Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Vyjmenovaná slova po L 🙂
Naši třeťáci teď berou vyjmenovaná slova po L a zrovna s kamarádkou řešíme, jak jim vysvětlit, že se ve slově “mlít“ píše měkké i. Samozřejmě tvrdí, že je to odvozené od slova “mlýn“, který je ve vyjmenovaných slovech.
Dokázali byste to vysvětlit nějak srozumitelně pro devítileté dítě?
Peti, doporučuju zapamatovat si jako vyjímku 😉
Jinak jazykovědné vysvětlení jsem našla takové:
Sloveso mlít patří do 1. slovesné třídy (podle koncvoky -e v 3. osobě čísla jednotného v čase přítomném), časujeme ho podle vzoru třít, proto musíme napsat měkké I. Stačí si však zapamatovat, že je zde zakončení -ít jako u slovesa třít.
Ale tím bych Aničku fakt nezatěžovala 😉 Prostě – podstatné jméno je vyjmenované, sloveso ne, proto je tam -í.
Asi to není dostatečné vysvětlení, ale já jsem to opravdu učila jako vyjímku, děti se v tom nepatlaly, stačilo jim to vysvětlení podst.jm. – sloveso.
Petro, tohle se podle mě vysvětlit nedá, prostě se to musí děti naučit nazpaměť a nepřemýšlet o tom…Sama jsem se nad tím pozastavila, když to dcera měla loni v nějakém cvičení, ale učitelka jim to zřejmě “vtloukla“ do hlavy, takže se o tom u nás doma (naštěstí) nediskutovalo…
Doteď se pamatuju, jak jsme ve třetí třídě řešili totéž a s učitelkou se dohadovali, že tam přece musí být tvrdé y, když je mlýn ve vyjmenovaných slovech. Teď mi to přijde už v pořádku a logické, že je tam měkké (ve slově mlít). Dokážu si to i jakž takž zdůvodnit, ale ne tak, aby to pochopil třeťák.
Máte nějaký nápad?
(dobýt hrad jsem ještě jakž takž vysvětlit zvládla, ale tohle už je asi nad moje síly)
Naši třeťáci teď berou vyjmenovaná slova po L a zrovna s kamarádkou řešíme, jak jim vysvětlit, že se ve slově “mlít“ píše měkké i. Samozřejmě tvrdí, že je to odvozené od slova “mlýn“, který je ve vyjmenovaných slovech.
Dokázali byste to vysvětlit nějak srozumitelně pro devítileté dítě?