Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
genetická metoda výuky čtení
Hezký den!
Chtěla bych se zeptat, zda máte někdo nějakou zkušenost s tzv. genetickou metodou čtení. Klady, zápory, je lepší jak normální metoda, doporučujete či ne……?
Díky.
papaaja..to jsem nenapsala ja…ale internetove zdroje….ja genetickou metodou cteni neucim…ucim jinou metodou…o geneticke metode se obratte s info na Jajinu
Tak teda je „základem procesu čtení genetickou metodou sluchová analýza a syntéza“, jak píše Brmbulka, nebo je „určena zvláště dětem s oslabeným sluchovým vnímáním“ (tedy i sluchově postiženým) – viz Jájina? Neodporuje si to?
PS. pro EE: Zkuste Šimonovy pracovní listy a čtení pohádek před spaním 🙂
papaaja
Tak teda je „základem procesu čtení genetickou metodou sluchová analýza a syntéza“, jak píše Brmbulka, nebo je „určena zvláště dětem s oslabeným sluchovým vnímáním“ (tedy i sluchově postiženým) – viz Jájina? Neodporuje si to?
PS. pro EE: Zkuste Šimonovy pracovní listy a čtení pohádek před spaním 🙂
papaaja
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, které materiály byste mi doporučili pro předškolní dítě,aby bylo „řádně“ připraveno na školní docházku, byť se v jeho budoucí škole učí „klasicky“. Nemyslím si,že učit ho písmena dopředu je zrovna nejlepší, myslím spíš nějaké psychomotorické materiály a tak…Jak byste třeba Vy,Jájino,konkrétně připravila své dítě na vstup do školy?
Děkuji moc za odpověď případně za odkazy na nějaké stránky. Starší syn je dyslektik a dysortografik a dost jsme si s tím užili…hlavně s jeho sebevědomím a tak, s dcerou bych byla ráda o krůček dále – zejména po psychické a motorické stránce. Díky.
U nás ve škole se rovněž vyučuje genetická metoda. Musím konstatovat, že ne všem dětem vyhovuje a u některých může mít i negativní dopad – ztráta sebevědomí a odpor k učení. Některé děti naopak jsou schopné číst velmi brzo, ale to jsou schopné číst i SA metodou, záleží na dítěti. U této metody jsem zjistila, že děti neučí dělit slova, protože k písmenkům přistupují jednotlivě. Ano, když si slovo vytleskají, tak to rozdělí správně, ale pokud píší, tak o tom vůbec neuvažují. Takže třeba slovo HRAČKA, rozdělí HRA-ČKA a pro ně to je normální.
Dobrý den, i já děkuji za vysvětlení této metody. Náš syn má v září nastoupit do první třídy a při prohlídce školy (před zápisem) mě mile překvapila tabulka, na kterou děti psaly fixem. Tak to vypadá, že tuhle metodu používají i na naší budoucí škole.:-)
Jájino děkuji.
Já jsem o této metodě totiž slyšela, že číst běžný text začíná až ve 2. třídě. To jsem si tedy oddychla.
Marien
Pro Marien
Ještě dodatek.
Děti píší na tabulku fixem, takže i Vám odpadne stříhání písmenek a slabik do zásobníku. Je lépe slova zapisovat než skládat. Velkou výhodou je to, že celou dobu, než se děti začnou učit číst malá písmena, se věnují ve psaní uvolňování ruky, tj. různým cvikům. Dneska má mnoho dětí velké problémy s motorikou ruky, takže tato metoda je v tomto směru jedinečná. Nechvátá se psaním, ale přitom děti o nic nepřijdou. A to nejdůležitější, co jsem už tady někde uvedla. Nikdy jsem v první třídě nezažila s dětmi tak pohodovou a tvůrčí práci jako právě při této metodě. Bez stresu, hledání rozsypaných písmenek atd.
Jájina
Jájino děkuji.
Já jsem o této metodě totiž slyšela, že číst běžný text začíná až ve 2. třídě. To jsem si tedy oddychla.
Marien
Pro Marien
Genetická metoda skutečně začíná se čtením velkých písmen. Důvodů je několik:
1. Mnoho dětí zná některá tiskací písmena, takže se vychází ze znalostí žáků.
2. Hned od počátku se propojuje čtení a psaní, to, co děti čtou, umí také napsat. Při psaní se nadále zdokonaluje anylýza a syntéza, což prospívá zvláště dětem s oslabeným sluchovým vnímáním a s dyslektickými problémy. Navíc děti mají radost, když hned od počátku roku mohou napsat něco zajímavého a pochlubit se vlastními myšlenkami. Obrovskou výhodou je to, že se zapojuje několik smyslů – pracuje oko, ucho i ruka, to vede k rychému zapamatování písmen i celých slov.
3. Již od počátku první třídy se děti aktivně zapojují do projektového vyučování i do různých aktivit, např. tvorby myšlenkových map (metoda kritického myšlení), ze kterých vychází další učení. Mohou se učit pracovat podle písemných pokynů (psaných tiskace) atd. Čili tato metoda rozvíjí mnoho oblastí vnímání a schopností dítětě.
S četbou malých písmen se začíná koncem listopadu (podle úrovně třídy). Učení je rychlé, bez problémů, protože využívá podobnosti malé a velké tiskací abecedy. Kolem Vánoc čtou děti jednoduchý text zapsaný běžným způsobem. Takže kniha k Vánocům bude pro Vaše dítě velmi vhodným a motivačním dárkem.
Přeji vašemu dítěti radostné čtení.
Jájina