Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
mám jí učit číst?
Dobrý den,
vím, že se to tu probíralo mnohokrát, že se děti nemají učit číst předtím, než jdou do školy…
Terezka půjde do školy až za rok, je rozená v listopadu. Písmenka už umí asi 2 roky, protože jí děda koupil pexeso s písmenky a ona chtěla u každého slyšet jak se jmenuje. Pak bylo několik období, kdy si občas přinesla knížku – leporelo, kde jsou velkými tiskacími písmeny napsány názvy obrázků – tak přečetla písmenka a já jsem jí pak řekla jak je to dohromady. Teď po půl roce přišla s tím, že si ABSOLUTNĚ nemůže hrát na internetu ty hádanky, když neumí číst a každou chvíli chodí s knížkou a „otravuje“…. Tak nevím, co mám dělat…
pavlinko…jsi moje krev….a jeste hlavne u deti prohluibujte samotne vyjadrovani..umeni mluvit vypravet podle obrazkove osnovy…bavi je to v podstate si tvori pohadky samy….dnesni problem u nekterych deti je ze nemluvi…neumi formulovat dotaz…neumi prezentovat svou myslenku….hodne mluvit hodne mluvit hodne mluvit
No já bych se nebránila tomu, že se naučí písmenka, některá umí děti i hůlkovým písmem napsat – třeba to svoje jméno, to rozhodně není na škodu.
Ale co se týče čtení – pokud se naučí číst krátká slova jako celky (3písmenná – pes,kos,los…), tak si myslím, že to na škodu není, dítě to slovo vnímá jako obraz, nerozkládá ho, z tohoto způsobu vychází genetická metoda výuky čtení, ale co se týče delších slov a slabikování – tak to bych asi nechala být, opravdu se zbytečně dětí naučí zlozvykům, které se špatně odnaučují a vede to k tomu neporozumnění textu.
To porozumnění textu bych přirovnala k našemu čtení textu např. v polštině,prostě v cizím jazyce. Přečteme to, proč ne, písmenka jak písmenka,ale vůbec netušíme, co v textu je, co čteme.
Spíš mě napadají takové ty hříčky se slovy – vy dítěti nahláskujete např. p-e-s. Co jsem řekla za slovo? Pokud to zvládá, dávají se delší slova nebo dítě hláskuje slova vám, nebo slovní fotbal – to je mnohem užitečnější než samotné čtení.
u dospeleho uz to je jinak…je dokazano…mam nekde k tomu takovy test….ze clovek kdyz je dospely tak v podstate cte jen zacatky slov..(kdyz cte potichu) a domysli si….ale protoze dospely uz zna vyznam vsech slov…teda mel by znat….tak mu obsah neunika….ale deti si domysleji velice radi….a kdyz neznaji vyznam slov tak jim obsah unika….ale kazdy je jiny…neber to jako mustr….ja jen pisu na co v praxi narazim….a ze dvojite cteni se velmi tezce a hlavne zdlouhave odnaucuje….nepostrehnes to kdyz ctou deti slabiky a lehka slova…ale kdyz jsou delsi slova….oni je ctou ocima treba pul minuty,,,,pak je tezce konecne vyslovi….a kdyz se zeptas co precetli …nevi….splyvave cteni znamena ze si prstem ukazujes a ctes to co zrovna ukazujes…neslabikujes…vypada to asi takhle . Mmmojjje mmmáááámaaa mmmáá mmmmmasssso…Dvojite cteni : Potichu(moje)Nahlas (moje)potichu (mama)nahlas(mama)….atd….tohle je jednoduche…ale az bude veta : zemedelstvi a hospodarstvi v nasi zemi je nedokonale…nepujde to…vazne se to takhle spatne vysvetluje…lepsi je to ukazat v akci. Me se tohle uceni osvedcilo….mela jsem loni 1. tridu…naucili se tak cist vsichni(jednu jsem musela preucovat a ma problemy stale)pribylo nam 11 deti….ti mely take spatnu techniku cteni…a ted uz to je v pohode…..tri co prisly mely diagnostikovanou dyslexii…po pul roce se zlepsili o 30 slov na minutu pri diagnosticke proverce cteni….a po kontrole v PPP se ukazalo ze nejsou dyslektici…ze to byla jen spatna technika cteni
Tedy teď co čtu Terezce pohádky už se to upravilo. Není možné, že ty děti by rozumněly, pokud by četly potichu?
Já osobně mám třeba problém, že pokud čtu nahlas, mluvím pomaleji, než čtu…. takže potichu si čtu jakoby dopředu a pak se v tom tak nějak ztrácím. Pokud nečtu nahlas, nemám problém. Že by to také byl ještě pozůstatek špatného učení mých rodičů?
takoveto deti potom preucuji aby cetli s porozumenim a docela tezko to psychicky snasenji..nevedi co po nich chci…vzdyt to krasne porecetli….ano…ale ja po nich chtela aby mi rekli o cem cetli….a to oni zas nechapali jako proc ….do budoucna budou muset rozumet tomu co ctou…az se budou ucit dejepis…fyziku…atd…co z toho ze to krasne prectou kdyz nebudou umet vypichnout z textu pri cteni dulezity udaj…atd
nene…..ale male deti maji tendenci kdyz je nekdo nauci pismenka si cist takzvane potichu….mela jsem ve tride kluka ktery prisle do prvni tridy a nadherne cetl text z novin…cokoli….bohuzel vubec netusil o cem cte…..uz jsem tu o dvojitem cteni a splyvavem psala..nerada bych se opakovala…vladko..vse musi mit svuj postup….pismenka ano….slabiky ano…ale vazane….slova nao…ale vazane se slabikama….ne ma…ma…..mama….ale mmmmmmmmmmmmmmmmmammmmmmmmmmmmma…to se musi videt v akci
Toto jsem našla:
Další důležitou etapou při čtení je slabikování, které je nutné si důkladně osvojit. Pokud příliš brzy přejdeme ke čtení celých slov, může u dítěte dojít k tzv. dvojitému čtení (dítě si přečte potichu pro sebe po písmenkách či slabikách a pak teprve odříká nahlas).
Takže, pokud bych jí nenechala číst slova, ale učila bych jí jen slabiky, tak by to bylo ok?
Já vůbec nemám na mysli louskání nějaké věty :-)) Spíš krátká slova – ona si totiž ty krátká slova stejně dává dohromady sama i beze mě… Myslím jako máma, táta, pes a tak…. Znamená to, že když přečte P E S, pak řekne pes, tak nemusí vědět, že jde o psa?
Vlaďko,
myslím, že je rozdíl, jestli se malá sama chce něco naučit a Ty jí odpovídáš na dotazy; nebo jestli se rodiče za každou cenu snaží do dítěte něco nahustit. Takže pokud má malá zájem, tak bych jí vyšla vstříc.
A jestli teda bude umět víc než ostatní děti ve škole, bude záležet, jakou bude mít paní učitelku.
Mě i starší ségru učila paní učitelka, která právě pro takové děti měla nachystané úkoly navíc, aby se nenudily, než ostatní děti zvládnou to základní – dávala nám třeba výstřižky z novin se zadáním, že samohlásky máme červeně podtrhnout apod.