pocit, že všechny problémy se dají najít a vyřešit. Každá kapitola začíná kazuistikou, která čtenáře naladí na probíranou problematiku. V knize je mnoho kazuistik, některé delší, některé kratší. Některé text uvozují a některé na něj plynule navazují. To vnímám velice kladně, protože pouhé vysvětlení daného problému by asi nestačilo. Kazuistiky přenášejí strohou teorii do každodenního života a činí text srozumitelnějším.

Pozn. Kazuistika neboli případová studie je intenzivní a detailní popis konkrétního jednotlivce a jeho případu. Je založená na pozorování, rozhovorech a záznamech z práce s daným jedincem. Jedná se o písemné shrnutí všech informací, kvalitativní analýzu procesu, vedoucího k určitým výsledkům.

Líbí se mi, že už od začátku autoři upozorňují na to, že za vzdělání dětí nesou odpovědnost rodiče, nikoliv škola. V kapitole Uspokojování potřeb, podkapitole Potřeba bezpečí mě zaujala věta:

Zůstaňte objektivní. Problémy ve škole nemusí způsobovat škola. Děti znejistí například problémy v manželství rodičů, rozvod, nebo ztráta zaměstnání a to se pak odráží ve školním prospěchu. Nepozorní rodiče reagují na špatné známky a chování, což jsou jen následky, ale uniká jim to hlavní – příčina toho všeho.

Vlastně jsem dlouho přemýšlela, proč jsem nebyla knihou tak nadšená, jak jsem předpokládala při přečtení názvu a anotace této publikace. Došla jsem k závěru, že jediné, co mi na knížce vadí, je fakt, že kazuistiky jsou z amerického prostředí. Už v předmluvě jsem nechápala, o jaké „nové matematice“ je řeč, nevidím důvod v našem prostředí jako trest zabavit dítěti v šestnácti letech řidičák na auto a celkově náš školský systém je jinak nastaven časově, takže asi málokteré dítko nám chodí ze školy v pět a pak teprve ho čekají úkoly a kroužky, případně brigáda. Ve většině případů je naše realita jiná.

Přesto hodnotím knihu pozitivně, stojí za to si ji přečíst nejen ve chvílích, kdy už problémy nastaly. Možná, že některým by se dalo správným přístupem nebo včasným zásahem i předejít.


proc_chytre_detiProč chytré děti dostávají špatné známky

Vydalo nakladatelství Edika

Autoři: Linda Bress Silbert, Alvin J. Silbert
Počet stran: 136
Formát: 145×205 mm (brožovaná, lepená)
Vazba: brožovaná lepená
Vyšlo: 30. 04. 2013

Knihu Proč chytré děti dostávají špatné známky si můžete objednat například zde.

Přečtěte si ukázkovou kapitolu – zde.


Nakladatelství Edika představuje širokou nabídku knih, které jsou určeny nejen pro děti a mládež, ale také jejich rodiče a pedagogy. Moderní učebnice sledující trendy ve vzdělávání pro všechny věkové skupiny a stupně pokročilosti. Knižní portfolio nakladatelství Edikazahrnuje nejen ucelené řady jazykových učebnic, vysokoškolské učebnice, učebnice pro technické obory, odborné slovníky či dvojjazyčné verze známých literárních děl, ale také bohatou nabídku publikací a pracovních sešitů pro rozvoj schopností a dovedností dítěte, jeho předškolní i školní přípravu.

Součástí knih jsou rozmanité přílohy jako například oblíbené zvukové nebo multimediální CD či DVD nosiče, které jsou v případě jazykových učebnic a příruček namluvené rodilými mluvčími.

Napsal/a: Pavlína

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (4 vyjádření)

  • Nuninko, já myslím, že vyjádření „není pro naši zemi“ není to, co jsem chtěla říct. Možná to blbě vyznělo. Určitě v ní člověk najde hodně věcí k zamyšlení.

    V knížce je spousta dobrých myšlenek, jen ty kazuistiky jsou prostě psané v jiném prostředí.

  • Myslím, že je škoda, že to není moc určené pro naši zemi.Jinak je knížka zajímavá.

  • Marinada

    Pavlínko, taky děkuji za přiblížení obsahu knížky – nedávno jsem na ní někde narazila a název mě zaujal, ale nakonec jsem jí nekoupila přesně z toho důvodu, co uvádíš – přála bych si, aby to bylo zasazené do českého prostředí.

  • Padmé

    Ahoj Pavlínko, díky za článek.
    Musím se přiznat, že název knížky mě zaujal.
    Mám to totiž doma a přesně vím, proč to mám ;-). Na to je jednoduchá odpověď – u nás – v našem školství – jsou ještě stále učitelé, které nezajímá, zda dítě rozumí/chápe/vnímá souvislosti – jde jim jen o „mechanické drčení“ a to můj klouček odmítá. No a já ho nenutím….

    Bylo by moc fajn a velmi přínosné, kdyby se takovéhoto tématu chopil někdo u nás, v naší zemi. Přece jen – to americké školní prostředí je nám v mnohém vzdálené.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist