Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Domácí výuka i na 2.stupni ZŠ? Co si o tom myslíte?
Ahoj.
Dnes jsem se dočetla, že se připravuje návrh zákona na možnost domácí výuky i na 2. stupni ZŠ. Měl by začít platit od roku 2014.
Zaujalo mě, že vyučující na 1. stupni domácí výuky může být osoba, která má středoškolské vzdělání s maturitou, ovšem pro výuku na 2. stupni už bude potřeba vyšší odborné nebo bakalářské vzdělání.
Myslím si, že domácí vzdělávání je vhodná alternativa u dětí se zdravotními problémy apod.
A zde se právě obávám, že rodina, která bude mít zájem o domácí výuku, např. z důvodu určitého handicapu, nesplní podmínky vzdělanosti vyučujícího.
Myslíte si, že je nutné, aby měla osoba, která bude zajišťovat domácí vyučování vyšší vzdělání?
http://www.msmt.cz/pro-novinare/domaci-vzdelavani-by-mohlo-byt-v-budoucnu-mozne-i-na-2
tak já se podepisuji pod Pavlínku….pokud se zadaří tak Vašík bude mít maturitu jako automechanik ale jsem si naprosto jistá že matematiku, nebo chemii by nevysvětlil ani náhodou (takže i já jsem přesvědčená že za nás maturita měla jinou váhu)
osobně mám Bc a neumím si představit, že bych tu fyziku dala také 😀 pokud k tomu dojde a budou děti tu možnost mít studovat doma….což já si myslím že by to mělo být také z nějakých závažných důvodů né jen tak že se rodičům nechce nebo dětem atd….tak by zase měli být domácí učitelé nebo lidé kteří projdou nějakým “kurzem, školou“ aby tohle zvládli
Asi se vám můj názor líbit nebude 😉 Nicméně…
Já s tím souhlasím. Myslím si totiž, že to jde ruku v ruce s tím, že maturitu už má v dnešní době kde kdo. To není jako před 15, 20 lety… Bohužel už i to vysokoškolské vzdělání klesá úrovní. Je to bohužel o tom, že dětí je míň a tudíž na gympl se za nás dostali opravdu jen ti se samýma jedničkama. Teď klidně s dvojkama, na maturitní obor klidně jdou děti s trojkama. Nechci znít jako nějaký kritik nebo člověk, co hodně pamatuje ;-), ale je to tak. Lidi, kteří teď opouští gymply, by ještě za nás (fakt zas tolik nepamatuju 😉 ) byli ztěží na průmyslovce.
A jak už tu padlo – ono to ani tak není o tom umět to (přiznávám dobrovolně, že fyziku bych nezvládla už ani druhostupňovou), ale umět to vysvětlit. A to už na druhém stupni není legrace (ona to není ani na prvním…).
Též si myslím, že by domácí vzdělání mělo být pro vyjímky nebo by mělo být dobře zaštítěné pedagogicky (ve smyslu různých skupin či domácích učitelů).
Já učila dceru doma první dva roky/hyperkinetická/ ve škole nebyla schopná sedět a tak po doporučení PPP a povolení z kraje jsem ji učila doma první dvě hodiny a pak do školy, bylo to hrozné a stálo mě to plno nervů a díky podpoře učitelky se to zvládlo. Pak jsme se domluvily, že to zkusí ve škole a šlo to jak měla tu první učitelku. Nastoupila na druhý stupeň a tam už začal úrpblém se spolužáky a tak jsem velmi uvažovala o vzdělávání i dál doma, ve škole mi bylo řečeno, že to nejde. Já se nedala a začala zjišťovat a v tom projektu bylo pět škol a jezdilo se jednou za půl roku na přezkoušení a to jsem vzdala. Také jsem měla na mysli jak bych ji naučila cizí jazyk, jak pokusy z fyziky či chemie. Také i lékařka mi říkala, že v péči má dvě děti ve věku 2.stupně, kteří se doma tak vzdělávají. Já bych do toho šla ovšem jen za podmínky, aby právě ty předměty, které bych nebyla schopná naučit jít do školy. Nějak jednou za týden na přezkoušení. Nebylo to nejlíp nastavené a myslím si, že i jednou za rok přezkoušení ze všeho najednou by bylo vemi náročné. Měla by být možnost v každé škole vzdělávání na druhém stupni, ale nastavit to jinak, zkoušky častěji a jak jsem psala jednou do týdne nebo i dvakrát. Stačilo dřív mě tedy maturita a na vyšších ročnících pak mít nějakého ručitele s vysokoškolským vzděláním. Neměla bych z toho až tak strach, jen to častější přezkoušení a ty odborné předměty co zrovna jen učebnice k tomu nestačí.
Radko, já si právě myslím, že málokdo, kdo nemá zkušenosti, nedokáže dítě naučit jako učitel.
Málokterý rodič dokáže vysvětlit danou látku.
Nicméně si taky myslím, že i když má rodič jen maturitu, měl by zvládnout látku ZŠ. Otázka ale je, zda tu látku umí i vysvětlit a naučit, o tom žádná!
Domácí výuka je dle mého vhodná pro děti, které zkrátka do školy chodit nemohou. A pak, pokud budou zvládat, je jedno, zda je učí maminka,která má jen maturitu, nebo maminka, která má vystudovanou např. VŠ zemědělskou apod.
To raději necháme dítě bez vzdělání? I když bude zvládat předepsané zkoušky ve škole?
nečetla jsem diskuzi, ale rozhodně by ta osoba měla mít minimálně bakalářské vzdělání. aby byla schopna naučit to, co umí ostatní děti na druhém stupni. a nezlob se, ale někdo s výučním listem asi těžko zvládne naučit dítě matiku, fyziku, chemii, atd atd… na takové úrovni jako učitel.
Tak já si právě taky myslím, jak psala Hanzlici, že i když bude mít rodič bakalářský titul, přeci to nemusí automaticky znamenat, že dokáže danou věc naučit, vysvětlit?
Tím, že má titul například ze zemědělství z něho dělá kvalitnějšího “pedagoga“?
Já si celkově neumím domácí výuku na 2. stupni představit. Myslím, že dítěti chybí kolektivní práce ve třídě, to doma asi nejde jen tak nahradit.
No a jinak se přiznám, že mi stačí, když je dcera nemocná a musíme doma dodělávat všechny úkoly a věci, co zrovna dělají ve škole. Naštěstí jsem zatím nemusela nic extra vysvětlovat!
Ono to asi nějaké opodstatnění mít bude. Když to vztáhnu třeba na sebe, vím zcela určitě, že bych nedokázala dítěti vysvětlit /naučit učivo např. z fyziky (zapojení elektr. obvodu se mi nikdy nepovedlo a vůbec nevím, která bije), chemie taky tragédie, a to jen co mě zrovna napadlo. Nejsem si ale jista, o co by to bylo lepší, kdybych měla Bc. titul třeba ze zemědělky nebo ekonomky. V tomhle je to podle mě nedotáhnuté do konce, ale nevím, jestli mám všechny informace…
Já už o tom četla taky – mělo by se to vztahovat jen na děti nemocné nebo mimořádně talentované. Myslím, že tam byl ještě třetí důvod, ale ten si už nevybavuju.
Pokud učitelé na ZŠ na 2.stupni musí mít také vyšší vzdělání než na 1.stupni (což nevím), tak souhlasím s tím, aby to samé platilo pro domácí výuku…
no nevím, zase na druhém stupni už je učivo složitější, i když snad pokud má člověk maturitu by ho zvládnout měl. Uvidíme, taky bych si musela dodělat, pokud bych chtěla :-(.
Můj názor je ten, že zdravé dítě by mělo chodit do školy, pokud tomu nebrání nějaké vážné důvody.
Mám dojem, že kdyby vypadlo dítě z kolektivu vrstevníku, nemohlo by se dobře socializovat.
Na druhou stranu znám i rodinu, kde má dítě zdravotní problémy a i když je nadané, do školy docházet nemůže. Leda nějaké speciální, kterých je ale hrozně málo. A tady je určitě vhodná alespoň domácí výuka, protože jinak by ono dítě bylo vlastně zcela “bez vzdělání“, byť se jedná o inteligentní dítě. A to mi přijde taky špatně.
Pokud se o něj maminka, byť “jen“ s maturitou bude starat 24hodin denně a při tom zvládnou osnovy žáků ZŠ, pak nevidím důvod, proč by ona maminka nemohla své dítě doma vzdělávat, i když tedy sama nedosahuje vyššího vzdělání?