Správnou svačinou ke školním úspěchům

Rubrika: VD tipy

Vstup do školního roku přináší mimo jiné i každodenní chystání svačin. Většinou řešíme, co nabídnout dítěti, aby nemělo do oběda hlad a svačina pro něj byla natolik lákavá, že nezůstane ukryta v aktovce nebo skončí v koši, či žaludku spolužáka.


Věděli jste ale, že to, co dítěti zabalíte na svačinu, může ovlivnit i jeho známky a chování při vyučování?

Certifikovaná odbornice na zdravou výživu z Cesty k pohodě, Lenka Kaprhálová, nám poradila, co z hlediska stravování ovlivňuje pozornost a výkon dítěte: „Samotné soustředění na práci ve škole a výkon je ohrožen častými výkyvy glykemické křivky, čím větší příjem jednoduchých či rychle vstřebatelných cukrů (sacharidů), tím rychlejší vyplavení inzulinu s následným poklesem glukózy v krvi, proto jsou snídaně a svačiny tak důležité. Je nutné zajistit dostatečný příjem glukózy v menších dávkách (menší a častější porce). Každé vynechání vede k poklesu energie a tím i snížení pozornosti. Dítě je unavené, nesoustředěné a nervózní. Navíc učíme od mala organizmus spořit a přispíváme ke sklonům získání nadváhy.“

Snídaně a správná svačina – 1. krok k jedničkám

„Na snídani by dítě mělo mít dostatek času, aby jídlo mohlo v klidu a důkladně zpracovat. Raději si vyšetříme 15 minut času navíc a snídani si společně s dítětem užijme. Rodiče by měli jít vzorem a společná konverzace ráno před odchodem do školy dítě správně naladí.

Ve výběru jídel dáváme přednost tmavému pečivu před bílým a vždy jej doplníme o kvalitní zdroje bílkoviny (kvalitní šunka s více jak 80% podílu masné složky a menším obsahem solí, sýry na tvarohovém základu – Almette, Lučina, žervé). Zásadně se vyhýbejte taveným sýrům, které obsahují vysoké dávky polyfosfátů, které vyplavují vápník z kostí, což u malých dětí není vhodné. Dále přidejte vhodnou vlákninu v podobě ovoce a zeleniny. Tím zajistíte pozvolné vylučování glukózy do mozku a tím i lepší a delší soustředění na výkon.

U dětí není třeba se obávat vyššího příjmu tuku. Jejich organizmus stále vytváří nové buňky, jejichž hlavní stavební látkou je cholesterol, který tvoří obal buněčného jádra. Co však malému organizmu škodí, je převaha sacharidů – tedy sladkosti, bonbóny, různé sušenky, do kterých výrobce přidává ten nejlevnější zdroj tuku – palmojádrový. Je laciný a dlouho vydrží, v cévách se však chová hůř než vepřové sádlo nebo máslo, kterého se obáváme. Když chceme dítěti dopřát sladkou chuť, volme raději ovoce nebo sušenky bez přidaných krémů (např. Bebe)“.

Jak je to se sladkostmi?

Téma sladkostí a různých typů sušenek je zajímavé i ve vztahu k hyperaktivitě dětí, kterou řeší, čím dál více rodičů a učitelů. Specialistka na dětskou psychoterapii a speciální pedagogiku, konzultantka Cesty k pohodě Veronika Kieslingová, ze své praxe dobře ví, jak éčka, stabilizátory a barviva ukrytá ve svačinách mohou ovlivnit chování dětí.

„V Anglii proběhl již před deseti lety zajímavý experiment. Vědci nechali sto dětí po dobu šesti týdnů pít každý den různé ovocné šťávy. První skupina dětí pila šťávy, ve kterých byla umělá barviva a konzervanty, druhá skupina dětí dostávala šťávy bez jakýchkoli přídatných látek. Po šesti týdnech otestovali odborníci tyto dvě skupiny dětí testem pozornosti a zároveň se dotazovali rodičů, vychovatelů a učitelů, zda u nich nezaznamenali změny chování a případné rysy hyperaktivity. Výsledek byl takový, že skupina dětí, která dostávala nápoje chemicky upravené, byla výrazně horší v testu koncentrace a vykazovala obecně neklid v chování oproti druhé skupině, která pila nápoje bez přídavku chemických látek. Do experimentu byly vybrány děti bez diagnózy ADHD, ve věku od 4 do 15 let. Znamená to, že i děti, které nemají rysy hyperaktivity, mohou na určité látky, jako je barvivo nebo konzervant (např. E211, E102, E104, E110, E124 a E129), reagovat změnou chování jako je nesoustředěnost, hyperaktivita a impulzivita.“

Co dělat?

V prvé řadě se naučit důsledně číst etikety potravinových výrobků a vyhýbat se éčkům. Dnes už existují želatinoví medvídci, lízátka, sušenky v bio kvalitě, které chutnají skvěle. Možná tak nezáří barvami, zato když je budete dávat vašemu dítěti, víte, že nechají mozek vašeho potomka v klidu, a vy budete mít jistě lepší pocit.

Neklidným, roztěkaným dětem se doporučuje vedle vyváženého jídelníčku vyzkoušet dávat vitamíny řady B. Po konzultaci s lékařem můžete zkusit podávání například B-komplexu nebo Pyridoxinu. Výborně se proti hyperaktivitě osvědčilo i podávání omega – 3 nenasycených mastných kyselin. Ty působí na roztěkanost a impulzivitu dětí doslova blahodárně.

Na závěr důležité informace k pitnému režimu. Je vhodné nezvykat na sladkou chuť nápojů, protože obsahovaný cukr rychle ovlivňuje hodnoty cukru v krvi a jeho následný pokles. Pozor tedy na džusy, šťávy, colové nápoje. Jako vhodné pití volme spíše ovocné čaje, které mají výraznou chuť (volme kvalitní – např. Teekanne, Pickwick nebo Lipton). Pokud jej večer uvaříme a dáme vychladit, máme ráno připravený ledový čaj, který během dne osvěží a zajistí dostatečný přísun tekutiny. Děti mají citlivé receptory, které včas hlásí potřebu se napít. Proto je nemusíme do pití nutit, je lepší když pijí podle svého pocitu žízně. Organizmus při velkých dávkách tekutin, musí zvládat přečerpání zvýšeného objemu tekutin a může docházet k přetěžování ledvin a srdíčka. Dítě nemusí vypít 2 litry!! Vodu má též zajištěnou v příjmu tuhých potravin (ovoce, zelenina, polévka apod.).

Úspěšný školní rok Vašim dětem i Vám přeje Cesta k pohodě (www.cestakpohode.cz).

Zuzana Rajtmajerová

Napsal/a: Zuzu

Toto taky stojí za přečtení!

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Spoření pro děti: jaké máte možnosti?

S novým přírůstkem do rodiny je čas začít myslet na budoucnost. Chcete-li svým ratolestem zajistit lepší start do života, neměli

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (3 vyjádření)

  • Jarmuschka

    Jogurt na snídani jsem dávala holkám, když začaly chodit do školky – ale jedna „nejchytřejší maminka“ mě poučila, že to není dobré, že je jogurt moc studený…
    No, myslela jsem si svoje.
    Dneska už jsou holky naštěstí zvyklé snídat, tak to řešit nemusím.
    Jogurt si dávají na odpolední svačinu.
    🙂

  • Dobrý den, Petro!
    Jistěže jogurt nebo cereálie k snídani je také dobrá volba! 🙂
    Hlavně, aby děti z domu nevyrazily hladové 😉 to by totiž mělo neblahý dopad na jejich energii po celý zbytek dne. I my dospělí víme, jak se špatně soustředíme a jsme v práci nervózní, když máme hlad. Já si jen u cereálií hlídám obsah cukru (Cini minis a spol.), nedávám je denně.

    A když navíc Vaše děti vedete k zelenině a ovoci, kdykoli během dne, je to taky fajn, protože si na ně zvyknou a budou je zařazovat do jídelníčku i v dospělosti.

    Naše dcera je v 1. třídě. Tolik nových věcí, podnětů a zajímavostí… Jeden den ve škole nepila a ani nesnědla nic ze svačiny. Prostě neměla čas 🙁
    Paní učitelka mi během dopoledne zavolala, že má zvýšenou teplotu, není jí dobře a ani dobře nevypadá.
    Manžel šel pro dceru hned po 12 a našel ji už lítat s družinou venku – všechno bylo v poho, už ji nic nebolelo.
    Jak to? Při obědě se totiž pořádně napila a i najedla. Doplnila deficit 🙂
    Cestou domů vypila další lahev pití a doma pak usnula tvrdým spánkem na 4 hodiny.

    Tak si představte, jak ty dětské hlavičky „šrotují“ a kolik jejich tělíčko potřebuje energie, aby zůstaly čilé! Tady jsem sama viděla, že opravdu na snídani i svačině záleží.

    Pokračujme tedy s láskou a s rozumem, ať máme šikovné a chytré dětičky 🙂
    Úspěšné přece baví jejich práce a u dětí je tou prací škola 😉

  • Anonymní

    Dobrý den,
    děkuju za poučný článek. Ráda bych se těchto rad držela. U naších dětí je velký problém snídaně. Jelikož ráno když namažu chlebík, tak mi ho zkrátka nesní. Začali jsme to řešit jogurtama nebo mlíkem s cereál. kuličkama. Chci se zeptat zda je to dobrá volba. Ale myslím že lepší sníst aspoň jogurt než nic. Ke svačině následuje chlebík nebo rohlík s ovocem a nebo zeleninou. Zkrátka jsme to přehodili.
    Děkuju Petra

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist