Kdy a jak začít navštěvovat logopeda

Rubrika: Předškolní vzdělávání

Nějakou vadu výslovnosti má v poslední době stále více dětí. Můžeme se sice zamýšlet nad tím, čím je to způsobeno, a hledat odpovědi např. v přílišném sledování televize nebo hraní počítačových her, nicméně vhodnější je snažit se těmto řečovým vadám předcházet anebo – pokud již vznikly – je vhodně napravovat.

K tomu slouží logopedie. Poradíme vám, kdy začít logopedickou ambulanci navštěvovat i jak najít vhodného logopeda.

Nejvhodnějším věkem pro cílené nacvičování správné výslovnosti je věk od 4 do 7 let. Dříve to v podstatě nemá smysl, jelikož dítě není schopno spolupráce s logopedem. A v 7 letech je naopak vývoj správné výslovnosti ukončen. Navíc dítě již navštěvuje základní školu nebo se k tomu chystá, a tak má mnoho jiných povinností, které musí zvládat.

Existuje mnoho různých forem nesprávné výslovnosti, nejčastější však je dyslálie (patlavost), kdy hlásky nejsou vyslovovány čistě, popř. vůbec. Mezi nejčastěji nesprávně vyslovované patří hlásky „l“, měkké skupiny „dě, tě, ně“ a „di, ti, ni“, sykavky „s“, „c“ a „z“, měkké palatální hlásky „š“, „č“, „ž“, hlásky „r“ a „ř“. Napravování výslovnosti se nejčastěji děje právě v tomto pořadí, protože zvládnutí správné výslovnosti jedné hlásky obvykle podmiňuje začátek nácviku hlásky další.

Než začneme chodit k logopedovi

Na nutnost navštěvovat logopeda nás obvykle upozorní dětský lékař při preventivní pětileté prohlídce a napíše nám doporučení na odborné vyšetření. Díky tomuto doporučení máme návštěvy logopeda plně hrazeny zdravotní pojišťovnou. Již před pětiletou prohlídkou nám může logopeda doporučit paní učitelka z mateřské školky. V obou případech platí, že s hledáním logopedické ambulance musíme začít brzy, neboť v současné době existuje velký převis poptávky nad nabídkou a objednací doby jsou poměrně dlouhé (až jeden měsíc).

Vhodného logopeda najdeme nejlépe přes internetové vyhledávače, zajímá nás především jeho kvalita (zjišťujeme reference, hodnocení logopeda ostatními rodiči) a také dostupnost, protože jej budeme navštěvovat cca jednou za 3 týdny, a to po dobu nejméně půl roku, nebo také – ve vzácných případech – až 2 roky. Někdy nám při hledání logopeda mohou pomoci i doporučení od ostatních rodičů, které známe osobně, např. z mateřské školky.

Ještě před první schůzkou s logopedem je vhodné na ni dítě připravit, aby se zbytečně nestresovalo. Vysvětlíme dítěti, proč k logopedovi budeme chodit, co ho tam čeká, že není potřeba se ničeho bát a že maminka/tatínek tam bude s ním.

Je také dobré zjistit, zda logoped/ka toleruje přítomnost mladšího dítěte, které obvykle musíme vzít s sebou, a jestli tam má například nějaké hračky, se kterými si mladší sourozenec může hrát, aby starší dítě nerušil.

První návštěva v logopedické ambulanci

Vřele doporučuji udělat z první návštěvy „celodenní akci“, tedy v tom smyslu, že si o ní nejprve povídáme, potom zajdeme k logopedovi, který si s dítětem pohovoří, aby zjistil, jaké hlásky bude třeba napravovat, potom si samozřejmě promluví i s rodičem/rodiči, aby věděli, jak s dítětem pracovat doma, a nakonec pravděpodobně dostaneme i první úkoly.

Tím by to však skončit nemělo. Přestože nám se zdá, že o nic nešlo, pro dítě to bylo něco nového a také mu tím začíná „proces učení“. Proto bychom ho měli již v této fázi odměnit a vzít ho například do cukrárny, do kina, na dětské hřiště, nebo mu koupit nějakou drobnost apod.

Domácí procvičování

Procvičovat probranou látku doma je potřeba s určitou pravidelností, ale není nutné ji cvičit v nějakých dlouhých časových blocích, lepší je věnovat se logopedii každý den 5–10 minut než jednou za měsíc (těsně před návštěvou logopeda) 2 hodiny. Krátké intenzivní procvičování je zdaleka nejúčinnější – dítě se dokáže soustředit a látku obvykle zvládne.

Pokud nemáme čas na procvičování dle pokynů logopeda, protože jsme na dovolené nebo cestujeme delší dobu vlakem, můžeme procvičovat jen jednotlivá slůvka, která nás napadnou, např. se s dítětem díváme z okna vlaku a snažíme se pojmenovat všechny věci, které začínají na písmeno „l“.

Věřím, že se vám tyto rady budou hodit a že vám logopedie nebude činit žádné problémy.

Napsal/a: Markéta Hubáčková

Toto taky stojí za přečtení!

Pomóc, moje dítě nejí maso!

Svíčková. Knedlíky s omáčkou si přidá, maso nechá. Šunkofleky. Miluje je, ale šunku vždycky vydoluje do posledního kousku. A nesní.

Čtu dál →

Tip na výlet: Ovčí farma Horní Dvorce

Dnes přicházím s tipem na trochu netradiční výlet. Není to výlet nijak časově náročný, dětem se ale jistě bude

Čtu dál →

10 důvodů, proč s dětmi mluvit o penězích

Když jsem byla malá, věnovala se mi často babička s dědou. Bydleli jsme společně v dvougeneračním domku a prarodiče se mně

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

TOPlist