Výživa v těhotenství

Rubrika: Těhotenství

1268185_fruitsZačínat se „zdravou výživou“ v těhotenství je, upřímně řečeno, skoro pozdě. Už v období před početím by měla být strava dobře vyvážená, budoucí maminka by měla mít přiměřenou váhu a rozhodně by neměla kouřit. To vše platí aspoň tři měsíce před plánovaným těhotenstvím – a vlastně je to doporučení obecné, jímž bychom se měli řídit všichni a pořád…

V těhotenství (ale i před ním) doporučují odborníci tato výživová opatření:
Dbát na dostatečný příjem potravin se zvýšeným obsahem kyseliny listové, která podporuje správný vývoj nervové soustavy plodu, a vědět, že se kyselina listová varem ničí (podle teploty a doby varu až na polovinu uváděné dávky). Výborným zdrojem jsou tedy syrové potraviny: ořechy, slunečnicová a sezamová semena, ovoce bobulové, např. maliny, ostružiny, jahody, a také pomeranče, čerstvá zelenina, např. hlávkový a ledový salát, zelený hrášek. Zeleninu určenou spíše k vaření jako špenát, kapustu, chřest, květák, červenou řepu, brokolici, upravujeme pokud možno v páře. Báječným zdrojem jsou i obohacené snídaňové cereálie – kukuřičné lupínky, a pokud je snesete, také pivovarské kvasnice. Z potravin vařených a pečených to jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, vejce a játra (ta ovšem zařazujeme jen opravdu mimořádně, kvůli nadměrnému obsahu vitaminu A a toxických látek).

Jíst dostatečné množství potravin bohatých na železo a s dobrou vstřebatelností. Železo se přece jen lépe vstřebává z masa. Využitelnost z rostlinných zdrojů významně zvýšíme současným dostatečným přívodem vitaminu C.
Jíst aspoň 2x týdně pokrmy z mořských ryb – důležitý zdroj omega 3- nenasycených kyselin a jodu. Ty jsou potřeba jak pro zdárný vývoj dítěte, tak pro nekomplikovaný průběh těhotenství.
Pro ženu, která plánuje miminko, je mnohem důležitější jíst rozumně než se snažit preventivně přijímat některé živiny, vitaminy a prvky v multivitaminových doplňcích – naopak je bezpečnější neužívat umělé přípravky (samozřejmě kromě nutných léků).

Co škodí
Nejpozději ve chvíli, kdy se nastávající maminka dozví o svém těhotenství, měla by ze své stravy vyloučit to, co miminku škodí, hlavně následující položky.

Alkohol – riziko závažného poškození plodu!
Uzeniny – pro obsah soli, karcinogenních látek a schopnost vyvolávat žaludeční potíže. Přípustná může být vařená nebo dušená šunka 1x v týdnu, vždy s dostatkem zeleniny.
Umělá sladidla – včetně barvených a ochucených nápojů.
Omezit a možná i docela vynechat plísňové sýry – zvyšují riziko kvasinkových a plísňových onemocnění. Naprosté tabu pro všechny jsou samozřejmě veškeré potraviny napadené nežádoucími plísněmi (a tedy velmi nebezpečnými mykotoxiny). Nestačí plíseň seškrábnout nebo potravinu okrájet, převařit a podobně – vyhoďte ji!
Burské oříšky (arašídy, solené „buráky“) – ze všech ořechů bývají nejčastěji napadeny plísněmi a mohou vyvolat skrytou alergii.
Potraviny s přemírou konzervačních látek.
Některé druhy koření. Zcela vynechat jalovec, hořčičné semínko, šafrán, pelyněk (někdy je součástí čajů, které podporují trávení a zklidňují žaludek), rozmarýn, muškátový oříšek a petržel ve větším množství. Mohou způsobit potrat či předčasný porod. Omezit je pak potřeba: skořici, pepř, mátu, kari, celer ve vyšších dávkách – překrvují malou pánev.
Kofein – více než 2 šálky kávy nebo 2 hrnky černého čaje denně. Těhotenství výrazně zpomaluje poločas rozpadu kofeinu – ze 3–4 na 10–18 hodin.
Většinu bylinkových čajů – lze používat pouze maliník, jahodník, ostružiník, lipový květ a šípky.
Přemíru soli.
Přemíru cukru a bílého pečiva.
Chinin (tonik).
Ztužené tuky
(tzv. 100% tuky užívané ke smažení či pečení).
Přemíru tuků – živočišné i rostlinné tuky (dodržujte denní poměr 1 : 2).

Kouření! Pokud jste kuřačka a je pro vás těžké přestat, nebo myslíte, že i miminko ve vás to nějak vydrží, připomeňme si několik dobrých důvodů k zahození poslední cigarety:
– Dítě kouřící matky mívá sníženou porodní váhu (průměrně o 100–300 g), tedy horší start do života.
– Škodlivé látky přecházejí přímo do plodu a poškozují ho.
– Kouření snižuje obsah kyslíku v krvi, a tedy i zhoršuje vývoj plodu.
– Dítě kuřačky bývá častěji nemocné, trpí na záněty horních i dolních cest dýchacích a zánět středního ucha. Je známá souvislost kouření matky se syndromem náhlého úmrtí kojenců.
– Peníze za kuřivo odčerpávají ekonomické prostředky rodiny.
– Dítě je náchylnější k závislosti na tabák již ve školním věku.
– Děti mají právo na bezpečný a vlídný domov, kde je zdravé ovzduší.

Dokončení kapitoly včetně doporučení „Co jíst“ najdete v knize Zdravá výživa malých dětí
autorky: Illková, Nečasová, Vašíčková
Vydal Portál, 2005

Napsal/a: Illková, Nečasová, Vašíčková

Toto taky stojí za přečtení!

Tipy pro péči o pleť: jak se zbavit akné v těhotenství

Jak často přemýšlíte o tom, jak hormony ovlivňují stav vašeho těla? Chápeme, že v běžném životě tomu zvláštní pozornost

Čtu dál →

Zdravé potraviny během kojení vhodné pro maminku i dítě

Kojení je velmi důležitá součást vývoje každého miminka. Prostřednictvím mléka předává maminka svému dítěti potřebné živiny, a proto je

Čtu dál →

Zpříjemněte dětem koupání. Tady je 5 tipů!

Přístup k vodě se u dětí liší podobně jako náhled společnosti na koprovou omáčku. Zatímco jedny nemůžete dostat z vany, druhé

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)

  • anonymní:-) kouření to je jasné-nekouřit

    kafe..existuje káva bez kofeinu,melta,caro…. obyčejná káva myslím příliš neškodí-1 šálek denně..ale tím,že ji budeš pít v těhu pěstuješ dítěti na ní závislost…ovšem který dospělý kafe dnes nepije,že:-)? tak to je na Tobě

    sklenička alkoholu: no asi jsi chtěla napsat maximálně 1 týdně…můj osobní názor je,že první 3 měsíce těhu jsou nejdůležitější a neměla bys pít žádný alkohol.
    v pozdějším těhu-8,9 měsíc bych červené víno a pivo klidně vypila)
    Jinak i zelený čaj není vhodný..narušuje buněčnou strukturu..při růstu nového človíčka.
    Z bylinek bych se nebála pít heřmánek,kopřivu,šípek…na ostatní pozor!!
    Maliník podporuje otvírání před porodem ..proto pít až poslední měsíc:-)))
    Klidné těhu a pohodového mimíska. K

  • Anonymní

    Jsem pro ze by matky nemely kourit.
    Kafe si myslim by mohly vypit tak nejvic 1 salek denne a
    kdyz se jim obcas dostane chut na alkohol, minimalne
    sklenicku tydne( cerveneho vina)
    jsem v stavu tehotenstvi a zajimalo by me jestli muj nazor je spravny ci ne.
    Prosim poradte mi. rada si vyslechnu vas nazor.
    dekuji Petra

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist