Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
PVD: Vybíráme školku - soukromá nebo státní?
Navštěvují vaše děti soukromou nebo státní školku?
Zajímalo by mě, jestli vidíte nějaký rozdíl u školek státních a soukromých? Jasný je například finanční rozdíl, ale co třeba rozdíl v předškolní výchově a výuce, případně personálu?
A co třeba školky specificky zaměřené – Montessori, Waldorfská, církevní…? Máte s nimi nějaké zkušenosti, nebo jaké je vaše povědomí o nich? Jak se třeba podle vás liší práce s dětmi v těchto zmiňovaných oproti státním?
A pokud byste měli možnost (odmyslete si finanční nároky) dát dítě do soukromé školky, využili byste toho bez váhání? A proč?
Dotaz je součástí projektu Předškolákem s VD.
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:18)ne bami, právě že nemusí, nedostáváš dotace, tak ti taky nemá kdo co mluvit do toho, jak
(Citováno od Lien z 14.10.2014 09:42)
Lien a to tedy soukromé pod to nespadají …..ale monte pod něj spadají to je jen jiný styl pedagogiky…nebo jsem se do toho zamotala?
My jsme třeba včera zcela mimo jakékoli téma nebo blok 🙂 navštívili kostela a faru. Byl to neskutečně skvělý zážitek a myslím, že si z toho rozhodně děti odnesou víc, než z přiřazování barviček do stejně barevné krabičky apod. Navíc mám problém s IB v tom, že vždy dítěti nabízí jen obecný pohled jak něco je, ale už málo tam může dítě vstoupit vlastním vkladem, prostě máme připravené činnosti a ty dělej a nauč se to jak si to myslíme my. Ale základní myšlenku bych úplně nezavrhovala.
My tu na vsi teď máme takovou novou akční učitelku (pdobně jako bami bych řekla), což je po té před důchodem vyhořelé fajn, ale mně osobně by vadilo, že z řízené činnosti 20 minut, která má ve školkách být, je řízená činnost celý den :-(. Dítě pak vlastně ani nemá možnost se tvořivě projevit, když je pro něj všechno do detailu přichystáno. A pak pokud není, tak neví co má dělat.
U nás můžu srovnat děti, které už chodily loni a děti, které začaly teď v záři a je tam i jeden předškolák, který chodil do státní a opravdu jen čeká, na nějakou nabídku, teď po měsíci už se začíná zapojovat do dění sám, zřejmě vlivem ostatních dětí, ale první dny to bylo jenom co budeme dělat, nudím se – docela blbé, bylo mi ho i líto, jak je vlastně neschopný něco ze sebe vykřesat, protože byl dosud zvyklý, že to za něj dělá někdo jiný. O motorice vůbec nemluvím, to mají obecně všechny nové děti, bojí se na lano, zakopávají, všechno je pro ně nebezpečné. Když vidím starousedlíky v korunách stromů jisté a bezpečné v chůzi, je to velký rozdíl. Pak si člověk tak řekne, co asi jim ta školka vlastně dává.
PRO PANÍ ŘEDITELKU …mě by zajímalo jako učitelku – jaký je počet dětí na učitelku(jestli to také vychází ze zákona nebo je to díky tomu že je to soukromé z tohpto vyvázáno)….děkuji za odpovědi
– jestli se tam učitelky prolínají nebo jen míjejí…
– jestli podléhají RVP a veškeré dokumentaci jako běžná škola(třídnice, hodnocení dětí, tématických celků, atd)….
– jestli by nepopsala jeden den jak probíhá jak se jim to v práci prolíná dnem…( viz. ráo si děti hledají aktivity na stolečkách, rovnají jablíčka podle velikosti, podle barev, uvolňují ruku – grafomotorika jablíčko, hledání cestičky červíka v jablíčku, volné hry dětí po svačince, přivítání dětí povídání s opičkou o ovoci, třídění obrázků co kdo o nich ví, cvičení s jablíčky, seznámení s básničkou o červíkovi, pobyt venku sběr jablíček na zahradě, sestavování obrázků z jablek)….jen takhle jednoduše…
-jaké jiné metody se používají oproti běžné školce – pomůcky znám spoustu jich využívám také
-a jestli si myslí že i ve školkách motne jsou učitelky takové které tam nepatří(to vychází z toho že na státní se plive a monte jsou vyzvedávány a osobně si myslím že i ve státních je vedle těch co tam nepatří spoustu výborných a vidím to i na ty monte)
já srovnávám státní a soukromou, kde chodil Marek 🙂 a tam to bylo, jak jsem dříve psala…
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:18)
no já vím jaké jsi měla starosti a je fajn že to funguje tak jak je..s tím spaním by to mělo být všude stejné v každé školce… je smutný že člověk si za to co by mělo být pro dítko normální musí platit velké peníze….mě by zase zajímalo čemu a jak podléhají papírově a co musí dané školky vykazovat…jestli i ony se musí řídit RVP atd…ale to je něco jiného než je daný dotaz 😀
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:27)
ne bami, právě že nemusí, nedostáváš dotace, tak ti taky nemá kdo co mluvit do toho, jak to děláš, takže RVP není nijak závazny pro školky mimo systém
Lien, jak myslíš, že soukromé školky nejsou vybaveny programově? Já mám právě za to, že jsou na tom lépe, ale zkušenost nemám. Dle mne ve státní školce se jede podle nějakého “plánu“, jakože každý týden jiné téma… ale to bych neviděla jako nějaký nejlepší “program“. A to, že jim jeden až dvakrát do měsíce přijede něco zahrát nějaké “loutkové jakobydivadlo“, to taky spíše považuju za to, že učitelky si odpočinou, než, že by to dětem něco výrazně dalo… Kdyby třeba v naší školce s těmi dětmi přímo do divadla šli, nebo do kina…. vidím to jinak, protože to už mi přijde jako “tématický výlet“ (jenže to už znamená to vymyslet, obvolat, zorhanizovat a nakonec i někam jít…), ale program typu “v pondějí k nám přijede loutkové divadlo, zaplaťte 30 Kč“ mi nepřijde, že je tak k něčemu….Já osobně děti mám ve státní školce, protože ji mám tady blízko – cca 10minut pomalé chúze. Líbí se mi princip soukromých školek a hlavně se mi líbí, že ti lidé mají větší vliv na to, jak to v té školce chodí (když už si to platí, chtějí za své peníze něco jiného, než to, co je jinde vedle “zdarma“).
Není pro mně reálné děti do soukromé školky vozit, neskloubila bych to s prací, máme jedno auto, kterým jezdí do práce manžel, protože jinak se nedostane…. Nebylo pro nás přínosné kvůli školky měnit práci a kupovat další auto… 🙂 takže jsem nakonec byla ráda, že taková školka je “daleko“ a nemusela jsem řešit právě tu finanční stránku, která není zanedbatelná… :-):-):-):-):-)Jo, teda kecám, asi 500m máme jednu malou soukromou pidiškolku, ale tam stojí školné cca 8000Kč měsíčně (plus strava a výlety), nad tím jsem orpavdu nepřemýšlela, je to školka pro VIP děti.
O téhle jsem ani nepřemýšlela. mě by se líbily školky typu “lesní“…(Citováno od ctiradka z 14.10.2014 08:52)
Myslela jsem lépe dle norem předškolního vzdělání, ony jsou prostě povinné jet v tzv. integorvaných blocích a rozvíje nějak logicky v návaznosti všechny stránky dítěte, což soukromé nemusí, ne vždycky to je asi výhra, i když zase záleží na tom, co si kdo od školky žádá, jestli chce “vzdělávání“, nebo naopak možnost rozvoje dítěte dle jeho vlastních možností, schopností, přání. A samozřejmě záleží taky na učitelce, nejvíc.
já srovnávám státní a soukromou, kde chodil Marek 🙂 a tam to bylo, jak jsem dříve psala…
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:18)
no já vím jaké jsi měla starosti a je fajn že to funguje tak jak je..s tím spaním by to mělo být všude stejné v každé školce… je smutný že člověk si za to co by mělo být pro dítko normální musí platit velké peníze….mě by zase zajímalo čemu a jak podléhají papírově a co musí dané školky vykazovat…jestli i ony se musí řídit RVP atd…ale to je něco jiného než je daný dotaz 😀
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:27)
Bamisko – i ostatní – máte-li nějaký dotaz týkající se soukromých školek, resp. třeba konkrétně Montesorri, klidně sem dotazy pište do komentářů.
Na základě této diskuze bude připraven i souhrnný článek, Vaše otázky můžu tlumočit ředitelce soukromé Montesorri školky (partner projektu PVD), věřím, že nebude problém, aby se k nim vyjádřila.
já srovnávám státní a soukromou, kde chodil Marek 🙂 a tam to bylo, jak jsem dříve psala…
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:18)
no já vím jaké jsi měla starosti a je fajn že to funguje tak jak je..s tím spaním by to mělo být všude stejné v každé školce… je smutný že člověk si za to co by mělo být pro dítko normální musí platit velké peníze….
mě by zase zajímalo čemu a jak podléhají papírově a co musí dané školky vykazovat…jestli i ony se musí řídit RVP atd…ale to je něco jiného než je daný dotaz 😀
Syn chodil do státní a teď chodí do soukromé – s angličtinou a Montessori pedagogikou…Montessori pedagogika – ve zkratce mají speciální pomůcky pro rozvoj dětí…mají tam speciální projekty…potom i přístup k dětem – chtějí ať jsou více samostatné a davají jím více prostoru – např. když někdo nechce dělat to a to, tak nemusí a dělá něco jiného…kdo nechce nemusí odpoledne spát – tzn. jdou si všichni lehnout, poslechnou pohádku a když menší a někdy i větší dětí usnou, tak ti co nespí, jdou vedle do místnosti a něco tvoří…
Kdybychom nemuseli řešit finance, tak tam holky jdou taky…
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:01)
tohle je ale základ všech školek všechny si troufám říct, to mají ve školských řádech, není to monte výmysl…ten individuální režim po obědě, pohádka kdo neusne smí si vzít klidové činnosti…..ono záleží jak se to dodržujeznám z bývalé práce učitelku co měla třídnici tak dokonala napsanou vše propojené krásné nápady…kdyby to někdo četl tak ji rovnou dá cenu Amose) realita byla taková že prd dělala a na děti jen ječela…
a tohle je možné v jakékoliv školce, jen u těch novodobějších, si myslím že si to víc hlídá vedení a takovou by si tam nenechalo na druhou stranu ono mít mín dětí tak také je člověk více klidný a vyrovnanější a možná by ty ženský tak nevyhořovaly při počtu 28 dětí sama ve třídě je to masakr, kor když to jsou maláčci…to je velký průšvih státních..šílenost…
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:15)
já srovnávám státní a soukromou, kde chodil Marek 🙂 a tam to bylo, jak jsem dříve psala…
ctiradko záleží jaké to divadlo je..máme oboje za sebou – za divadlem jízda autobusem (v dnešní době pro děti atraktivní a zjistí jak to chodí lístky atd) …a máme i divadýlko co dojíždí, ale neskutečně fajn vtahují děti do dětem, písničkami, berou je jako aktéry, ptají se s nimi…ani jednu variantu neberu jako svou úlevový dena k tématu ve školkách ano většinou to je dané ale jak to kdo pojme je na něm a meze se mu nekladou….já měla třeba jablíčkový týden, kde se malovala jablíčka na dýhu, cvičilo s živými jablíčky, provnávali se velikosti jablíček třídila se podle barev do košíčků, maminkám jsme si posbírali na zahradě jablíčka, nastrouhali a udělali jablíčkový nepečený dort, vše si dělali děti,jen jsem to nechala víc vychladnout a nadávali si to méně teplé a zalepovala jsem jen jeden ustrouhnutý prstík(také zkušenost)….zdělalo se toho hodně… jablek jako takových se skládaly na zem obrázky měla jsem připraveno spoustu pomůcek na ranní stolečky(manžel už prská že by se u stolu také rád někdy najedl a né jen v obýváku tam je většinou volný.), nemluvím o básničkách a písničkách…k dortíku jsem si i vymyslela svou aby děti až budou mamince dávat řekly…
jablíčka jsme okrájeli, (rukama melu melu před tělem)
na struhadle pováleli, (podřepy jak na valše)
v kastrolu je míchali, (ruce vtok a točit se dokola)
do mističek nandali, (ruce mističky, plácat do dlaní, jako kouli )
teď ti nesu dobrotu, (pochod na místě)
pochutnej si na dortu. (vystrčíme bříško a hladit)
máme hudební a aj kroužek, akce s rodiči atd. zítra jedeme na dýňový statek atd….
a pokud je výhodou soukromých školek že jim do činnosti mohou rodiče víc mluvit..upřímně jako učitelka je velmi lituji…a věř že ty tendence mají i rodiče v normálních školkách…. 🙂
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:08)
Bami u nás se do programů nebo činnosti nemluví 🙂 když se někomu něco nezdá, tak se normálně zeptá a učitelky mu to v klidu vysvětlí…teď dokonce mají i konzultační hodiny pro rodiče…
Syn chodil do státní a teď chodí do soukromé – s angličtinou a Montessori pedagogikou…Montessori pedagogika – ve zkratce mají speciální pomůcky pro rozvoj dětí…mají tam speciální projekty…potom i přístup k dětem – chtějí ať jsou více samostatné a davají jím více prostoru – např. když někdo nechce dělat to a to, tak nemusí a dělá něco jiného…kdo nechce nemusí odpoledne spát – tzn. jdou si všichni lehnout, poslechnou pohádku a když menší a někdy i větší dětí usnou, tak ti co nespí, jdou vedle do místnosti a něco tvoří…
Kdybychom nemuseli řešit finance, tak tam holky jdou taky…
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:01)
tohle je ale základ všech školek všechny si troufám říct, to mají ve školských řádech, není to monte výmysl…ten individuální režim po obědě, pohádka kdo neusne smí si vzít klidové činnosti…..ono záleží jak se to dodržuje
znám z bývalé práce učitelku co měla třídnici tak dokonala napsanou vše propojené krásné nápady…kdyby to někdo četl tak ji rovnou dá cenu Amose) realita byla taková že prd dělala a na děti jen ječela…
a tohle je možné v jakékoliv školce, jen u těch novodobějších, si myslím že si to víc hlídá vedení a takovou by si tam nenechalo na druhou stranu ono mít mín dětí tak také je člověk více klidný a vyrovnanější a možná by ty ženský tak nevyhořovaly při počtu 28 dětí sama ve třídě je to masakr, kor když to jsou maláčci…to je velký průšvih státních..šílenost…