Smíšené třídy v MŠ

Rubrika: Předškolní vzdělávání

Poslední dobou kolem sebe slýchám diskuze na téma věkově smíšené či dělené třídy. Já jsem zastánce tříd smíšených a pokusím se popsat, proč tomu tak je.

  • Věkově smíšené třídy pomáhají adaptovat nové děti – nových dětí není tolik, starší děti jsou pro ně vzorem, staví zajímavé stavby, nepláčí, stále něco dělají. To malým dětem pomáhá zapomenout dříve na svůj smutek a láká je jít si hračky vyzkoušet. Od starších jde taky „odkoukat“, co a jak se kdy dělá, starší může poradit či drobně pomoct, když paní učitelka není zrovna poblíž a i paní učitelka se novým dětem může věnovat víc individuálně – přeci jen je rozdíl když máte ve třídě 27 smutlivek oproti 10, starší děti si dokáží hrát i pracovat samostatněji.
  • Setkávání kamarádů, sourozenců, příbuzných – dítě vchází do kolektivu, kde nachází oporu v dětech, které zná, to mu dodává jistotu a pomáhá se adaptovat, tyto vztahy dobře fungují v počátcích, sourozenec je pyšný, že může ostatním předvést brášku či sestřičku, nabývá pocitu zdravého sebevědomí, že všechno už zná a ví a může do toho menšího zasvětit. Často se pak stane, že jakmile si menší zvykne, najde si kamarády, kteří mu víc vyhovují a sourozenci se pak pohybují nezávisle na sobě.
  • S dětmi se pracuje možná víc individuálně než v dělených třídách – opět je to v tom, že pokud je ve třídě 10 předškoláků nebo 27 předškoláků, je to velký rozdíl. Při práci s předškoláky lze sledovat podrobně každého z nich, zaměřovat a vracet se k tomu, co jim nejde, ti šikovní jdou dál. Mladší děti se učí toleranci, respektují práci předškoláků, volí si klidnější hry, předškoláci se učí soustředění na práci i když jsou ve třídě i menší děti.
  • Děti s odkladem – pokud dítě dostane odklad, zůstává dál s kamarády, ve věkově dělených se dítěti může stát, že se ocitne mezi zaběhaným kolektivem dětí, které příliš nezná a může se integrovat hůře. Smíšenka je přeci jen třída, kde se děti mění častěji a děti jsou k novým otevřenější.
  • Celkově vedou smíšené třídy k větší samostatnosti a osobnostnímu rozvoji dětí, respektují ať větší či menší kamarády, když přejdou do školy, mají kamarády i ve vyšších ročnících, což je taky plus – setkávají se pak na obědě, v družině atd.
    Vě věkově dělených třídách se často sklouzává k hromadným činnostem – všichni teď malují, teď pracují… – je to jednodušší pro učitelku, ale děti pak stojí a čekají, až se jim řekne, co mají udělat. Pokud se sejde třída předškoláků, vznikají mezi dětmi větší třenice, různé „rošťárny“ atd. to je ve smíšených třídách regulováno, každá skupinka má své úkoly, svou roli ve třídě i svou odpovědnost.
    Samozřejmě jsou i rizika, při kterých záleží na učitelce, jak si s nimi poradí – Nepřenášet na větší děti přílišné nároky v péči o menší (nesklouznout k tomu, aby velcí pracovali za menší, aby malé oblékali atd. – mohou pomoci, ale nedělat osobní asistenty, neulehčovat si práci a opravdu každému dítěti upravit zadání úkolu podle jeho možností, dělat úkoly navíc s předškoláky a dále je rozvíjet, přitom nezapomínat, že jsou ve třídě i děti menší).
  • Jedna věc mě napadá jako jednoznačné mínus – akce mimo školku, kde je to organizačně mnohem složitější.

Celkově mi vyhovuje systém smíšených tříd, ale jako u všeho záleží na lidech, pokud je skvělá učitelka ve třídě věkově dělené, nedá se rovnat se špatnou učitelkou ve třídě smíšené a platí to i naopak.
Stejně jako já nedám dopustit na smíšenku, věřím, že je spousta maminek, které by se mnou nesouhlasily. Proto si myslím, že je dobře, když existují obě varianty. Je pravda, že ne všichni si mohou vybrat variantu školky, kterou budou navštěvovat. I proto berte to, co jsem napsala, pouze jako názor a pohled na třídy smíšené, ne jako jednoznačnou propagaci jedné varianty.

Napsal/a: Chmjorka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (33 vyjádření)

  • Jarmuschka
    Jarmuschka

    Naše holčičky chodí do školky od října (tj. od 3 let).
    V naší školce jsou tři třídy – podle věku.
    Ráno se scházejí dole, u nejmenších. Odpoledne je to jak kdy, ale často prostě děti – když už je jich méně – spojí. Tu u prťat, tu u nejstarších.
    A naše holky tu a tam jmenují se větší kamarádky, a že jim s něčím pomáhaly…

    Jinak uvolňovací cviky (teď byla aktuální vajíčka a sluníčka) dělají ve školce od začátku. Lu doma moc nekreslí, zato Any furt. A dělala pořád takové pidi motanice (do 1 cm2). Teď už kreslí hlavonožce (takové netradiční) přes celou stránku.

  • frančice

    Můj syn nastoupil do školky v 5 letech a učitelky s předškoláky dělaly různá cvičení na uvolňování zápěstí, aby v 1. třídě neměli problémy s psaním. Chodil tam 2 roky a předškoláci byli samostatně. Dcera, která šla do školky ve 4 byla ve smíšené třídě a museli pomáhat těm mladším s oblékáním apod. O tu práci mi nejde, ale vadilo mi, že neměli to procvičování zápěstí,různé kreslení, nepovídali si o škole apod. Také si malá stěžovala, že když jdou na procházku, nemůžou jít moc daleko, protože by ty mrňouse bolely nožičky. Byla bych proto, aby byli předškoláci pohromadě a učitelka je jemným způsobem začala připravovat na školu. Jinak na angličtinu chodili všichni, kdo chtěli, ale kurz plavání byl jen pro předškoláky a potom pouze doplňovali z nižších tříd, když neměli plný stav.

  • Anonymní

    Pro michalav: to snad nemyslíte vážně, že Vám vadí, že Váš 4letý syn nejede na školu v přírodě! Co já vím, tak všechny školky berou děti do ŠvP až od pěti let (a i za to je obdivuji)
    Kam pořád všichni chvátáte?

  • Náš Michálek chodí do školky kde jsou třídy rozdělené. Dost mi to vadí, protože Míša je na své 4 roky dost šikovný a u malých dětí trochu lajdačí a lumpačí. Učitelka už ho nezaujme hrou, kterou pochopí malé 3leté dítě.
    Také mi dost vadí rozdělení akcí ve školce. Malé děti (3-5let) mají divadlo tak 1krát za 2 měsíce….toť vše
    děti starší mají divaldlo 1krát za měsíc, mají Angličtinu, Němčinu, keramiku, plavání
    dále jsem se teď dozvěděla že školka v přírodě bude v červenci a opět jen pro předškoláky.
    Naco tedy chodí malé děti do školky, když tam nic pořádně nedělají. Michálek je odpoledne po spaní ve třídě u vě+tších dětí a jen díky tomu, že paní učitelka vidí jak je šikovný a učenlivý, zkouší s ním nové a nové věci, básničky, písničky. Ale pokud je ve své třídě tak stále jen malují a učitelky pijí kávičky.

    Je to také asi hodně o přístupu učitelek…….proto jdeme v dubnu k zápisu do jiné školky, kam chodí Michálkovo kamarádi a rodiče mají jen dobré zkušenosti.

  • Anonymní

    Ahoj, přidám (i když) opožděne naší zkušenost – dcera do smíšené třídy chodí už druhý rok a vidím to tak, že pro 3-4 leté děti je smíšenka bezesporu přínos, ale předškolákům tam opravdu nemají co nabídnout (teda aspoň u nás). Takže sobecky přemýšlím, že letos půjdeme k zápisu do jiné školky, kde je samostatná třída předškoláků a kde předpokládám, že by mohli aspoň něco tvořit a učit se. Druhé dítě bych už do smíšenky nedala.

  • Jak píše moje dvojče Ájík, u nás mám taky pozitivní zkušenost se smíšenou třídou. Paní učitelky mají pomocníčky ve větších dětech, na procházky jim pomáhají s oblékáním a obouváním, větší dítě jde za ruku s menším, učí se od sebe. Moji dva kluci chodili do školky taky půl roku spolu, byla jsem ráda, protože když byli spolu, byli si navzájem oporou. Teď na jaře půjde k zápisu do školky i dcera, taky tam bude s bráškou, tak si snad rychleji zvykne. Ve školkách mi to opravdu nevadí, spíš jsem měla problém dát dítě do malotřídky, kde byly tři třídy v jedné, tam bych se obávala, že se prvňáčci zajímají o výuku třeťáků nebo druháků a paní učitelka se nemůže věnovat všem naplno. Takže raději dojíždíme.

  • Ahoj, já jsem taky zastáncem smíšených tříd – naši dva starší chodili do smíšené třídy a bylo to super. Nejdřív začal Dominik a Martínek šel potom do školky s bráškou – bez jakýchkoliv adaptačních problémů. Navíc už je pak dávali dohromady i s kamarády a děti se do školky vyloženě těšily. Malí se učili od větších,(samozřejmě, že i lumpárničky, to je trošku negativum, ale jak píše vicikovka, stejně bychom se tomu nevyhnuli), velcí zas věděli, že musí těm malým pomáhat. A fungovalo to skvěle.

  • vicikovka

    Verunka (3 roky a 1/4) navštěvuje školku od letošního září a jak ona tak i já jsme naprosto spokojeny, že je ve smíšené třídě. Ona je taková „rozumprdka“ a s velkými dětmi si skvěle rozumí a ony s ní. Je tam i pár fyzicky i psychicky mladších dětiček, které během pár měsíců prošly velikou změnou (k dobrému). Dnes je skoro všem dětem rozumět, když nastoupily, patlaly páté přes deváté. Jediné co vidím jako drobnou nevýhodu, Verunka si nosí nějaké špatné návyky (je drzá, odmlouvá,…), nu staší jsou jí vzorem i v tomto směru. Každopádně bychom se tomu příští nebo přespříští rok nevyhli, tak to není až taková tragedie. Ti velcí krásně pomáhají těm maličkým (např. s oblékáním), takže i pro ně je to dobrá zkušenost.

  • Anonymní

    Máme nejlepší zkušenosti s třídami pro děti 3-5 let a předškoláci zvlášť. Opravdu mám pocit, že nechávat předškoláky, popř. odklady, tedy skoro sedmileté děti dohromady se tříletýma při dopoledním tvořivém programu nepřinese nic pozitivního ani jedněm, ti malošci jsou „odtrčeni“ a „přehlušeni“ těmi velkými a pokud se učitelka věnuje těm malým, co potřebují pomoci, tak zase ti velcí zlobí. Vždyť se spolu potom setkávají na zahradě a na různých akcích, ale ve třídečkách mají „každý to svoje“.Martina

  • dvojčata

    Smíšené třídy v Mš jsou určitě velmi dobré. Menší děti se hodně naučí od těch starších. Naše dvojčata jsou zvyklá být se staršími dětmi od malička a hodně se od nich učí. Malé děti se daleko líp všechno učí a odkoukávají. Mám s tím velmi dobré zkušenosti i z mateřských center kam jezdím s dvojčaty pravidelné.

  • Já se smíšenými třídami v žádném případě nesouhlasím. Starší děti jsou sice vzorem, ale taky po špatné stránce. Nechci aby mé dítě přebíralo špatné stránky jiných dětí, ale aby si sám rozhodl jak se svým životem bude zacházet.
    Lucka

  • Jsem tady po dlouhé době,ale také přidám svoji zkušenost. Dcera nastupovala do smíšené třídy ve 3 letech a dlouho se bála starších (především kluků). Prostě byli živí, hlušní, občas neposlušní, jako to bývá. Než si zvykla, téměř rok to trvalo. A to nemluvím o nemocnosti. Teď (má 5)vidím smíšenky jako fajn, jen ty nejmenší dětičky bych asi nechávala spolu. Ono přece jen je každé dítko jiné.

  • Anonymní

    Než dáte děti do školky, můžete vyzkoušet dětské centrum. Děti si tu postupně zvykají na společnost vrstevníků a situaci, kdy jsou bez rodičů. Můžete ho využít občas – na hodinku, dvě. Nám se osvědčilo http://www.parkandplay.cz. V tomto centru mají také pravidelný program – zpívání, vaření, angličtina, kde se děti také naučí spoustu praktických věcí a zabaví se konkrétní činností.

  • Anonymní

    Učila jsem 38 let v mat. škole,z toho menší část v dělených třídách,a 25 let v jednotřídce.Je pravda,že pro učitelku je práce těžší,protože musí mít velký organizační talent,aby malé děti nepřepínala a velké,aby nezaostávaly.Ale pro děti je to lepší,malé pochytí rychle od st. dětí návyky a při práci st.pochytí mimovolně,co starší se zrovna „učí“.Tím jejich vývoj jde ¨rychleji dopředu.Když pak dospěji do předškolního věku,jsou mnohem zdatnější,než děti z rozdělěných tříd.Je tam však jediná podmínka,že paní učitelka miluje děti a své povolání a řádně se na každý den promýšleně připraví.Výsledky pak tomu odpovídají.Pedagog bez tvořivé fantazie nenaučí a nedá dětem nic ani v smíšence ani dělené třídě.

  • Naďulík

    Ahoja,syna budem dávat do školky až v lednu,ale taky by jsem byla raději když by byl ve smíšence-s většími dětmi si líp rozumí(centrum,písek,návštěvy).Budem dávat přihlašky do dvou školek.Ale jedna je rozdělená podle věku a v té druhé ani pořádně nevím,jen vím že má více kroužků.Ale asi to taky bude podle věku.Podle toho jak děti chodí na vycházky.

  • Tak já můžu posoudit oboje.Loni jsme byli ještě smíšenka,letos udělala vedoucí učitelka harakiri a děti jsou podle věku a jedním slovem mě,většině mých známých a našim dětem vyhovovala daleko víc smíšená třída.Mí kluci bez sebe nedají ani ránu a věřím,že by Vojtík měl daleko menší problém s nástupem do školky,kdyby tam mohl být s bráškou a nedovedu si představit,že budou jeden bez druhého až do 4 odpoledne.Myslím,že učit se pak budou celý život a v dětství by si měly děti hlavně hrát,mám někdy pocit,že už to některé děti ani neumí a myslím si,že je to pro jejich rozvoj to nejdůležitější.

  • Anonymní

    Ahoj, tak já jsem ten „druhý“ případ. Náš syn po přestěhování chodil také do jednotřídky. Byl předškolák a ten rok jich tam bylo víc, tak jsme měli štěstí, že alespoň něco museli dělat. Letos se do školy chystá jen pár dětí a prý s nimi moc úkolů navíc nedělají. Syn si na nový kolektiv zvykl dobře, ale spokojeni jsme nebyli. Za celý rok jsme neviděli žádný pokrok, chodil si do školky prostě hrát, uměl minimálně nových básniček a písniček – v minulé školce nosil snad každý týden novou. Nebyly ani žádné aktivity navíc, např. angličtina, plavání atd. což je v jiných školkách běžné. Syn sám si přímo nestěžoval (neuměl to pojmenovat), ale úplně spokojený nebyl. Chápu, že velice záleží na učitelkách a každé dítě je jiné. Nám tato forma nesedla a synovi ten rok ve smíšení třídě téměř nic nepřinesl, když to porovnám s minulou školkou nebo jak „rozkvetl a vyrostl“ hned na začátku školy. Když jsem na návštěvě v bývalé školce mluvila s učitelkou, sama mi to potvrdila. Byla to paní před důchodem, skvělá učitelka, říkala,že za svojí praxi prošla všemi možnými způsoby a nejlepší se jí ukázalo dělení dětí podle věku. Já s tím také souhalsím, nejde přeci celý den pracovat odděleně, činnosti se musí přizpůsobovat těm mladším, které určité věci ještě nezvládají. A když jedna skupina pracuje s učitelkou, druhá logicky dělá něco „sama“ – hraje si, což ti pracující vidí a ruší je to. Myslím, že ani sourozenci nepotřebují být každý den celý den spolu doma i ve školce. Sejně se setkávají mladší se staršími na zahradě na písku, na vycházkách, když bývají ráno nebo odpoledne spojené třídy a při dalších akcích. Stejně tak většinou všechny učitelky znají všechny děti. Nějak jsem se rozepsala, jen jsem chtěla ukázat také tu druhou stranu. A vím, že je mnoho dětí i rodičů, kterým tento systém vyhovuje. Hlavně ať se dětem ve školce líbí a chodí tam rádi. Hanka

  • Ahoj Irčo, moc hezky jsi to napsala. Náš Dáda taky chodí do smíšené třídy a jsme s tím všichni moc spokojeni. Od letošního září nastoupí už do třídy předškoláčků – v naší školce jsou 3 smíšené třídy a jedna předškoláčci (Včelky). Tam už se děti tak trošku připravují na opravdovou školu.
    Našemu Dádovi to moc dalo, ty smíšené třídy. Je to fajn. A od příštího května (2008) tam bude chodit i Hanička – už máme potvrzení o přijetí do školky i pro ni:-) Hurá, máme místo ve školce už jisté!!:-)) Ale zatím tady není takový nával dětí. Malá bude chodit od toho příštího května na 4 h denně, to jí budou 3 roky. Ale už teď si školku zamilovala. Snad jí to vydrží:-)

  • I v námi zvolené školce, kam Prokopa na 99% od září vezmou (na 100% to budu vědět v úterý, ale bylo mi to paníředitelkou přislíbeno), jsou jednak smíšené třídy (modrá, bílá, červená, zelená, žlutá:-))…), jednak v této školce neexistují žádné zájmové kroužky, protože tam všichni dělají všechno:-)…oba dva fakty mají pro mě velice pozitivní vyznění ve smyslu přiblížení se „běžnému životu“, kde člověk jednak musí vždy komunikovat jak se staršími, tak s mladšími lidmi v okolí, přičemž každý způsob komunikace je i v obecné rovině odlišný, a druhak nabídka co nejširší škály zájmových činností, aby se potom každý človíček mohl svobodně rozhodnout, kam jej srdce táhne…tak doufám, že tam náš Prokop bude chodit rád:-))…

  • Já jsem ráda, že je u nás školka jen o jedné smíšené třídě, naší slečně to hodně pomohlo v mluvení. Když nastupoval syn v pěti letech, tak jemu zase vyhovovalo, že tam jsou i menší děti, komunikoval s nima líp než se stejně starýma a líp si zvykl.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist