Genderovanost vánočních dárků

Rubrika: Tipy pro rodinu

1255914_present_and_candlesPodle čeho vybíráte dárky pro člověka, kterého chcete potěšit? Podle jeho vkusu, osobnosti, zájmů, potřeb, povahy? Jak vyplývá z časopisů, letáků, novin či specializovaných internetových stránek, zásadním kritériem je, zda má dotyčná osoba penis či vagínu a jak starou…

Rubriky „tipy na dárky“ či vánoční katalogy jsou často členěny na dárky pro muže, pro ženy, pro partnery, pro partnerky, pro holky, pro kluky… Na některých internetových stránkách specializujících se na dárky si přímo do vyhledávače můžete zadat, jestli hledáte dárek pro babičku, pro dědečka, sestru, bratra. Osobně mi připadají jakékoli mediální tipy na dárky zcestné, dárek přece kupujeme pro konkrétního člověka, individuální osobnost, ale budiž, můžeme to brát jako inspiraci a inzerenti/ky mají jistě také radost. Místo slepého členění podle pohlaví a věku bych navrhovala alespoň strukturu tematickou. Nebo snad existuje unifikovaná skupina otců a skupina matek, či snad synů a dcer?

Růžovomodrý svět

V tomto ohledu je svojí strukturou výrazný vánoční katalog firmy Sparkys, která prodává hračky. Hračky jsou rozděleny do kategorií plyš, baby, předškolní, krtek, tvořivé, piráti, známé postavičky jako Spiderman či Medvídek Pú, sport nebo hry, které se jeví genderově neutrální. Na obrázcích jsou holky i kluci, hračky pro miminka a předškolní děti hrají doslova všemi barvami. Katalog však také zahrnuje osm stran nadepsané Holky a tři strany nadepsané Kluci, které jsou výrazně genderované. Na stránkách pro holky dominuje růžová barva, hračky naznačují, kterým směrem se má ubírat jejich socializace. První dvoustrana ukazuje kočárky a umělohmotná miminka, která opravdu čůrají, kňourají a dělají další věci jako opravdová miminka. Druhá dvoustrana je věnována panenkám Barbie, ideálním hubeným dlouhonohým a dlouhovlasým kráskám, které se dají česat, krášlit a moderně oblékat. Třetí dvoustrana kromě jiných druhů „trendy“ panenek nabízí make-up sadu, nehtové studio a jiné kosmetické pomůcky. Další stránka zobrazuje uklízecí vozík s vysavačem, žehlící sadu, kuchyňku a další potřeby pro domácnost. Vedle nich se nabízí poněkud zábavnější nezbytně růžová elektrická kytara Barbie, „dívčí foťák“, princeznovský stan a další. Je až zrůdné, jak z této části katalogu věnované malým holkám vyplývá stereotypní role žen (péče o dítě, péče o svůj vzhled, domácnost) a jak zdánlivě nevinné hračky mohou tlačit do určité role a připravovat na ni.

Přímo klukům jsou věnovány pouze tři strany, zřejmě proto, že hraček hodících se výlučně pro holky je více. Připadá nám divnější, když si hraje chlapec s „dívčí“ hračkou nebo naopak? Není těžké uhádnout, že stránky pro kluky nabízí různé druhy aut, autodráhy či vojáčky, jsou laděny do modra, ale samotné hračky jsou různobarevné na rozdíl od růžových hraček holek.

Z hlediska genderu je také zajímavá část se stavebnicemi a stavbami, kde není sice explicitně řečeno, komu jsou určeny, pokud je ale u nějaké stavebnice vyfocena holčička, je to u domečků pro panenky či kuchyňky, chlapeček u hradu s rytíři.

Také prosincový časopis Marianne věnoval dvoustranu tipům na dárky pro děti. Kromě neurčených dárků (iPOD, CD, zvonkohra, obrázková knížka, hračky do vany) jsou pájka, bitva o pevnost, kopačky a míč, sada pro malíře v popisku označeny jako hračky pro kluky, kávovar je popsán jako „pro malé pomocnice v kuchyni“ a multifunkční nůž si přejí nejen kluci, ale dokonce i holky.

Je jasné, že rodiče se těmito „tipy na dárky“ vůbec řídit nemusí, mohou své dceři koupit model Ferrari a synovi růžového poníka, pokud si je přejí. Tato mediální prezentace dárků pro holky a kluky je však částí složitého procesu, ve kterém jsme socializováni, a udržuje růžovomodré vidění, které nám brání vidět barvy ostatní.

Hračky pro dospělé

Časopis Vlasta ve svém článku, jak vybrat vhodné dárky pro členy rodiny, píše, že „muži mají rádi „vychytávky“ a vizuálně hezké věci.“ Praktické věci tedy redaktorka nedoporučuje, naopak navrhuje „elektronické vymoženosti“ a obrazové publikace aut, aktů či různé encyklopedie. Muže varuje, aby nekupovali ženám doplňky do kuchyně, osobní váhy či knihy, které radí, jak zhubnout. Přitom v obrázkové části nazvané „Vyberte pro své blízké dárek na míru“ Vlasta pro maminky doporučuje dárky do kuchyně – kuchyňského robota, nádobí, stojánek na vařečku. V části pro tatínka Vlasta upozorňuje, že „pánové dávají přednost všemu, co se týká jejich koníčků.“ U mužů tedy rozvíjejme jejich koníčky, u žen povinnosti. Dárky pro „mladé muže“ a „mladé dámy“ se vesměs shodují v doplňcích do pokoje, kosmetice či sportovním vybavení. Nejvíce se stereotypům Vlasta vyhnula v tipech na dárcích pro děti – klukům nabízí vysavač, u holek není žádná Barbie, miminko ani hrací domácí potřeba.

Týdeník Reflex v čísle 47 publikoval komerční přílohu nazvanou Toys for boys (hračky pro kluky). I když není pojatá jako tipy na dárky, načasování před Vánocemi jistě není náhodné. Název naznačuje, komu je rubrika určená. Muži jsou ti, kteří si stále rádi hrají, v dospělosti však už s dražšími a propracovanějšími věcmi. Příloha se vesměs věnuje elektronice – fotoaparáty, mobilní telefony, notebooky a mnoho dalšího. Pozoruhodné je, že přes název přílohy téměř u žádného výrobku není zmíněno, komu je přisuzován, například formulacemi typu „muži ocení“, „cestovatel využije“ apod.

Celkově dárkové rubriky odráží stereotypy pojící se k mužům a ženám v naší společnosti. Dárky pro ženy jsou zacílené na zkrášlení jejich zevnějšku (kosmetika, oblečení, šperky, doplňky, léky na hubnutí, plastické operace…) a na domácnost (kuchyňské potřeby, vysavače, pračky, bytové doplňky). Dárky pro muže doplňují jejich image (luxusní pera, parfémy, kravaty, mobilní telefony), podporují jejich zájmy a koníčky, slouží k zábavě (elektronika, seskok padákem…).

Když se sestrou vzpomínáme, jak jsme jako malé vybíraly dárek pro mamku, dost se nasmějeme. Několikrát po sobě jsme jí totiž koupily výrazně růžový lak a pro jistotu každá jeden. Aby nám udělala radost, malovala si s ním nehty, ale jenom když jsme byly na zahradě, kde ji nikdo neviděl. Od té doby sestra i já opravdu přemýšlíme a snažíme se vcítit, co by jí a dalším lidem v našem okolí udělalo radost. Radost, protože je vnímáme jako osobnosti, které známe a máme rády, ne jako pouhé vagíny či penisy.

Od autorky: Myslím si, že je nesmyslné dělit dárky podle pohlaví a věku. Předpokládám, že to tak chápe i mnoho dalších lidí, přesto se nad takovým členěním dárkových tipů nikdo nepozastavuje.
Jako zdroje jsem použila média Vlasta, Tina, Elle, Marianne, Reflex, Mf Dnes, Právo, reklamní katalogy obchodních domů, internetové stránky, které mi vyjely z vyhledávače po zadání hesla tipy na dárky.

Autorka je externí redaktorkou gitY, genderové informační a tiskové agentury.
Zdroj: gitA

Napsal/a: Lenka Vrbová

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist