Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Adaptace ve školce
Ahoj poaniučitelky a maminky,
ráda bych se zeptala, jak u vás prakticky probíhá (nebo proběhla) adaptace ve školce (myslím tím pro ty nejmenší – tříleté)…z naší jsem totiž nějaká rozpačitá….Chodíme tam od včerejška. Včera jsem tam s naším Prokopem (který, podotýkám, není žádný mamánek a je zvyklý být v herničkách a dětských koutcích sám)byla cca 2 hodiny, na doporučení učitelek jsme všichni rodiče nováčků byli s nimi ve třídě a kolem 10 hod., když děti odcházeli na zahradu, jsme byli všichni tak nějak automaticky vypoklonkováni domů (i přes Prokopův řev, že chce s dětmi na hřiště)….dnes bylo tedy v plánu, že půjdeme se třídou už i na zahradu. Opět jsem ho tam odvedla (vůbec si mě ve třídě nevšímal), takže jsem rodiče nováčků seděli u nich v šatně – když jsem se ( a nejen já) zeptala, jestli bych mohla třeba na hodinku odejít a zase přijít, učitelka se na mě podívala, jao bych se namouduši zbláznila a důrazně to nedoporučila („pokud OPRAVDU NESPĚCHÁTE…“) – seděla jsme tam tedy dále (úplně zbytečně – ani si na mě nevzpomněl), potom jsme se oblékli a šli na zahradu, kde jsem postávala celé 2 hodiny a následně jsem si tedy myslela, že půjdeme ve školce i na oběd, což mi bylo opět důrazně nedoporučeno, ačkoli se toho Prokop velice domáhal („aue já chci obídek ve škouce“…) – prý že je ještě brzy…tak šly děti na oběd a my domů, já už, popravdě řečeno, mírně vytočená, protože jsem vůbec nepochopila, proč by Prokop nemohl jít ve školce na oběd (samozřejmě v mém doprovodu – jinak je to nemyslitelné), nota bene když se toho sám dožaduje. Prý až tak ke konci týdne… prý přece vidím, že když venku třeba upadne, tak běží za mnou ( to je snad logické – každé dítě by běželo za mámou, kdyby tam byla…)a mám mu dát čas a vydržet….nevím, chtěla bych znát vaše zkušenosti a i názory učitelek – přijde mi to celé takové divné….i zítra by prý bylo lepší, kdybych tam celou dobu byla (to si ho totiž učitelky vůbec nevšímají ve stylu „matka funguje“ a přijde mi, že při smíšených třídách, které máme, malásky nyní úplně ignorují, přenechávají je plně v péči rodičů a věnují se „starým známým dětem“, nijak je nezajímá, jak moc jsou nováčci samostatní apod….), Omlouvám se za délku dotazu, ale docela mě to trápí….díky všem
Taky si myslím, že by v této situaci měl být přístup zcela individuální. S touto praktikou už jsem se setkala, jesna školka v našem městě tento postup taky praktikuje. Myslím, že v tuto chvíli můžeš argumentovat tím, že platíš řádné školné, jelikož dítě nemá žádné problémy, nevidíš důvod, proč by nemohl ve školce zůstat, obzvlášť pokud to nebylo v podmínkách školy a tys je nepodespala. Nějaká nepsaná pravidla tě vůbec nemusí zajímat.
Praktika opravdu neobvyklá. Já to řeším s každým rodičem individuálně podle potřeb dítěte. ADaptace u nás probíhá. Někdy přijde rodič, je s dítětem pět minut a pak odejde a přijde si třeba za dvě hodinky – pokud si není jistý jak to dítko zvládne, u maminek které z toho mají velké obavy doporučím zůstat první den s dítkem třeba hodinu, vše si projít, dívat se a pak postupně začínáme zvykat – maminka jde do šatny, pokud to probíhá dobře vyšle se na nákup až si postupně zvykne. Některé maminky přijdou, předají dítko a přijdou si po obědě. Pravidlem je že si od maminek bereme telefony a pokud by to vypadalo špatně tak okamžitě voláme aby školka nebyla traumatem. Jinak se snažíme pobyt maminky zbytečně neprodloužovat aby si na to dítko příliš nezvyklo. První den nebo dva sice doporučujeme školku třeba jen na dvě tři hodinky, ale pokud je dítě spokojené není důvod to protahovat.
Já mám smíšenou třídu od tří do šesti let. Starší děti pravidla znají, ví co bude, jak to bude, můžu se věnovat a dohlédnout na menší a nové děti. momentálně mám pět nových dětí – holčička vietnamka (s tou se nikdo moc nebavil, od prvního dne rovnou na spaní – jestli rodiče strávili ve školce deset minut tak to bylo moc a naprosto v pohodě), další holčička byla rovnou na celé čtyři hodiny (maminka řekla že je zbytečné s ní zůstávat, prý je zvyklá z různých dětských koutků – sice má tak jednou denně slabší chvilku, ale jinak je bez potíží, dneska si zvládla i přidat oběd), další holčička taky rovnou na čtyři hodiny sice pila ze skleničky která jí zrovna přišla pod ruku a asi dvakrát se optala jestli přijde maminka, ale taky dobrý. Chlapeček který do maminky šil celé prázdniny kdy už půjde do školky a ze školky je naprosto nadšený taky rovnou a bez problému a poslední chlapeček se kterým první den maminka strávila asi hodinu, pak odešla a po návratu ještě asi hodinku zůstali na zahradě, dneska už byl celé dopoledne sám a taky dobrý. Ještě by časem měly nastoupit tři další děti. Je fakt že letos to zatím probíhá dobře. Loni to bylo horší, několik maminek chodilo týden, pár ještě o něco déle a bylo mnohem víc slziček, ale i to se zvládlo. Prostě se u nás zvykání šije na míru. A to v podstatě když já přijdu tak ředitelka odchází, takže jsme tam vždy jen jedna a zvládáme. U nás se hodně dbá na samostatnost a sebeobsluhu (děti si sami berou svačinu,připraví si prostírání, chodí si pro druhé jídlo, odnáší po sobě nádobí atd.) učíme to i ty nové děti od prvního dne a taky se to dá zvládnout (jasně že se jim na začátku trošku pomáhá). Takhle to vypadá u nás a to jsem třeba dneska měla 22dětí.
Takže tu podivnou zvykačku u vás bych viděla spíš jako určitou pohodlnost, odkládat to co nejdál aby měly na oběd klid, aby se nemusely starat atd. Přijde mi nesmyslné uměle adaptovat dítě které to nevyžaduje.
Ahoj Káčo.
V naší školce byl nástup už ve středu 29.8. Ve třídě jsou děti, které tam chodí z loňska, tj. o rok starší a jen 6 nováčků. První den tam byli rodiče nováčků cca dvě hodiny. Pak se šlo domů. Svačinku dětem rodiče přinesli. Druhý den už to bylo na rodičích, kdo chtěl mohl tak na dvě hodinky odejít, kdo ne, zůstal.
Malá bohužel plakala, takže jsem se vzdálila fakt jen na 20 minut.
Od pondělí už tam byly snad všechny děti na celé dopoledne, i s obědem. Já jsem si pro malou přišla v deset.
Dnes malá sice trošku poplakávala, než jsem odešla, ale pak už byla prý v pohodě. Takže od zítřka už taky bude na celé dopoledne.
U nás učitelky nechávají na rodiči. Pokud tam chce ten první týden být, může. Opravdu záleží, jak které dítě. U nás se to vyplatilo, že jsem tam první dny byla s ní, nebo jí nechala ve školce jen krátce.
Jinak učitelky se opravdu snaží věnovat všem. Je to asi trošku složité, neb všechny děti jsou na učitelce doslova nalepené. Takže kolem ní poletují, štěbetají a učitelka opravdu nemá moc času na nováčky. Ale každý den je společná hra. Děti si hrají společně, např. básničky, kolo , apod.
Pokud už máš od září zaplacené obědy, platíš si školné, tak opravdu nechápu, proč by jsi tam nemohla nechat malého, tak, jak ti to vyhovuje. A už vůbec, když je Prokůpek šikulka a maminku nepotřebuje! 🙂
Mě se to taky zdá divné, že na tom tak striktně trvají abys tam byla. Když to dítě nemá problém, tak proč tam být s ním.
Teda Káčo jen zírám, u nás nic takovýho nebylo, Maruš šla do školky ve 2,5, žádná zvykačka rovnou na ostro se vším všudy a dělají to tak se všemi dětmi, měli jednu vyjímku, kdy dítě trvalo na přítomnosti matky. Naše Mařenka tam rovnou i spala, asi je to tím, že jsme vesnická školka a všichni se tu známe.Jinak jsem se setkala s maminkou, kde školka vyžaduje odpolední zvykačku, tomu už vůbec nerozumím.
Tak já se spíš setka s opačným přístupem. Naše malá je sice oprásklá, ale věděla jsem hoby, jestli náhodou nebude plakat, když půjdeme domů. Když jsem se ptala učitelky, jak to bude první den probíhat, zda-li mám nějaký čas zůstat ve školce a čekat, jak se situace bude odvíjet. Tak na mě koukala jak z jara fujara, proč jako bych tam měla být, a že jiní rodiče jdou do práce a tu možnost nemají. Tak jsem byla zas rozpačitá obráceně. Naštěstí byla malá v pohodě a od prvního dne tam byla na celé 4 hodiny sama.
Ahoj poaniučitelky a maminky,
ráda bych se zeptala, jak u vás prakticky probíhá (nebo proběhla) adaptace ve školce (myslím tím pro ty nejmenší – tříleté)…z naší jsem totiž nějaká rozpačitá….Chodíme tam od včerejška. Včera jsem tam s naším Prokopem (který, podotýkám, není žádný mamánek a je zvyklý být v herničkách a dětských koutcích sám)byla cca 2 hodiny, na doporučení učitelek jsme všichni rodiče nováčků byli s nimi ve třídě a kolem 10 hod., když děti odcházeli na zahradu, jsme byli všichni tak nějak automaticky vypoklonkováni domů (i přes Prokopův řev, že chce s dětmi na hřiště)….dnes bylo tedy v plánu, že půjdeme se třídou už i na zahradu. Opět jsem ho tam odvedla (vůbec si mě ve třídě nevšímal), takže jsem rodiče nováčků seděli u nich v šatně – když jsem se ( a nejen já) zeptala, jestli bych mohla třeba na hodinku odejít a zase přijít, učitelka se na mě podívala, jao bych se namouduši zbláznila a důrazně to nedoporučila („pokud OPRAVDU NESPĚCHÁTE…“) – seděla jsme tam tedy dále (úplně zbytečně – ani si na mě nevzpomněl), potom jsme se oblékli a šli na zahradu, kde jsem postávala celé 2 hodiny a následně jsem si tedy myslela, že půjdeme ve školce i na oběd, což mi bylo opět důrazně nedoporučeno, ačkoli se toho Prokop velice domáhal („aue já chci obídek ve škouce“…) – prý že je ještě brzy…tak šly děti na oběd a my domů, já už, popravdě řečeno, mírně vytočená, protože jsem vůbec nepochopila, proč by Prokop nemohl jít ve školce na oběd (samozřejmě v mém doprovodu – jinak je to nemyslitelné), nota bene když se toho sám dožaduje. Prý až tak ke konci týdne… prý přece vidím, že když venku třeba upadne, tak běží za mnou ( to je snad logické – každé dítě by běželo za mámou, kdyby tam byla…)a mám mu dát čas a vydržet….nevím, chtěla bych znát vaše zkušenosti a i názory učitelek – přijde mi to celé takové divné….i zítra by prý bylo lepší, kdybych tam celou dobu byla (to si ho totiž učitelky vůbec nevšímají ve stylu „matka funguje“ a přijde mi, že při smíšených třídách, které máme, malásky nyní úplně ignorují, přenechávají je plně v péči rodičů a věnují se „starým známým dětem“, nijak je nezajímá, jak moc jsou nováčci samostatní apod….), Omlouvám se za délku dotazu, ale docela mě to trápí….díky všem