Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Zařazení do speciálního vzdělávacího režimu pro děti se SPU
Starší syn dostal doporučení od PPP k zařazení do spec. vzdělávacího režimu, v rozsahu 1h týdně po vyučování. Posudek z PPP a jejich doporučení jsem předala synovu učiteli. Ten ho ve třídě zařadil mezi ostatní dyslektiky, mají místo diktátu opis, ale jinak žádné úlevy. To by nevadilo. Ale čekám už od dubna na zařazení té dyslektické hodiny do rozvrhu syna. Nic se neděje. Prý to mělo být od letošního školního roku, zase nic. Tak když jsem s mladším klukem pak šla do PPP, zeptala jsem se jak to bude s tím starším a tou spec. hodinou…
PPP zavolala do školy, a škola odpověděla, že mi bylo sděleno, že musím podat písemnou žádost! Jednak mi tedy zcela jiste nic takového sděleno nebylo, a jednak sama spec. pedagožka v PPP mi potvrdila, že toto nebývá standardní postup a v jinách školách se nic takového žádat nemusí ještě maminkou navíc.
Tak se chci zeptat maminek, které s tím mají zkušenosti, nebo speciálních pedagogů, jestli je to na jiných školách u vás běžné, že nestačí žádost z PPP. My jsme ztratili kvůli této byrokracii půl roku spec. péče, kluk je ve 4. třídě a už od začátku 3. třídy řešíme s PPP jeho problémy ve škole.
Je vidět, že je to daleko složitější problematika, než se zdá. Jak si rodiče mohou pepír „vyběhat“, to je fakt divné. Snad někoho podplatit. Jsou nějaké tabulky nebo normy, podle kterých se určují dys-poruchy, anebo je to na posouzení čistě jen spec. pedagoga, jestli tam něco najdou nebo ne? Je to tak, že neexistují slabší žáci, ale jen žáci s dys-…? Mně to někdy připadá, že každý, komu učení nejde, je dys. To by znamenalo, že jsou všichni nadprůměrně inteligentní, jen někteří mají problém…je to tak?
Kuš, to jsem se rozepsala:o)))
Holky, čtu vaši debatu a sotva to stačím vnímat, takže pár mých postřehů:
Dášo – aby chodil někam do PPP1xměsíčně, to je blbost, kterou slyším prvně – dítě se SPUCH (spec. poruchy učení), potřebuje systematickou každodenní práci, která je korigována spec. pedagogem. Většina dětí vyšetřených PPP má diagnostikovanou dys, chodí do „dyskroužků“1-2x týdně a stačí to. Pro těžší případy nebo jiné vady či postižení je tady ta integrace žáka. To už je jiné kafe. Ale i pro každého žáka s dys je vypracovávaný individuální plán. (je to složitá problematika na dlouho).
Jak je vidět, každá škola si to vede jinak. Na úplné ZŠ (1.-9.tř. většinou min.1spec.pedagog je), na neúplné (1.-5.tř.) většinou 1xtýdně dochází zPPP nebo děti chodí přímo na PPP.
K Renči – máš pravdu s tím papírem – můžeme se snažit těm dětem pomoct, ale většinou to dopadne tak, že na nás vletí ostatní rodiče stylem „a jako co, aby on měl úlevy…“ atd. Ale je fakt, že když vidím, že je problém, tak se snažím dítěti pomoct, ostatním to vysvětlit a co nejdřív odesílám do PPP. Já osobně jsem spec. pedagog, takže si to „můžu dovolit“, ale myslím, že je to o lidech – kdo pomoct chce, pomůže, kdo ne, najde si výmluvu….
Dost často nastává situace, jak píše Renča, že rodiče chtějí, aby dítě „mělo papír“ na Dys, ale nechtějí spolupracovat na nápravě. V tu chvíli prohlašuji „papír“, tzv. Doložku žáka, za neplatnou. Protože bez nápravy nemíním někomu tolerovat jeho flákání. Pardon za ten výraz. Ale to jsouvětšinou rodiče slabších žáků, kteří možná dys ani nejsou,a le rodiče si papír vyběhají, aby se na dítě bral ohled. Fuj!
zkus jit k jine psycholozce……
Renca
No, „hezké“. Takže ani vyjádření odborníků se nemusí shodovat.
Měla jsem tentýž dojem u svého mladšího kluka, má typické dyslektické příznaky (znám je už od staršího syna) a možná v ještě větší míře.
Spec. pedagožka v PPP mě však překvapila tím, že sice je dyslektik, ale zdaleka ne tak těžký jako Jarda (starší syn) a že stačí chodit 1x měsíčně na čtení do PPP. Tím se ale neřeší jeho psaní (píše jako nohou), záměna a vynechávání písmenek, absolutní ignorace interpunkce, prostě pětky z diktátů budou nadále. A to i přesto, že jeho učitelka ve škole mi řekla, že ho sama do PPP chtěla poslat, že se jí to nezdálo…
Proto ze ja jako radova kantorka nejsem specialni pedagog….a me domnenky nikoho nezajimaji….mohou se ozvat ostatni rodice…a i deti ty rozdily vidi….ze jakto kdyz jejich dite pise stejne jako to druhe …to prvni ma nejaka zohledneni…kdyz mam papir kde to je cerne na bilem….mohu jim vysvetlit ze mohu hodnotit jinak…ale kdyz to nemam podlozene ostatni rodice to nepochopi a pred detmi neobstojim budou si myslet ze mu nadrzuju…..ale vse je relativni…mela jsem hocha ktery byl jasny dys(zasejen z mehopohledu)….byl v PPP a psycholozka napsala ze ma jen spatnou jemnou motoriku….zadne zohledneni….letos si zacal myslet ze je hloupy a td….psani se nezlepsilo….poslala jsem maminku k jine psycholozce….ktera mi napsala ze je dyslektik, dysgrafik, dysortografik, dysklalkulik a jeste poruchu poizornosti….kluk pookral, maminka taky protoze mela strach ze s nim spatne pracuje a ja mu konecne muzu zohlednovat chyby za ktere nemuze
Renca
To mě zajímá, proč učitelka nemůže brát ohledy na zjevnou žákovu dyslexii, ikdyž to nemá na papíře od PPP?!
Je protizákonné pomoci žákovi, který pomoc potřebuje?
Připomnělo mi to naši psycholožku, ke které jsme chodili, a která nám nemohla ve škole pomoci, protže škola zase NESMÍ brát v potaz vyjádření „obyčejného“ klinického psychologa, potřeboval vyjádření z PPP, ikdyž by tam pracoval stejný psycholog. Kocourkov.
To za to jsou nějaké postihy, když se bere ohled na žákovu dyslexii, dokud nemá ten blbý PAPÍR? Přijde mi to hodně přitažené za vlasy, když se dítě musí považovat za „normální“ (rozuměj bez SPÚ)a když dojde papír, rázem je z něj dítě hendikepované, přitom je to totéž dítě. To ten papír fakt znamená tolik? Ach jo… :o(
lide si mysli ze specialni skola je zvlastni skola…jen nevedi….je to skoda….za mou praxi jsem takhle poslala deti do specialnich skol kde maji specialni plany a je jich mene..ty deti uz dnes studuji vysokou skolu….v takovem poctu v jakem byl na ZS normalni by tu peci nemel…
Renca
Nemusi byt na kazde skole….a pokud na te vasi je…obrat se primo na nej…jsi dobry rodic kdyz chce diteti pomoct….si predstav jak je nam kantorum kdyz vime ze to dite urcite poruchu dys ma…ale rodic odmita….takze obrat se primo na toho specialniho pedagoga…teda aspon u nas rodice takto posilame a oni se primo domlozuvaji na osobncih reedukacnich skupinach
Renca
Renčo,
já asi jen zaměňuji pojmy. Prostě od PPP dostal doporučení k zařazení po vyučování na „doučování“ pro dyslektiky v rozsahu 1 h týdně. Čtení, orientace v textu, pochopení textu… Prý si to ale polovina rodičů nepřeje, ikdyž to mají od PPP doporučeno. Škola musí respektovat přání rodičů. Udivuje mě to, protože když jde třeba o postup ve zdravotnictví, tam se na rodiče nebere vůbec ohled, co si pro své dítě přejí. Tak proč ve školství je to jinak?
Synův učitel mi vyprávěl, že jeden žák z této třídy (je to Róm, má 13 let a chodí do 4. třídy, několikrát propadl) má doporučení z PPP aby chodil do speciální školy, ale jelikož rodiče nesouhlasí, nemůžou nic dělat a snaží se mu aspoň udělat individuální plán – na ČJ a MAT není ve třídě s ostatními, učí se se spec. pedagogem sám. Nutno říci, že je to úplně zbytečná práce, protože kluk se učit nechce a už teď prohlašuje, že stejně nikdy pracovat nebude, na co, že? 🙁
U nás na škole je spec. pedagog. Prý musí být na každé škole.