Recenze: Anička v zahradě

V pořadí již desátý díl této série dobrodružných knih pro mladší čtenáře vydává nyní jako novinku nakladatelství Albatros. Knížka Anička v zahradě autorky Ivany Peroutkové navazuje na předcházející příběhy, které Anička prožila počátkem prázdnin na řece. Tehdy společně s kamarády týden sjížděla řeku Lužnici. Nyní se na zbytek prázdnin opět vrací za svou babičkou na venkov.

A kdo je vlastně Anička? Je to téměř devítiletá dívka žijící v Praze, má malého brášku Štěpánka a na každé prázdniny jezdí za babičkou a jejím psem Pajdou – dokonce tam i rok chodila do školy.  Má tam proto i kamarády a kamarádky – Irenu, Olinu, Elišku, Pepana a Parašína. Koncem prázdnin (přesně 24. srpna) má narozeniny a chce je oslavit právě s nimi. Vše důležité si zaznamenává do svého tajného deníku – tlustého sešitu v tvrdých modrých deskách, který dostala o babičky.  Zápisem do deníku končí většina z 24 kapitol, z nichž se knížka skládá.

Například se zde dozvíme, že se Anička s kamarádkami chodí koupat k tůňce, skáčou ve stodole do voňavého sena, nejvíce ji však láká návštěva Parašínovy tajemné zahrady. Když tam poprvé vstoupila, rázem si ji zamilovala – záhonky, stromy, tůňku s lekníny a zlatými rybami, i srub, který stál uprostřed. Od Parašína dokonce dostala i vlastní růžovou konvičku, aby mohla sama zalévat. Anička se v zahradě seznamuje s jednotlivými rostlinami a plodinami (rebarbora, meduňka, máta, tymián, fenykl aj.) a s dobrotami, které se z nich dají vyrobit (reveňový koláč, rajská omáčka, broskvový koláč aj.) i se zákonitostmi přírody (pěstování rostlin, sběr vody, péče o sazenice, sekání trávy a další zahradnické práce). Prožívá i svá první velká trápení  – s kamarádkami a protivnou Julinou. Slaví své deváté narozeniny a dostává svou vysněnou kytaru a od svého přítele Tarka i prstýnek. Na závěr konečně přichází na to, čím by v životě chtěla být – do deníku si píše:

„Už vím, čím chci být! Až jednou vyrostu, budu spisovatelka – spisovatelka Anna Válová.  A pro všechny děti napíšu knížky o Aničce! Aby si přečetly, co jsem prožila a nikdy na mě nezapomněly!“

Knížka je velmi bohatě a krásně ilustrovaná, obrázky nakreslila Eva Mastníková. Klasický text je prokládán obrázky a „ručně psanými“ deníkovými zápisy, což osobně vidím jako velmi dobré na procvičování čtení i pro začínající čtenáře.

Tuto knížku jsme s oběma dcerkami (7 a 3 roky) přečetly od první stránky až do posledního řádku – každý večer před spaním jednu kapitolu a pokaždé se už nemohly dočkat dalšího pokračování. Zejména starší dcerka se s Aničkou velmi ztotožnila a silně prožívala všechna její dobrodružství. Byla to již naše v pořadí třetí „Anička“ – a po dílech Anička v Austrálii a Anička v divadle i tento zabodoval! Našim dětem se líbil přehledný a přirozený příběh, překrásné ilustrace i vhodně členěný a strukturovaný text, který se skvěle hodí i pro začínající čtenáře. Věřím, že příště si už knížku přečte starší dcerka celou sama. Opravdu doporučuji pořídit si – nejlépe celou sérii.

Anička v zahradě

Autorka: Ivana Peroutková

Ilustrace: Eva Mastníková