Dítě před nástupem do školky

Rubrika: Předškolní vzdělávání

Blíží se září – v dnešním článku se dočtete, jaké dovednosti by vaše dítě mělo zvládat před nástupem do školky. Dovednosti jsou spíše obecné, některé školky jsou striktnější, tolerantnější školky počítají s tím, že děti se mnoho naučí v kolektivu.


I když vám školka nedá seznam dovedností, které by mělo vaše dítě zvládat, může je považovat za samozřejmé. V každém případě se počítá s tím, že paní učitelka dětem pomůže a tyto dovednosti je bude učit. Je důležité, aby rodič spolupracoval.

  • Dítě by mělo znát své jméno a příjmení, k dobru by mělo znát svůj věk a město, ve kterém bydlí.
  • Mělo by poznat svoji značku, kterou dostalo pro označení místa na ukládání věcí.
  • Mělo by poznat svoje oblečení a obuv. Je dobré dítěti ráno při oblékání říkat, co má právě na sobě a jaké s sebou bude mít náhradní oblečení.
  • Mělo by se umět svléknout, při oblékání může mít nedostatky (problémy se zipem, s knoflíky, s punčochami) – mělo by umět říct paní učitelce, s čím potřebuje pomoct. Dítě by se mělo umět zout a obout, pokud má boty s tkaničkami, mělo by umět zavázat tkaničku – čtyřleté děti by ji měly umět se samozřejmostí, mohou potom pomáhat mladším.
  • Mělo by samostatně jíst lžící bez (velkého) bryndání a pít ze skleničky nebo hrníčku. Jídlo by po sobě mělo dojídat, ale pokud opravdu hlad/chuť nemá, nemělo by jíst násilím.
  • Dítě by se mělo umět samo vysmrkat.
  • Dítě by mělo s jistotou ovládat svůj močový měchýř. Ve školce jsou časové intervaly, kdy děti samostatně chodí na záchod, do té doby by dítě mělo vydržet suché nebo by se mělo umět ozvat, pokud potřebuje jít dříve. Paní učitelka dítě utře, šikovnější zkontroluje a také mu pomůže. Není velkou výjimkou, když dítě v zápalu hry prostě zapomene. Některé školky povolují plenu.
  • Dítě by mělo být zvyklé umýt si ruce, když jde ze záchodu, když jde jíst, když je jakkoliv špinavé, utřít se do ručníku a vyčistit si zuby.
  • Mělo by umět chodit po schodech bez držení dospělého a nemělo by se na schodech strkat.
  • Mělo by po sobě umět uklidit hračky a pracovní nástroje na správné místo.
  • Dítě by mělo umět pozdravit, poděkovat a pokud o něco žádá, mělo by to umět zdvořile (nevybafnout).
  • Mělo by umět vyjádřit, co potřebuje nebo co se mu líbí a nelíbí.

I když vaše dítě něco neumí, ve školce se ji určitě naučí, není proto nutné vše násilně dohánět.

Je velice důležité, aby dítě paní učitelce důvěřovalo. Nikdy byste dítě neměli zastrašovat ani paní učitelkou ani školkou. Pokud se vám něco na paní učitelce nelíbí, nikdy byste to s ní neměli řešit v přítomnosti dítěte – je ve vašem vlastním zájmu, aby dítě mělo paní učitelku rádo.

Nástup bude trochu komplikovaný odloučením od maminky. Některé děti to ponesou opravdu těžce – a vy s nimi. Velice dítěti pomůžete, když nebudete ve stresu vy sama. Můžete své dítě chlácholit, ale musíte být pevně rozhodnutá odejít a odchod zbytečně neprodlužovat, naopak byste neměla odcházet tajně bez rozloučení. Je dobré dítěti vysvětlit, kdy se vrátíte a potom se opravdu včas vrátit.

Napsal/a: Klára J.

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (17 vyjádření)

  • Lussy

    Lien,
    tak na šišlání jsem úplně zapomněla. Na to že malá ve 2 letech říkala souvislé věty, tak v čerstvých 4 letech patlá tak příšerně, že uvažuju o logopedii. Před školkou neuměla jen R a Ř, teď asi 8 písmen, spousta lidí jí vůbec nerozumí. Doufám, že jí to přes prázdniny pustí.
    Nám nejvíc dal ten kolektiv (až na to mluvení), ona potřebuje nějakého tahouna a věci dělá, až když vidí, že to dělají i ostatní.
    Ale učitelky samy o sobě jí nedaly vůbec nic a jen s nima válčíme i když už ne tolik jako zezačátku.

  • Lien

    Taky můžu zabilancovat 🙂
    Malá šla v září přesně ve třech letech, byla bez plen, samostatná ve veškeré sebeobsluze a uměla dost a dobře mluvit.
    Ve školce se podle mého nenaučila nic navíc. Jen „mluvit“ jako děti, které to ještě neumí a navíc tedy pochytila různé nepříjemné návyky (vyhrožování, šišlání, prskání…)
    Pro svojí velkou svobodomyslnost ovšem působila ve školce takové problémy, že jsem jí nakonec odhlásila :-).
    S dětmi si nehraje o nic víc nebo méně než předtím, učitelky má ráda a mluví s nimi. Ale to mluvila i předtím na ulici, takže žádný pokrok.
    Takže za mě žádné nervení s tím, jestli dítě něco neumí, protože i když umí všechno, může se vyskytnout jiný problém.

  • Lussy

    Koukám, že někdo po roce vytáhl článek. Tak trochu zabilancuju 🙂
    Lucy šla v září do školky, byly jí 3 a 3 měsíce.
    Ve školce si neuvěřitelně rozšířila slovní zásobu, takže řekne i to co neví.
    Svoje věci bez problémů pozná, značku taky (hned první činnost v září byla, že svoji značku malovali nebo ti menší vybarvovali)
    Umí se svléknout a oblíknout (jen neumí stále natahovat ponožky), tkaničky neumí – má všechny boty na sucháč a chtějí to i ve školce- tkaničky může mít jen ten, kdo si je sám bez problému zaváže
    Na záchod chodí v pohodě, je to tím, že tam pije mnohem míň než doma. Počůrala se za celý rok jen jednou a to zrovna včera:-). Neřekla to učitelce a celý den v tom chodila…
    Hygiena taky není problém, jen na schodech když jde dolů je stále nejistá. Ale to neurologický problém, který nemůže paní učitelka pochopit a překousnout.
    S dětmi komunikuje parádně, na to jaký byla stydlín, tak jen valím oči. Ale učitelkám řekne jen to co musí, sama od sebe by na ně nepromluvila ani za nic.
    Suma sumárum – za školní rok velký pokrok ve všem. A já mám jasno – malého do téhle školky nedám ani za nic.

  • MarieB

    No abych napsala pravdu, můj malý jde do školky už od tří a po schůzce ve školce a tomto článku mi nijak moc dobře není.
    Je to v tom, že jsem doma, mám čas jen na něj, tak se mu věnuji (krmení… :-(). Sice se snažím a vím, že spoustu věcí je u něj v pohodě, ale i tak mám obavy z toho, aby mi paní učitelky třeba nevyčítaly, co s ním doma dělám a tak…přitom snahu mám a zdolat tu malou svéhlvičku je dost těžké a někdy běh na dlouho ;-).
    Ale věřím, že vše dříve či později půjde.

  • Tak tímhle bych se asi nezatěžovala, dcera je v první třídě a taknicxe zavázat neumí, má štěstí, že na její nohu prodávají botky s lepkama, až je mít nebudou, bude se učit zavazovat 😀

  • konipas

    Hmm, tak o tkaničkách jsem četla, že je mají umět zavazovat děti před nástupem do školy… Ve čtyřech letech se mi to zdá brzy, v okolí znám několik dětí, které tuto dovednost zvládly asi v pěti a půl.

  • Anonymní

    Maminky, máte pravdu, na web asi píše někdo bez zkušeností. Už téměř dvacet let učím v mateřské škole a čtyřletých dětí s takovým vytrénováním pro sebeobsluhu jsem taky moc neviděla.

  • Radko, sdílím s tebou tvůj názor, tak nějak by to mělo a mohlo být a nestresovat maminy 🙂

  • makineo, můj první synek si sám zavázal boty ve třech letech, zato ten nejmladší to neuměl vůbec do sedmi let, pořádně neumí ani v devíti:-) jeden synek mluvil ve větách ve dvou letech, druhý větu nedal dohromady ještě ve čtyřech. jeden byl bez plenek od 14ti měsíců, druhý spával s plenkou ještě ve čtyřech:-)atd atd…oba samozřejmě vychovávaní stejně. nesnáším srovnávání a už vůbec ne nějaký tabulky či výčet věcí, které by mělo dítě v určitém věku zvládat. zbytečně to maminky i děti stresuje. podle mě při nástupu do školky je důležité, aby si uměly děti říct, že potřebují na záchod,a umět se samy vyčůrat. říct, že mají žízeň, umět se samostatně najíst. a poslechnout autoritu. vše ostatní se v kolektivu určitě brzo naučí.

  • Přijde mi to taky trochu přehnené. Spíš, co by možná nějaké dítě mohlo umět. A to ještě ne všechno. Věta, že u 4letého dítěte by mělo být zavazování tkaniček samozřejmostí mě taky hned ťukla do očí… Nevím, já jsem ještě asi takové dítě, co to ve 4 letech umí neviděla. Takže určitě to není samozřejmost, spíš bych řekla, že výjimka.
    U nás taky děti chodily na záchod kdy potřebovaly a hromadně chodily před procházkou a před spaním.
    Příbor měli předškoláci nebo ti, co chtěli.

    Hodně asi záleží na školce, u nás byly tolerantní a pomáhaly, příp. probíraly jednotlivosti s maminkou, na čem je potřeba zapracovat atd.
    Hodně pomůžou ostatní děti, nejenom jako vzor, ale u nás vždy starší pomáhaly mladším – třeba s tím oblékáním.

    Vím, že jednu holčičku ze začátku krmily, jednomu chlapečkovi právě pomáhaly na wc. Takže je to asi hodně i o domluvě a o učitelkách. Samozřejmě snaha musí být, ale když prostě někomu něco nejde a ostatní zvládá, tak to není žádná tragédie.

  • No, mě se tohle zdá být trochu přitažené za vlasy, dítě není v podstatě robot, takže pochybuje, že 4-leté dítě tohkle všechno zvládá…………..ono spousty věcí se naučí právě ve školce, např. pravidelné mytí rukou……..ruku na srdce, jsou děti, které do té koupelny jdou a stejně si ty ruce neumyjí nebo nás inorují, oblíkání, no, jako, malá se uměla perfektně vysléct, ale byly dny, kdy prostě ne, obléct byla kalamita, ale učitelky dítě prostě přesvědčily, že se musí snažit samo, dokonce i já jsem dostala zákaz jí doma pomáhat s oblékáním, třeba zipy dodnes má 6-letá dcera ignoruje, to samé tkaničky, když má náladu se to učit, tak jí to baví pět minut, pak jí to už nebaví, dokud jsou boty na sucháče v její velikosti kupuji jen ty, jaké pak drásání a nucení se učit zavazovat tkaničky, s tvrdohlavým dítětem nic prostě nezmůžu………….jinak celkévé oblíkání a obouvání dcera vypilovala v 5-6 letech……..začalo se cedulkama, které kontrolovala, zda jsou na zádech, převrácené oblečení obrátí, boty nemá kozy nohy 🙂

    Co se týče jezení, jedla sama, to jo, stejně jím ve školce to maso nakrájí, některé školky mají bryndáky, příbor dávají dětem stejně, až v předškolácích kvůli bezpečnosti………..jako i záleží na dítěti, jak s emu to jídlo lépe jí, třeba můj 2,5-letý syn už příbor zná, vidličku zvládá na jedičku, nůž zkouší, dceru to nebralo 🙂

    Hygiena u záchoda, já mám, co dělat, abych jí hnala k tomu, že s emá utírat třeba po močení, nemůžu u ní na záchodě stát a hlídat jí, ve školce to dělala, viděla druhé, doma jak kdy 🙂
    Po velké se utře to jo, ale taky ve 4-letech jsme jí pomáhala, než, aby si to rozmazala všude kolem, to jsem jí radši utírala a u toho vykládala, jak to má dělat a proč ne opačně 🙂

    Jinak s mluvením myslím problém nebyl, řekla si, poprosila, pozdravila, poděkovala, ale zase dítě, jak má svojí hlavu, tak prostě to tak neřekne, takže zrovna nyní malou peskuji s děkováním a s prosením 🙂

    Zarazilo mě, že děti ve školce chodí na toaletu v pravidelných inetrvalech, no nevím, tohle je se mi zdá nesmysl, u nás prostě, když dítě chtělo, šlo, pouze to oznámilo………….jako jsou některé děti, které neřeknou a budou držet moč do doby, než dá povel učitelka??? No nesmysl.

    No prostě si myslím, že každé dítě umí něco jiného a pokud ne, tak v té školce toho hodně pochytí, doma má jiný řád, jiné zvyky, ve školce to bude také jiné, takže bych se teda moc nezabývala detailama, jen bych to pořád připomínala a nebo ukazovala, stejně se to to dítě naučí bud ve 4 a nebo v 5-letech 🙂

  • No, já bych jen ráda viděla kolik čtyřletých ( o mladších nemluvě ), si umí zavázat tkaničky. Synovi bylo šest a tkaničky prostě ignoruje. Většinu bot má na sucháče a jinak čeká, kdo se nad ním slituje. A jelikož je benjamínek s dvěmi o dost staršími sestrami, vždycky se někdo najde. Holky byly o dost šikovnější, ale tkaničky zvládly nejdřív kolem pátého roku. A ještě třeba potřebovaly dotáhnout kličku. Ovšem školku absolvoval bez problémů, paní učitelky si na nic nestěžovaly a od září je z něj školák.P.

  • Lussy

    Lien, s tím asi honem nic neuděláš. To chce prostě čas, pořád opakovat, že se začíná u pipinky a končí u zadku a názorně předvést. A ona to časem pochopí.
    Lucinka má poslední dobou problémy s močí (má tam nějakou potvoru co tam nemá být a nemůžeme se toho zbavit), tak jsem ráda, že se utírá jak má, kdyby si tam zanesla ještě hovínko, to bysme se toho nezbavily asi nikdy 🙁

  • Lien

    Ty bláho, to abych fofrem s tím utíráním něco udělala, mně vůbec nenapadlo, že už není miminko a automaticky to po ní dělám, tedy po velké, po malé se utře sama, ale bohužel taky obráceně a vtloukat můžu jak chci, pochopí, ale neudělá 🙁

  • Lussy

    U nás je to tak půl na půl.

    Malá půjde do školky a bude jí 3 a 3 měsíce.
    Řekne jak se jmenuje, kde bydlí, ale na věk řekne, že jí je pět a vosum. Jo a někdy řekne, že bydlí v pipince…. 🙂
    Oblečení si myslím pozná, svléknout se umí, s oblíkáním je to horší.
    Nají se sama určitě tak od dvou let, ale jen lžící nebo vidličkou, teď zkoušíme i nůž a pořád krájí tou tupou stranou 🙂
    Vysmrká se,ale polovina nudlí jí zůstane u nosu.
    Čůrání na povel je trochu problém. jdeme třeba ven, i když říká, že čůrat nechce, donutím jí sednou si na záchod, nic, a za deset minut venku potřebuje strááášně čůrat. Ale jinak se nepočůrává a bez plen je už docela dlouho. Po potřebě se utírá sama, ale já ještě po ní. Od mala jí vtloukám do hlavy, že musí odpředu dozadu, naštěstí to pochopila docela rychle. Ruce si myje taky automaticky.
    S chůzí po schodem to bude horší, bez držení je nevyjde, ale to snad není takový problém. Strkat se určitě nebude, spíš bude čekat až tam bude co nejmíň dětí aby mohla opatrně jít.
    Pozdraví, poděkuje (někdy děkuje úplně za všechno, až se musím smát),ale s prosením je to hrozný. V lepším případě řekne, že by něco chtěla, v horším to fakt vybafne. Štve mě to, doma děkujeme a prosíme, ale nějak je prosení bez efektu.
    Holky, držme si palce, ať to ti naši miláčkové zvládnou a my s nima.

  • Lien

    No tak to docela koukám, malá půjde v den svých třetích narozenin a myslím, že dost věcí nezvládá 🙁
    Tedy třeba pozdravit umí, ale nedělá to, zavázat si tkaničku ani náhodou, najíst se lžící ano, ale ne bez bryndání (rozhodně ne polévku), utřít se po záchodě no to už vůbec ne, vlastně mě ani nenapadalo jí to nechat dělat, protože ona se projede od zadku dopředu a hovínko má pak všude, takže néé. Vyjádřit co se mu líbí a co ne to tedy umí, ale nevím, zda tím správným způsobem. No a to ostatní snad zvládá, akorát při jméně mi občas říká, že je princezna, občas, že je opice nebo autíčko a že bydlí na foťáku, tak nevím. Ale určitě správnou odpověď zná, to jo.
    Budeme si zkrátka držet palce, aby to tam zvládla a natěšenost jí po prvním týdnu nepřešla.

  • bokul

    Díky za článek. Davídkovi bude 31 měsíců, až nastoupí do školky na zvykání… Jméno sice dohromady dá, ale nevím, zda by ho řekl ve stresové situaci někomu cizímu (jak to ozkoušet?). Snaží se oblékat, svlékat… podobně je to s čúráním i kakáním, ale hlavně odpoledne se často při hře prostě zapomene :-O Co se týče jídla mám spíše obavy z toho, jak bude reagovat na jídlo, na které třeba není zvyklí. Nicméně každý tím musel projít a já doufám, že to i náš Dáda zvládne bez problémů!

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist