Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Učení čtení a psaní u předškoláků.
Mamky, učitelky…
Prosím o radu. Dcera – budou jí 4 roky chce neustále psát čísla a písmenka. Prostě jak vidí starší dceru dělat si doma úkoly, hned chce taky. Řešila jsem to tak, že jsem nakoupila takové ty pracovní knížky, sešity, pro děti od tří let a výše…Děti tam mají za úkol třeba spojit zvířátko – dospělé s mládětem, najít co je nejmenší a co největší,hledat rozdíly, co nepatří do řady – je tam např. talíř, lžíce, hrnek, boty, dej do červeného kroužku zeleninu a do modrého ovoce, spoj čarou předmět s geometrickým tvarem, zatrhni jen jehličnaté stromy…atd. Prostě takové podobné úkoly.
Toto vše ji hrozně baví, nebo třeba kreslení.
Jenže pořád chce diktovat písmenka. Základní slova napíše sama, ani nevím, jak se to naučila. Napíše všechna písmenka i je pojmenuje.
Vím, že učitelky tvrdí, že by se děti neměly učit číst ještě před začátkem školní docházky. Naopak rodiče prvňáčků říkají, že v první třídě už umělo číst hodně dětí a jejich učitelka to naopak uvítala. Že snad z 25 dětí umělo 20. Tak zase na druhou stranu si říkám, proč malou brzdit, pokud má sama takový zájem. Třeba i ráda skládá magnetická písmenka do slov apod.
Jaký je tedy důvod učitelek, proč neučit děti psát a číst před nástupem do školy ?
Jo, tak já jí nechám :-)) Ona chápe, co to slovo znamená… Když neví, tak se zeptá.
Já to taky považuju za nejlepší, za nejméň bolestivé. U nás se právě jinak neučí, proto tu genetickou znám jen teoreticky.
ja vyzkousela za svou praxi vsechny metody…ale nedam dopustit na splyvave cteni…touto metodou se dokaze naucit s porozumenim a bez dvojiho cteni kazdy…i agusčině Petkovi to pomohlo….vask to tu psala
Tak to dělení na slabiky je asi u genetické fakt dost problém, ona totiž učí vnímat slova jako „obrazy“. Ale opravdu s tím nemám zkušenosti.
Vladi, prostě ji nic neuč, když si to sama od sebe tak skládá, tak ji asi nechat, já nevím. Jde o to, aby chápala, co přečetla.
U nás ve škole učí paní učitelka genetickou metodou. Jedná se o skládání písmenek a ne slabik. Mám k tomu dost výhrad, i když většina dětí čte dobře a asi jim metoda vyhovovala, tak zrovna mému dítěti ne. Písmenka uměla také jako předškolák, ale i když ji čtení baví, tak nám i ve třetí třídě dělá menší problémy. Byly jsme kvůli tomu i v PPP. Navíc je to neučí dělit slova.
Pavlínko, ale jí to nikdo neučil, ona si to skládá sama. Né nijak často – občas prostě někde uvidí napsané nějaké slovo, tak přečte jednotlivá písmenka – nahlas a pak se to pokusí dát dohromady (chvíli o tom přemýšlí). Není pak lepší jí to naučit správně, když se to pokouší takhle smolit sama (většinou potichu a já o tom ani nevím)?
Vlaďko, to co Terezka dělá, je právě to dvojí čtení. Dost záleží na tom, jaká metoda učení čtení se na dané škole používá. Toto, co dělá Terezka, je základ genetické metody. V tomto nemůžu sloužit, v životě jsem genetickou metodu neviděla v praxi.
Většinou se totiž používá metoda analyticko-syntetická, která vychází ze slabikování. Písmenka se dávají do slabik, ze slabik se později skládají slova. Dítě si neříká nic potichu pro sebe a pak teprve nahlas, ale my jsme říkali „vezmeš si do pusinky“ M a plynule na to naváže A – je z toho MA. Podporuje se zdlouhavé držení slabiky a rovnou plynule se pak naváže další slabika, opět dlouhým držením písmenka v pusince. Říká se tomu splývavé čtení a měla by to být jakási prevence před dvojím čtením. Ale je to složité na vysvětlování, to se musí vidět v praxi.
K tomu, jak odvést pozornost od čtení a psaní předškoláků – tak např.
slovní fotbal
sluchová analýza a syntéza slov (řeknu jahoda, ty to řekni po písmenkách, nebo naopak vyhláskujete, ona složí slovo)
pamětné hry – kimova hra, nebo řeknete 5 slov, má je všechny zopakovat
pojmenování obrázků, povídání příběhu podle obrázku, obrázkové osnovy
čtení komiksů – prohlížíte, nečtete text, vyprávíte podle nich
pokud chce slova psát – zkuste vysvětlit, že není potřeba je psát, když je umí určitě nakreslit a je to pro ni jednodušší
hrajte pexeso, černého petra, dětské sudoku s obrázkama
rytmicky klepejte k písničkám
hrajte hru na asociace – já řeknu pes, malá řekne kočka, prostě to, co vás zrovna k tomu napadne.
Spoustu nápadů na rozvoj předškoláka najdete tady:
http://www.ppp-ostrava.cz/co_delat_kdyz.htm
Také jsem s tím měla problém – s Terezkou, asi před dvěma lety. Potřebovala si přečíst, co píšou v PC hrách :-))
No – nakonec jsme nakoupily pár her, kde číst nic nemusí, všechno jí to řeknou a je spokojená :-))
Ale nedokázala jsem zabránit tomu, aby se alespoň něco nenaučila. Děláme úkoly, to ano, ale pro předškoláčky. Ví kolik je 3 a 3 i 5 +6, pozná víc, míň, vyhláskuje i celkem složitá slova, pozná první i poslední písmenko ve slově a umí přečíst kratší slova, ví, který den je po pátku, který před středou…
Minulý rok jsem vyměnila svého velkého koně za menšího, na kterém může jezdit i Terezka a od té doby nějak zapomněla na školu a čteme o koních (knížky z ponyklubu), jezdí a stará se se mnou. Pak se zajímá hodně o kytičky, sází se mnou, zalévá, přihazuje kompost pod své jahody a taky je pak pyšně rozdává kolemjdoucím :-)) Má svého kocourka, o kterého se také stará.
No – a zatímco se tady tak chlubím, jak jsem jí hezky odvedla od školy, tak si Terezka vedle čte z knížky: O P I C E…. Opice, K A L H O T Y …. kalhoty.
Tak já nevím…:-)))
sakra ta okna…a ja bych chtela toho tolik napsat….seim ted v net kavarne….odpoutat pozornost od pocitani lze…naucit sudoku..
od cteni….vymyslet pribehy a kreslit je jako komiksy….obrazkama….samozrejme kdyz se dite pta odpovidam….tady lze poradit jen jednu vec…peclive vybirat ucitelku do 1. tridy….at malou nenecha zakrnet
snau budu mit uz zitra vice casu a poradim mozna vic
Peťko no já slyšela od rodičů jen to Ti řeknou ve škole:-)))) na jednu stranu je to výmluva a na druhou stranu tím dcerce pomůžeš. stejně jsem v 5 plyně četla…asi bys měla po ní pak vyžadovat aby Ti řekla vlastními slovy co přečetla..o čem to bylo..pak bych v tom neviděla problém.
Kup encyklopedii cizokrajných zvířat nebo rostlin. Co vesmír a planety ?
Co popis činností-na farmě,v továrně,na úřadě…
Co zkusit hrát šachy ? to vás zabaví na dlouho…já hrála moc ráda a taky pokr o peníze je fajn zábava…:-)))