Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
genetická metoda výuky čtení
Hezký den!
Chtěla bych se zeptat, zda máte někdo nějakou zkušenost s tzv. genetickou metodou čtení. Klady, zápory, je lepší jak normální metoda, doporučujete či ne……?
Díky.
zapomněla jsem poděkovat, tak předem díky. Pomůže mi to. Malý se má touto metodou učit, já nevím o co jde a tak mám z toho obavy. Ještě jednou díky.
Marien
dobrý den Jajino, ptosím můžete mi tuto metody ještě jednou vysvětlit s ohledem na mé výše uvedené dotazy?
Brmbulce:
Když jsem uvedla v diskuzi Učení čtení a psaní u předškoláků některé výhody genetické metody, reagovala jste kromě jiného takto, cituji:
„Brmbulka (16. 5. 2008 v 21:45):
geneticka metoda se dnes jiz neuci…protoze se ukazalo ze jsou metody lepsi a vhodnejsi pro vsechny deti i ty s poruchami uceni…o tomhlenctom je dnesni skolstvi…ma jit dopredu a nezakrnet pred dvaceti lety..proboha“
Ten samý den napíšete příspěvek o genetické metodě, který si s Vaším názorem odporuje, takže skutečně nevím, co si myslet. Navíc mám pocit, že byste měla uvést autora, protože předpokládám, že Vy nejste autorem uvedených didaktických materiálů , jinak byste si soustavně odporovala.
To je jediné, co se snažím vysvětlit. Radši řeknu, že něco neznám, protože to nepoužívám, ale neodsuzuji bez znalostí.
Byla by skutečně škoda, kdybyste se stáhla z této poradny, určitě jste mnoha lidem pomohla. Zřejmě jste jenom jednou zareagovala příliš rychle a pak jste nevěděla, jak z toho ven. To se stává a to Vám neubírá kvalit. A já se tím již nechci dále zabývat. Jsem ráda, pokud jste si trochu poopravila názor o metodě genetické. A ještě jednou říkám, že si vážím Vaší práce a také si ráda přečtu Vaše názory. V této poradně se již vyjadřovat nebudu s výjimkou vzkazu pro Marien.
Zdravím.
Jájina
pokud potrebujete poradit jinak…nebo jinou metodou..poradim vam dle moznosti ve vzkazech
Marien….prosim pozadejte o odpoved Jajinu, ktera podle geneticke metody uci…….dekuji za pochopeni
Brmbulko, zdravim Vás aděkuji za odpověď. Chtěla jsem se zeptat: Prý při genetické metodě se zpočátku učí jen velká tiskací písmena. Odkdy se učí malá, nebo spíš odkdy je dítě schopno si přečíst nejaký „normální “ text? Tím normálním myslím ne jen psaný vlkými písmeny, ale běžně malými i velkými.
K genetické metodě jsou zapotřebí i speciální knižky, takže nehrozí abych mu k vánocím koupila nějakou oblíbenou knihu, protože písmena ještě nebude znát. Díky moc za odpovědi.
to se odporuje?….ano zastarala je (i SA a splyvave cteni jsou metody mladsi)…je to jedna z prvnich metod podle kterych se ucilo…A UCI…..ale ne vse co je zastarale je spatne…mam vazne pocit ze nectete s porozumenim:)
nemyslim si ze bychom tu mely delat takove divadlo…pokud chcete napadat a cokoli jine…zaregistrujte se a muzeme si o tom povidat ve vzkazech ale nerada bych tady otravila lidi co si dosli pro radu….misto toho tu najdou dve slepice na jednom dvorku..co vy na to?
Nezačínáte si trošku odporovat? Když jsem uváděla tuto metodu jako tu, kterou upřednostňuji a popsala proč, napsala jste (ještě dnes), že je zastaralá. Nějak tomu nerozumím, takový obrat. Mohu se zeptat, z jakého webu je Vámi citovaný text?
Jájina
Při zavádění genetické metody čtení jsme vycházeli z moderní metodiky PhDr. Jarmily Vágnerové a jí napsaných učebnic a pracovních sešitů. Protože jsme v porovnání se ZŠ zvolnili tempo a učíme jedno písmeno týdně, vytvořili jsme interaktivní materiály pro tabuli ACTIV-board. Naše materiály jsou metodicky ucelenou řadou pro 1. ročník ZŠ praktické, těsně navazující na pracovní sešit Učíme se číst (PhDr. J. Vágnerová). V těchto materiálech je věnován dostatečný prostor k vyvození každého písmene, jeho dostatečnému procvičení ve slovech i textech. Při vzniku byl kladen důraz na interaktivní práci žáků s tabulí, originální nápady, mnemotechnické pomůcky pro zapamatování písmen i didaktické poznámky pro učitele. Výhodou těchto materiálů je možnost volného stažení na webových stránkách, nevýhodou je neexistence volného prohlížeče, a proto materiály využijí jen majitelé tabulí ACTIV-board.
Na konci prvního ročníku už můžeme hodnotit klady i zápory této metody. Mezi nesporné klady patří rychlost nástupu čtení slov, vět a jednoduchých textů. Děti dokáží velmi brzy číst nápisy kolem sebe v běžném životě, což je silným motivačním prostředkem k dalšímu učení.
Dále musíme zdůraznit, že žáci dokáží daleko lépe vnímat obsah vět, a tak je od samého začátku docíleno čtení s porozuměním. Ve chvíli, kdy se žáci pomocí analyticko-syntetické metody čtení učí číst a psát slabiky ma, me, mi, žáci při výuce genetickou metodou čtení tvoří již vlastní věty (pomocí obrázků a symbolů). Děti rozumí čtenému textu a chápou ho jako novou možnost komunikace. Důkazem je samovolné psaní dopisů učiteli, které začalo již na konci prvního pololetí.
Další výhodou je okamžité psaní velkých tiskacích písmen, které je zde chápáno sice jen jako prvek napomáhající čtecímu procesu, ale zároveň je i prostředkem k vlastnímu vyjádření žáka a procvičení jeho jemné motoriky. Žáci začínají s psacími písmeny až ve druhém ročníku, po celou dobu prvního ročníku mají tedy čas věnovat se uvolňovacím cvikům, grafomotorickým cvičením a získávání správných hygienických návyků při psaní, což je další velkou výhodou genetické metody v ZŠ praktické.
V rámci mezipředmětových vztahů oceňujeme na genetické metodě praktickou využitelnost psaní a čtení v 1. ročníku. Od druhého pololetí v prvouce zapisujeme názvy zeleniny, ovoce, názvy zvířat apod. V matematice čteme jednoduché slovní úlohy.
A nakonec dobrá zpráva pro učitele začínající s genetickou metodou. Tato metoda je didakticky velmi snadná. Na počátku je nejdůležitější pravidelně procvičovat sluchovou analýzu a syntézu hlásek a každý týden děti naučit jedno nové písmeno. První potíže se objevují až na konci roku s příchodem slabik DĚ, TĚ, NĚ a DI, TI, NI.
Každá metoda má i své stinné stránky. Zde je hlavní nevýhodou, že patří mezi metody minoritní – ne příliš rozšířené, a tak je přechod žáků do jiné školy problémem. Příchozí žáci nemají potíže s doučením velkých tiskacích písmen, ale se sluchovou analýzou a syntézou, kterou procvičujeme od prvopočátku, neboť je základem procesu čtení genetickou metodou. Během roku k nám přišli dva noví žáci a oba se písmena rychle doučili. První příchozí se plně začlenil, druhý má dodnes problémy se spojením přečtených hlásek ve slovo.
Může se také stát, že některý žák není schopen analýzy a syntézy hlásek. Pokud se syntéza hlásek stále nedaří a žák zůstává u hláskování písmen, stojí za úvahu, zda by pro takového žáka nebyla lepší metoda globálního čtení. Můžeme dále přidávat argumenty o usnadnění procesu učení, motivaci ke čtení, rozvoji čtení s porozuměním. Teprve na dlouhé cestě, jakou je osvojení čtení v ZŠ praktické, se ukazují výhody genetické metody v plné síle. Jsme přesvědčeni, že genetická metoda je ideální cestou ke čtení na ZŠ praktické a můžeme ji všem vřele doporučit.
ono tech metod je mnohem vice……a vsechny se uci zaroven…jen je na ucitelich jak to uci…takze nevim ktera je ta normalni