Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
PVD: Vybíráme školku - soukromá nebo státní?
Navštěvují vaše děti soukromou nebo státní školku?
Zajímalo by mě, jestli vidíte nějaký rozdíl u školek státních a soukromých? Jasný je například finanční rozdíl, ale co třeba rozdíl v předškolní výchově a výuce, případně personálu?
A co třeba školky specificky zaměřené – Montessori, Waldorfská, církevní…? Máte s nimi nějaké zkušenosti, nebo jaké je vaše povědomí o nich? Jak se třeba podle vás liší práce s dětmi v těchto zmiňovaných oproti státním?
A pokud byste měli možnost (odmyslete si finanční nároky) dát dítě do soukromé školky, využili byste toho bez váhání? A proč?
Dotaz je součástí projektu Předškolákem s VD.
U nás je jen státní školka, bydlíme na malé vesničce a i tak dítě vozím do vedlejší vsi . Takže nemám v tomhle na výběr jak třeba ve městě.
Jsem spokojena, myslím že je kvalitní.
Bami, neber si některé “obecné vyjádření“ hned “osobně“. Já registruji, že s dětmi pracuješ, že pro školku opravdu žiješ – nemluvila jsem o Tobě.A povzdech, že “učitelky na soukromých školách lituješ, že jim do toho někdo bude kecat“…. tak tady nesouhlasím. Pokud si někdo něco platí, má právo sdělit, co se mu nelíbí… Ono to ostatně to právo má i ten, kdo “si to neplatí“, čili má dítě ve státní školce (nebo škole, to je ostatně fuk) – nicméně už má nálepu “potížisty“, protože “kecá do něčeho, do čeho mu prd je“… a takovou “divnou“ nálepku má potom i to dítě, které to jediné může donést, protože to tam je denně….
Prostě celý ten systém je divný.. ano, mám na výběr, mám právo dát dítě do školky jiné a třeba i placené… a rozhodnutí je už na mě… To je fakt, rozhoduji se dobrovolně…Na druhou stranu nesouhlasím, že soukromé školy vznikly jen proto, že “někdo na tom vydělá“. Soukromé školky a školy vznikají s nějakou vizí, aby tam rodiče děti dali a platitli školné, tak musí za to něco získat (jiný přístup, vyúku jazyka, sportu… nebo třeba jen prestiž – to už je každého věc, co ej tím důvodem, proč platí)….
Na druhou stranu, když někdo soukromou školku otevře, tak logicky to nedělá proto, aby to zapltil on a všichni ostatní to měli zadarmo… Ono ani u státní školky to tak není, vždy je nějaký provozovatel (který třeba i školku dotuje), nicméně ani žádná ta dotace zdarma není. Na oplátku těch “dotací“ se musí dodržovat nějaký režim (kde se vždy můžou lidé dohadovat, co má smysl a co je úplně mimo)… ale prostě někdo dotuje a ten spolurozhoduje…. a ty využíváš služeb “zadarmo, nebo teda skorozadarmo“ – tak neremcej, drž hubu a krok… 🙂A o učitelkách to je samozřejmě až na prvním místě. Problém je, že ředitel soukromé školky si dá hodně záležet na výběru učitelky, prootže když nejsou spokojení rodiče, příště třeba nenaplní třídu… U státní školy to tak být může, ale nemusí… a tady už záleží na tom, jakto v dané školce funguje…
Jo a ještě k tomu divadlu… My to loutkové divadlo máme asi 20minut pěšky od školky – to mě nenapadlo zdůraznit… takže u nás výlet do loutkového divadla není záležitost autobusu… proto jsem o tom tak psala.. 🙂
(Citováno od ctiradka z 14.10.2014 10:50)
neboj neberu si nic osobně, spíš mi opět šlo o všeobecné natínění jak se ve státních školkách pracuje, znám plno učitelek co se fakt připravují a dětm nabízí spoustu věcí….chodím na stránky učitelek, kde vidím jak to funguje i jinde…
přesto ač svou profesi budu hájit, jsem psala že vím že to není všude a u všech tak jak má…a z osobní zkušenosti vím že narazit na blbou učitelku je průšvih který zadělává dítku na celkové problémy
k té vaší ekologické školce..no co napsat, také jsem zmiňovala že znám jednu co má papíry neskutečně dokonale promakané ale pak z toho nic neplní, takže je to průšvih pokud školka tak zaměřená je a nesnaží se to plnit…
k mluvení maminek do soukromých školek…nemělo to viznít špatně, já mám rodiče dobrý a nechá se mluvit domluvit téměř vše…(nevím jak to vnímají oni) mluvím jen za sebe…ale co vím právě z těch stránek pro učitelky kam chodí i maminky …někdy je to mazec co tam právě píší a co vše jim na učitelkám vadí….
osobně si myslím že mluvit a navrhovat se dá cokoliv, ale vše se musí umět podat at ze strany maminky či učitelky a dítě tím nálepku nezíská….já jsem si u tvého popisu mluvení do toho co ta školka dělá když si ji rodič platí to vztáhla spíš k té verzi platím si budu si vyskakovat mám své požadavky atd. to je má chyba…já si totiž myslím, že i v té co si platí rodiče jsou seznámeni s tím jak se s dětmi pracuje atd a když tam dítko dají tak s tím vlastně souhlasí…takové to mluvení do toho ten slovní obrat mi prostě jde k té horší části maminek co stále něco mají a hledají a něco se nelíbí a tak nějak už z principu…nevím jak to dostat do písmenek 😀
i to divadlo jsem pochopila jinak než jsi mi pak vysvětlila…
moje reakce byly né že by jsi pošťouchla mě osobně, bylo to všeobecně pohled z druhé strany…ale jak jsem psala vím že to není všude to prvé ořechové…a právě strašně by mě zajímalo jestli i ty nedostatky jsou v těch jinak “nazvaných a vzdělávacích“ školkách a nebo je to zase jenom otázka za zavřenými dveřmi…
je mi jasné že v soukromé školce si někoho špatného držet nebudou pokud to není majitel 😀 , ale v těch ostatních pokud to je pod mšmt tak si myslím, že pokud má smlouvu na dobu neurčitou nemají se jak té učitelky zbavit…
Tak u nás Tomášek chodil do státní a Táda s Páťou budou taky chodit tam. Ale kdybych nemusela hledět na finance, zvolila bych lesní školku nebo jednu soukromou, která je ve vedlejší vesnici a paní učitelka se tam dětem maximálně věnuje, i po stránce logopedie apod. . Je tam tedy sama, má asi 7 dětí, ale péče je naprosto luxusní. Jen tedy ty finance ….
PRO PANÍ ŘEDITELKU …mě by zajímalo jako učitelku – jaký je počet dětí na učitelku(jestli to také vychází ze zákona nebo je to díky tomu že je to soukromé z tohpto vyvázáno)….děkuji za odpovědi
– jestli se tam učitelky prolínají nebo jen míjejí…
– jestli podléhají RVP a veškeré dokumentaci jako běžná škola(třídnice, hodnocení dětí, tématických celků, atd)….
– jestli by nepopsala jeden den jak probíhá jak se jim to v práci prolíná dnem…( viz. ráo si děti hledají aktivity na stolečkách, rovnají jablíčka podle velikosti, podle barev, uvolňují ruku – grafomotorika jablíčko, hledání cestičky červíka v jablíčku, volné hry dětí po svačince, přivítání dětí povídání s opičkou o ovoci, třídění obrázků co kdo o nich ví, cvičení s jablíčky, seznámení s básničkou o červíkovi, pobyt venku sběr jablíček na zahradě, sestavování obrázků z jablek)….jen takhle jednoduše…
-jaké jiné metody se používají oproti běžné školce – pomůcky znám spoustu jich využívám také
-a jestli si myslí že i ve školkách motne jsou učitelky takové které tam nepatří(to vychází z toho že na státní se plive a monte jsou vyzvedávány a osobně si myslím že i ve státních je vedle těch co tam nepatří spoustu výborných a vidím to i na ty monte)
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:51)
Bami, napíši jak je to u nás.
– Dopoledne jsou učitelky na program spolu, až do oběda, u spaní je jedna, druhá pak odchází domů. odpoledne přijde další a ta co byla u spaní jde kolem třetí domů. Nikdy nejsou všechny učitelky pohromadě.
– RVP a další dokumentaci, máme stejně jako běžná školka
(hodnocení dětí, tématický celek adt.. taky)
– Cílený program začíná o půl deváté. Ranní kruh, pak se rozdělí do CA (ten teprve pomalu rozjížíme, ale máme děti ve věku 2,5, tak to jde pomalu)
– pomůcky pomalu doplňujeme
já srovnávám státní a soukromou, kde chodil Marek 🙂 a tam to bylo, jak jsem dříve psala…
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:18)
no já vím jaké jsi měla starosti a je fajn že to funguje tak jak je..s tím spaním by to mělo být všude stejné v každé školce… je smutný že člověk si za to co by mělo být pro dítko normální musí platit velké peníze….mě by zase zajímalo čemu a jak podléhají papírově a co musí dané školky vykazovat…jestli i ony se musí řídit RVP atd…ale to je něco jiného než je daný dotaz 😀
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:27)
Bami, řekla bych, že papírově to je stejné. RVP musíme taky vyplňovat 🙂
Jo a ještě k tomu divadlu… My to loutkové divadlo máme asi 20minut pěšky od školky – to mě nenapadlo zdůraznit… takže u nás výlet do loutkového divadla není záležitost autobusu… proto jsem o tom tak psala.. 🙂(Citováno od ctiradka z 14.10.2014 10:50)
A podotýkám, že první syn po celou dobu 4 let ve školce v loutkovém divadle nebyl…. (přestože je kousek pěšky)… druhý je tam letos rok třetí a taky nebyl… 🙂
Naše školka se prezentuje jako “ekologická“… Ale zase jenom na papíře.. (tam to vypadá zajímavě) 🙂 Prezentuje se, že s dětmi se chodí na výlety do lesa… Ano, výlety obecně mají pouze předškoláci (ostatní jsou pouze na zahradě) a v rámci předškoláků se šlo JEDNOU do lesa (který je tady cca 10minut jízdy MHD, která jezdí asi co 15 minut)…
Jo, jednou se šlo do jiného lesa, který je někde na konci města – ale to byla nějaká výhra, nějaký výukový program tam získali za něco, myslím, že za sběr kaštanů… už nevím…
No a teda abych nekřivdila, tak předškolní třídě tehdy školka zorganizovala dva výlety (jestli si správně pamatuju, tak to byl nějaký projekt města – zřizovatele školky), ale byli povinné pouze s rodiči (aby si rodič dítě sám hlídal a zodpovídal za něj) – jeden byl Hornické muzeum a jeden do hvězdárny. Tyhle dva výlety byly fajn, ale jak jsem říkala, bylo to s rodiči, dokonce mimo čas trávený ve školce.
Bami, neber si některé “obecné vyjádření“ hned “osobně“. Já registruji, že s dětmi pracuješ, že pro školku opravdu žiješ – nemluvila jsem o Tobě.
A povzdech, že “učitelky na soukromých školách lituješ, že jim do toho někdo bude kecat“…. tak tady nesouhlasím. Pokud si někdo něco platí, má právo sdělit, co se mu nelíbí… Ono to ostatně to právo má i ten, kdo “si to neplatí“, čili má dítě ve státní školce (nebo škole, to je ostatně fuk) – nicméně už má nálepu “potížisty“, protože “kecá do něčeho, do čeho mu prd je“… a takovou “divnou“ nálepku má potom i to dítě, které to jediné může donést, protože to tam je denně….
Prostě celý ten systém je divný.. ano, mám na výběr, mám právo dát dítě do školky jiné a třeba i placené… a rozhodnutí je už na mě… To je fakt, rozhoduji se dobrovolně…
Na druhou stranu nesouhlasím, že soukromé školy vznikly jen proto, že “někdo na tom vydělá“. Soukromé školky a školy vznikají s nějakou vizí, aby tam rodiče děti dali a platitli školné, tak musí za to něco získat (jiný přístup, vyúku jazyka, sportu… nebo třeba jen prestiž – to už je každého věc, co ej tím důvodem, proč platí)….
Na druhou stranu, když někdo soukromou školku otevře, tak logicky to nedělá proto, aby to zapltil on a všichni ostatní to měli zadarmo… Ono ani u státní školky to tak není, vždy je nějaký provozovatel (který třeba i školku dotuje), nicméně ani žádná ta dotace zdarma není. Na oplátku těch “dotací“ se musí dodržovat nějaký režim (kde se vždy můžou lidé dohadovat, co má smysl a co je úplně mimo)… ale prostě někdo dotuje a ten spolurozhoduje…. a ty využíváš služeb “zadarmo, nebo teda skorozadarmo“ – tak neremcej, drž hubu a krok… 🙂
A o učitelkách to je samozřejmě až na prvním místě. Problém je, že ředitel soukromé školky si dá hodně záležet na výběru učitelky, prootže když nejsou spokojení rodiče, příště třeba nenaplní třídu… U státní školy to tak být může, ale nemusí… a tady už záleží na tom, jakto v dané školce funguje…
Jo a ještě k tomu divadlu… My to loutkové divadlo máme asi 20minut pěšky od školky – to mě nenapadlo zdůraznit… takže u nás výlet do loutkového divadla není záležitost autobusu… proto jsem o tom tak psala.. 🙂
Bami naše školka myslím spadá pod ministerstvo…vysvětlovala nám majitelka, co musí atd. ale už si to přesně nepamatuju 🙂 ale vím, že jsou hlídaní, nebo jak to napsat…já totiž ani nevím, jak přesně funguje státní školka 🙂
Lien na tom něco bude 😀 Marek byl ze začátku taky hrozně neohrabaný…ale po čase si zvykl a zapadl do všech činností 🙂
My jsme třeba včera zcela mimo jakékoli téma nebo blok 🙂 navštívili kostela a faru. Byl to neskutečně skvělý zážitek a myslím, že si z toho rozhodně děti odnesou víc, než z přiřazování barviček do stejně barevné krabičky apod. Navíc mám problém s IB v tom, že vždy dítěti nabízí jen obecný pohled jak něco je, ale už málo tam může dítě vstoupit vlastním vkladem, prostě máme připravené činnosti a ty dělej a nauč se to jak si to myslíme my. Ale základní myšlenku bych úplně nezavrhovala.My tu na vsi teď máme takovou novou akční učitelku (pdobně jako bami bych řekla), což je po té před důchodem vyhořelé fajn, ale mně osobně by vadilo, že z řízené činnosti 20 minut, která má ve školkách být, je řízená činnost celý den :-(. Dítě pak vlastně ani nemá možnost se tvořivě projevit, když je pro něj všechno do detailu přichystáno. A pak pokud není, tak neví co má dělat.
U nás můžu srovnat děti, které už chodily loni a děti, které začaly teď v záři a je tam i jeden předškolák, který chodil do státní a opravdu jen čeká, na nějakou nabídku, teď po měsíci už se začíná zapojovat do dění sám, zřejmě vlivem ostatních dětí, ale první dny to bylo jenom co budeme dělat, nudím se – docela blbé, bylo mi ho i líto, jak je vlastně neschopný něco ze sebe vykřesat, protože byl dosud zvyklý, že to za něj dělá někdo jiný. O motorice vůbec nemluvím, to mají obecně všechny nové děti, bojí se na lano, zakopávají, všechno je pro ně nebezpečné. Když vidím starousedlíky v korunách stromů jisté a bezpečné v chůzi, je to velký rozdíl. Pak si člověk tak řekne, co asi jim ta školka vlastně dává.
(Citováno od Lien z 14.10.2014 09:51)
dokonce hrály na varhany
(Citováno od Marysek z 14.10.2014 09:18)ne bami, právě že nemusí, nedostáváš dotace, tak ti taky nemá kdo co mluvit do toho, jak
(Citováno od Lien z 14.10.2014 09:42)
Lien a to tedy soukromé pod to nespadají …..ale monte pod něj spadají to je jen jiný styl pedagogiky…nebo jsem se do toho zamotala?
(Citováno od bamiska z 14.10.2014 09:53)můžou a nemusí, záleží zda splní podmínky a zda chtějí být dotovány tím pádem ale také dodržovat pravidla, samozřejmě pokud spadají pod MŠMT tak musí je podle RVP a vše, jako vy aspo%n tedy myslím, doufám, že neříkám nesmysl