Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Učení čtení a psaní u předškoláků.
Mamky, učitelky…
Prosím o radu. Dcera – budou jí 4 roky chce neustále psát čísla a písmenka. Prostě jak vidí starší dceru dělat si doma úkoly, hned chce taky. Řešila jsem to tak, že jsem nakoupila takové ty pracovní knížky, sešity, pro děti od tří let a výše…Děti tam mají za úkol třeba spojit zvířátko – dospělé s mládětem, najít co je nejmenší a co největší,hledat rozdíly, co nepatří do řady – je tam např. talíř, lžíce, hrnek, boty, dej do červeného kroužku zeleninu a do modrého ovoce, spoj čarou předmět s geometrickým tvarem, zatrhni jen jehličnaté stromy…atd. Prostě takové podobné úkoly.
Toto vše ji hrozně baví, nebo třeba kreslení.
Jenže pořád chce diktovat písmenka. Základní slova napíše sama, ani nevím, jak se to naučila. Napíše všechna písmenka i je pojmenuje.
Vím, že učitelky tvrdí, že by se děti neměly učit číst ještě před začátkem školní docházky. Naopak rodiče prvňáčků říkají, že v první třídě už umělo číst hodně dětí a jejich učitelka to naopak uvítala. Že snad z 25 dětí umělo 20. Tak zase na druhou stranu si říkám, proč malou brzdit, pokud má sama takový zájem. Třeba i ráda skládá magnetická písmenka do slov apod.
Jaký je tedy důvod učitelek, proč neučit děti psát a číst před nástupem do školy ?
Naopak můj mladší syn se naučil číst až ve škole a doteď má problémy s pochopením textu. Málokdy ví o čem čte a to mu je už 11 let. On má ke čtení snad úplný odpor.
Naopak můj mladší syn se naučil číst až ve škole a doteď má problémy s pochopením textu. Málokdy ví o čem čte a to mu je už 11 let. On má ke čtení snad úplný odpor.
Já tvou dceru úplně chápu. Byla jsem totiž stejná. Bylo mně 3,5 roku, když šla sestra do školy a neustále jsem jí brala Slabikář a strašně mě bavilo učit se ty písmenka a číst. Nikdo mě to neučil, spíš mě hubovali, protože sestra neustále neměla ve škole učebnice. Potajmu jsem jí je vyndavala z tašky. Ve 4 už jsem tedy uměla úplně číst(měla jsem i přečteny první knížky).Ve školce mě nejvíc bavilo číst si ty krásné knížky s básněmi-nejlepší byly ty pro učitelky(mamka dělala ve školce, tak jsem měla k nim přístup). Uměla jsem i počítat(sčítat, odčítat asi do 100). Když se pak sestra začala učit azbuku, tak jsem se jí také učila s ní. Prostě mě to strašně bavilo. V mém případě nemůžu tedy souhlasit s Brmbulkou. Žádné problémy jsem neměla s učením ani ve vyšších ročnících. Akorát jediný problém byl, že jsem se v 1. třídě trochu nudila a byla jsem naštvaná, že mě učitelka moc nevyvolávala. Ale to je můj případ. Brmbulka je učitelka a zřejmě má s takovými případy více zkušeností. Ale jestli jí to tak baví(cítím s ní) tak si nemyslím, že by bylo až tak nutné jí to zakazovat. Můj syn(16) také uměl číst ve čtyřech letech a vůbec žádné problémy mu učení nedělá a ani nedělalo.
Brmbulko, díky.
Přesně toto mě zajímá. Nevěděla jsem, proč dítě neučit předem písmenka atd…
A co s tím? Pokud se mi během dne opakovaně na písmenka ptá, neustále si nějaká písmenka píše, chce je diktovat atd..Ano, snažím se převést hru jinam, ale znáte to.
Venku si samozřejmě o všem říkáme. Pozorujeme přírodu, jak se mění s ročním obdobím, zařazujeme zvířátka do lesních, domácích, poznáváme stromy atd..To už vše opravdu dobře ovládá. Je prostě hrozně zvědavá, má o vše zájem. A ty písmenka jí nějak magicky přitahují. Jdeme ven a jak vidí nějakou cedulku, už kouká, které písmenko zná atd..
Budu se nadále snažit odvádět pozornost, pokud se ale zeptá, odpovím. A co s tím, když se stále prá…jak se napíše pes? atd..
Opravdu mi to dělá starost.
ponevadz mi ted doma meni okan…nemam moc casu…je to na delsi odpoved….tak aspon jeden duvod a pro mne hodne dulezity…..kdyby se deti meli ucit cista psat driv…uz davno by se skolni dochazka udelala driv….tyhle rychle uceni bez METODIKY..to znamena spravnych postupu(spousty rodicu si mysli ze kdyz prosli ZS ze to umi dite naucit)i cteni ma sva pravidla..nejde o tom poznavat pisemnka a rikat je…ale znam vyznam cteneho……dtei pred sestym rokem jsou SOCIALNE nezrale a muze to udelat velkou paseku s jejich psychikou…vse souvisi se vsim….snazte se odvest pozornost sve dcerky na rozvoj verbalnich dovednosti…mluvit a mluvit…necist pohadky podle pismen ale podle obrazku….uz mnohokrat jsem musela dite ktere prijde do skoly preucovat cteni coz je mnohem horsi nez naucit a dite nechapalo co po nem chci…..cetlo nadherne rychle …ale absolutne bez porozumeni a nasledne interpretace……..je fakt ze spousty ucitelek ani nepoznaji ze to dite sice cte ale nerozumi….pak ma toto dite velke problemy ve vyssisch rocnniccich s ucenim…neni schopno v delsim textu nalezt dulezitou informaci…
co se psani tyce….nepredpokladam ze ji ucite psaci tvary ale tiskaci….no a ve skole se uci psaci…deti se pak rozciluji co ze to po nich chceme…kdyz oni prece psat umi….
nechci prudit….ale ty napravy jsou opravdu hodne tezke a skodi spis sebevedomi ditete…ale jak rikam je to na delsi odpoved.
podle vasich her se dcera bude ve skole nudit. Kdyz jdete ven …nehrajtre hru na pisemna….ale vysvetlujte ji ktery je jaky strom….jak roste….poznavat druhy ptaků…ucte ji divat se a vnimat prirodu….
Holky děkuji.
Karamelko, ano, to vše samozřejmě děláme. Malá má velkou slovní zásobu, mluví prakticky bez chyb, jedině písmenko Ř neřekne zcela zřetelně, jinak vše v pořádku. Skoro na všechna písmenka zná říkanky, to už se učí i ve školce.
Hrajem hry na písmenka, třeba když jdeme na procházku apod. Řekneme jedno písmenko a na to vymýšlíme slova. Třeba A – autobus, Alenka…
Hru se zavázanýma očima hrajeme taky – to je opravdu fajn hra – vložíme předměty do krabice s otvorem jen pro ruce. 🙂
A do knihovny chodíme už dlouho, domácí knihovna nám už opravdu nestačí, leč kupujeme knížky opravdu dost. 🙂
Když Báru opravdu baví právě ta škola. Já dělám paní učitelku, normálně mi vyká a říká paní učitelko…ona sedí v lavici, hlásí se atd…Prostě si na školu ráda hraje.
Šlo mi opravdu právě o to čtení a psaní. Kde může vzniknout chyba? Co je to špatné? To, že napíše slovo máma, táta, Bára atd.? Nebo nakreslí 5 klubíček a u toho napíše číslici 5, myslím, že chápe, co ta pětka představuje.
Jde mi o to, co rozhodně neučit, nebo když už, jak ty písmenka učit?
Holky, v podstatě jde o to, aby rodiče nenaučily dítě špatné technice čtení, dvojímu čtení apod.
Přirozeně dost dětí umí poznat písmenka a napsat hůlkovým písmem už před 1. třídou, spousta se jich dokáže i podepsat hůlkovým.
Pokud k tomu dospěje dítě svou zvídavostí, je to v pořádku, ale nesmí je to rodiče cíleně učit. Důležité je totiž čtení s porozuměním a to je pro děti velmi náročná činnost.
To samé je to s odříkáváním řady čísel. Spousta dětí řadu odříká, ale nechápe význam čísel a logiku desítkové soustavy.
Brmbulka má víc zkušeností, určitě až bude mít čas, tak vám to osvětlí.
Ahoj Peťko,nášeho Míšo už také zajímají čísla a písmenka,napočítá do 10.Mám po dceři velkou knihu předškoláka,je tam spoustu nápadů,jak formou hry,kreslení se vlastně učí písmenka a čísla,je to naučné a zábavné,spousta pohádek.A hlavně to není jako ve škole,to si myslím,že ještě mají čas.
Peti myslím,že jde hlavně o to,aby dítě chápalo význam slov a nebylo to jen naučené papouškování. Takové to jak 2 leté dítko umí napočítat do 20 a pozná písmenka,ale nechápe jejich význam.
Takže u čísel ukázat naživo 1 jabko,2jabka,3jabka….
Ty pracovní knížky jsou parádní a sama vidíš na co se zaměřují na základy.
větší menší,blízko,daleko,barvy,tvary…atd
já bych se snažila hlavně rozvíjet slovní zásobu…spíš bych volila naučné knihy,encyklopedie s obrázky a směřovala její pozornost tímto směrem…
pak aby uměla pro jednu věc použít více slov..čeština je krásná řeč…kolik má jen přívlastků…krásný,pěkný,nádherný,líbezný… strašný,hrozný,děsný, a každé je lépe použít v jinné situaci..liší se jemnými odchylkami….
taky se mi moc líbí hry se zavázanýma očima na rozlišování chutí jídla,na rozlišování povrchu věcí-hmat…
Dneska je také velké množství pomůcek pro děti,různé tabulky a skládačky s písmenky a čísly-děti to baví a láká…je to normální že v první třídě umí více dětí číst..
co zkusit se naučit na každé písmenko říkanku,jsou takové knihy … rozvíjí to paměť a zůstanete u její záliby…
já chodila do knihovny v 5letech ,v první třídě jsme s přehledem četli pouze 2.
Takže já bych nebrzdila ale směřovala pozornost jinam než na psaní a čtení….ona se stejně nedá:-)))půjde jí to samo…. ale můžete v předškolním čase objevit jiné taje vědění:-))) K
Ahopj, nejsem učitelka, ale myslím si, že když dítě něco takového chce, tak by se brzdit nemělo, ať dělá co chce!Když se jí bude toto zakazovat, tak by pak třeba později zase nechtěla psát, protože si to bude pamatovat nějak negativně.