Hračky jsou pochopitelně neodmyslitelnou součástí dětského světa, což je dobře, neboť právě pomocí her děti rozvíjí svou fantazii, motoriku, rozum i smysly. Zejména menším dětem se zavděčíte téměř jakoukoliv hračkou, ovšem nejednou se pak stane, že skončí v koutě a víckrát si na ni dítě nevzpomene. Aby totiž hračka dítě zajímala dlouhodobě, musí vytvářet podněty pro hru. Hrou se děti učí a poznávají svět. Některé hračky ale nabízejí více stimulů než jiné.
Tvůrčí a na míru osobnosti
Ideální hračka pro dítě je taková, která motivuje ke hře, není statická a rozvíjí fantazii. Zároveň by ale měla být přizpůsobena osobnosti dítěte a jeho preferencím. Některé děti například více oslovíte plastelínou, jiné pastelkami, a jiné zase stavebnicí. Nejvhodnější je přitom oslovit dítě samotné, co by mu udělalo větší radost, případně vysledovat s čím si rádo hraje například u kamarádů nebo ve školce. Rodiče totiž obvykle nakupují to, co by se líbilo jim, a nedovedou nahlížet na svět očima dítěte, což není ideální.
Hračky podle věku
Volba vhodné hračky se také musí odvíjet od věku dítěte. Hračka by neměla být příliš jednoduchá, aby dítě nenudila, ale ani příliš složitá. Není proto vhodné kupovat hračky dopředu. Předškolákovi totiž jen těžko vysvětlíte, že na vrtulník na dálkové ovládání nemá sahat, aby se nerozbil, ani že jej nemůže ovládat, protože je příliš malý. Takovéto hračky nadělají více škody než užitku. Nemluvě o situaci, kdy by se například batoleti dostala do ruky hračka s malými součástkami. Pak by mohlo jít o zdraví či dokonce život.
Tipy na hračky pro malé i větší
Pro kojence jsou vhodná chrastítka, kousátka a pískátka. Vše co je pestré, vydává zvuk, dá se dát do pusy a vejde se do malé ručky, je vhodné. Batole zaujmou kostky, hračky vydávající zvuky, ale také třeba odrážedla. Od předškolního věku pak vsaďte na zmíněné kreativní hračky. Pastelky či barvy, stavebnice, korálky, plastelína, puzzle, nebo oblíbené hračky odkazující k aktivitám dospělých členů domácnosti – jako třeba dětská kuchyňka, dětské nářadí, ale třeba i panenky a kočárky pro panenky, autíčka či autodráhy a podobně. Ve školním věku již děti pravděpodobně podlehnou trendům a vlivům okolí, a budou chtít panenku Barbie z televizní reklamy, nebo Lego jako má kamarád ze sousedství. Přání dětí věnujte vždy pozornost, nekupujte ale vše, o cosi řeknou. Gigantický plyšový medvěd je sice pěkný na pokoukání, po pár dnech vám ale akorát bude zabírat místo v dětském pokoji a chytat prach. I ve školním věku přitom nepochybíte při koupi některé z kreativních hraček. Namísto pastelek ale více zaujmete fixy, můžete vyzkoušet třeba barvičky na sklo, nebo složitější stavebnice. Náctileté pak potěší společenské hry, do kterých se může zapojit celá rodina nebo kamarádi.
Napsal/a: Kouzelný hrad
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (7 vyjádření)
Já teda také dcerce kupuju hračky vždy určené pro trošku starší dítě než je ona. Je hodně zvídavá a popravdě více než hračky, které má ji zajímá telefon, ovladač a maminčina kabelka.:)
Na základě vašich připomínek došlo k drobné úpravě v textu 😉
malej už ve třech letech hrál pexeso, a hraje si se zatloukačkou s hřebíčky….nešťastně zvolený způsob napsání článku“reklam“ nabízených hraček…
Kousátka, chrastítk a pískátka do tří let?S tím teda nesouhlasím. Malého nebavila už po roce. Tento článek mi přijde celkem o ničem.
Mě teda článek příjde tak trochu o ničem.
A přesně, jak píše anonym, tak do tří let chrastítka, pískátka? To opravdu dítě přestane během chvíle bavit a chce jiný typ. *
rady „do tří let pouze chrastítka, pískátka a kousátka“ a „hračka nesmí nýt příliš jednoduchá, aby dítě nenudila“ si trochu odporujou. Chrastítka, pískátka a kousátka začnou děti nudit nejpozději tak v roce a půl…..
Děkuji za pěkné čtení o hračkách a taky za užitečné informace.
Mobile Sliding Menu