Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Vyjmenovaná slova po L 🙂
Naši třeťáci teď berou vyjmenovaná slova po L a zrovna s kamarádkou řešíme, jak jim vysvětlit, že se ve slově “mlít“ píše měkké i. Samozřejmě tvrdí, že je to odvozené od slova “mlýn“, který je ve vyjmenovaných slovech.
Dokázali byste to vysvětlit nějak srozumitelně pro devítileté dítě?
Peti, líbí se mi, jak jsi to nakonec vysvětlila!
U nás tedy berou podstatná jména a slovesa už v druhé třídě, takže i to vysvětlení, že jde o sloveso se mi zdá dobré.
Myslím, že se mi to bude za čas hodit.
Už nyní občas přemýšlím, jak něco vysvětlit.
Když byla Bára nemocná, braly děti ve škole zrovna slova podřazená (přísahala bych, že my tomu ve škole říkali podřadná)a slova souřadná.
Naštěstí to malá pochopila hned, ale opravdu jsem dost přemýšlela, jak to vysvětlit.
A jak je to nyní s vyjmenovaným slovem – Ruzyně? Zůstává v seznamu vyjmenovaných po z? Já vím, že už sice nemáme letiště, ale snad část Prahy se taky jmenuje Ruzyně, že?
bamiska no, ony ty vyjímky taky můžou mást… u nás ve třídě byl zásadně problém ryzí, protože když do třídy chodí Ryzá, tak těžko vysvětlit dětem, že to neexistuje 🙂
Danniello, no ona ta škola začíná být celkově nějak náročnější a náročnější. Ne že by to člověk nevěděl, ale vysvětli to tomu prckovi tak, aby to pochopil…
Možná vás tu budu brzo zásobovat dalšíma diskuzema na podobná témata (nejen o vyjmenovaných slovech).
Není to tak dávno, kdy jsme řešili i rozdíl mezi městem a státem. A když se do toho ještě přidalo dělení na Čechy, Moravu a Slezsko a zmínka o krajích, tak to byl už totální guláš. Až v tu chvíli mi došlo, že pro děti jsou to všechno úplně šíleně abstraktní pojmy.
Jé, Petro, to je dobrá otázka. Nejde o to, jak to je, ale jak to vysvětlit, aby to pochopili. 🙂
Tak já bych asi řekla, že u “mlít“ je základ slova “mel“ nebo “ml“ a k tomu se připojují přípony. A žádná přípona -ýt neexistuje, takže -ít.
A už se těšte na Z: brzy, brzičko, jazyk, jazýček, to bude ještě lepší. 🙂
radko, díky 🙂 tohle jsem netušila.
Nakonec jsem s vaší pomocí vymyslela vysvětlení, které by mohlo být srozumitelné i pro třeťáky – co vy na to, paní učitelky???
Kdyby bylo mlít odvozené od mlýna, tak by muselo mít od něj odvozené i tvary, takže bychom měli třeba “on mlyne, oni mlynou“, což je nesmysl, protože tvary jsou mele, melou a z “e“ se jedině změkčuje na “i“.
…jazykovědci by mě možná praštili něčím po hlavě nebo přes prsty, ale přijde mi to, že to vystihuje ty slovesné třídy a mohlo by to být trošku srozumitelné.
no já a čeština 😀 já to také neumím vysvětlit a stejným způsobem to odůvodňoval kluk….
výjimky má Míša naučené jako cizí ryzí že je měkké í a pak tam švihne tvrdé s tím že je to přece výjimka 😀
Zatímco slovo mlýn vzniklo přejímkou z tehdejší německé podoby dnešního Mühle, které se do němčiny dostalo z latinského mola, slovo mlít vniklo z praslovanského *melti přesmyknutím hlásek el a zdloužením slabiky na lé, kde se é později zúžilo na í.
kopie z wikislovníku:-)
radka2
Jani, slovní druhy měli zatím spíš okrajově, ale myslím, že podstatné jméno a sloveso rozliší. On není problém v tom, aby to napsali správně (to si myslím už pamatují), ale nedokážou pochopit, proč to tak je. Na to mi to vysvětlení podstatné jméno-sloveso přijde trochu nešťastné – aby z toho pak nevydedukovali, že když je v pod.jm. “y“, tak ve slovese může být měkké (napadá mě teď jen příklad sysel a nasyslit, ale určitě toho bude hodně).
Šlo mi o to logické vysvětlení, proč to tak je, protože jsem zjistila, že to nedokážu vysvětlit ani dospělákovi, natož třeťákovi 😉
Petro mě se líbí ta poznámka, že podstatné jméno ano, sloveso ne – akorát si teď nejsem jistá, jestli už určují druhy slov.
S tím dobytím hradu – líbí se mi toto vysvětlení http://www.mojecestina.cz/article/2008091704-chytaky-u-vyjmenovanych-slov-po-b
Holky, díky 😉
Taky jsem dospěla k tomu, že si to prostě mají zapamatovat a hotovo. Jenže řekněte jim, že to tak prostě je a hotovo, když oni chtějí vědět PROČ 😉
Pavli, to jazykovědné vysvětlení mi přijde super, ale to fakt nemá smysl ani zkoušet třeťákovi vysvětlovat. Ale když jí tohle řeknu, tak by mohla být spokojená – že to důvod má a holt ho pochopí, až bude vědět, co je to slovesná třída 😉
Myslím, že tím, že kolem toho takhle diskutují, si to zapamatují líp, než ta “neproblematická“ slova 😉