Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Co má umět předškoláček?
Určitě je tu podobných témat mraky, ale přes to…
Dnes jsem byla na třídní schůzce v MŠ… Musím se zeptat – jaké požadavky mají “vaše“ ZŠ na prvňáčky? Paní uč. nám totiž tvrdila, že děti musí umět (mimo jiné) rozpoznat i číslice do 10 (tj. vědět, že 9 je devět) a znát alespoň 10 písmen z abecedy (napsat, vědět jak vypadá). Tak to stále v hlavě “řeším“ – vždy jsem byla přesvědčená, že předškoláci by měli umět úplně jiné věci. Je pravda, že jsem delší dobu tuto problematiku neřešila, tak teď mě zajímá, jestli se opravdu požadavky na děti tak vystupňovali nebo má na děti přehnané požadavky naše pí uč. (jeden příklad – syn je dubnový – měli ukázat jak se umí podepsat – syn má poměrně obtížné jméno na psaní, přehodil poslední dvě písmenka a paní uč. mi to významně ukazovala, že si to žádá nápravu) – no, mně na to, že syn projevil zájem o písmenka před měsícem to přišlo fakt dobrý i vzhledem k tomu, že syn je opravdu vyhraněný levák – tak jsem ráda, že si pamatuje jakým směrem písmenka psát… No, jako vždy jsem šla ze schůzky trošku opařená, tak se ptám, jestli už jsem ztratila veškerou objektivitu (moje dítě to neumí, takže jsou to přehnané požadavky) nebo jestli je to opravdu přehnané. děkuji
Naprosto nesouhlasím s postojem paní učitelky! Děti nemusí umět ani poznávat žádná písmenka, ani číslice do 10! Od toho je přece právě 1. třída! Bohužel sama se jako učitelka první třídy stále častěji setkávám s tím, že děti se sice naučily ve školce podepsat, ale tužku drží jako kopyto! Na úkor jiných dovedností a schopností tak začínají v některých školkách učitelky zcela nesmyslně suplovat školu.
Předškoláček by měl procvičovat sebeobslužné činnosti, učit se správný úchop tužky a uvolňovat ruku pomocí grafomotorických cviků; z matematických dovedností se orientovat v pojmech: více, mnéně, mnoho, málo, čísla postačí umět vyjmenovat do 5, určit počet předmětů do 5,ale rozhodně nemusí umět do 5 sčítat a odčítat. Je vhodné trénovat pozornost a soustředěnost (aspoň 10 minut vydržet u jedné činnosti), fonematický sluch (schopnost rozlišovat sluchem jednotlivé hlásky ve slovech,) rozšiřovat dítěti slovní zásobu, učit ho umění komunikace (něco o sobě říci, o něco požádat,vyjádřit se) … a toto vše výše zmíněné se dá procvičovat hravou a zábavnou formou a TAKTO připravený předškoláček má skvěle nakročeno na bezproblémové zvládnutí 1 .třídy.
Podle toho, jak to popisujete (významné upozornění na přehozená písmena), bych měla obavu, že paní učitelka naopak dětem učení už předem velmi otráví…
Petro, tak paní uč. se dost rozohnila – už se jí na to ptali někteří rodiče při zápisu, ale netušila, kde se ta informace bere. Má na to podobný názor jak já. Prý jediné co po dětech u zápisu chtějí – umět se podepsat a dokonce stačí jen např. Máťa (prý jim to usnadní pak spoustu práce, když nadepisují věci…). Když to neumí u zápisu – je ještě přeci víc jak půl roku do nástupu do školy. Pak jsem odcházela s malým, který na ni byl naštvaný (“obtěžovala“ ho básničkou) a pozdravil na půl pusy, tak jsem jí říkala, že sice už umí sčítat a odčítat do 10, ale zdravit ještě ne (trošku jsem to nadnesla) a ona právě říkala, že to je to učení na “přeskáčku“ – kdyby je radši ve školce učili zavazovat tkaničky… Tak jsem celkem ráda, že to s těmi nároky ještě tak zlé není, ale na naší paní uč. ze školky mám docela zlost.Petro, přesně tak to vnímám i já. Když mi paní uč. argumentovala tím, že přeci u zápisu opisují písmena, tak jsem jí říkala, že je to ale kvůli zjištění na jaké úrovni je grafomotorika, vizuální vnímání, koordinace ruko-oko… Že je přeci jedno, jestli dítě řekne, že nakreslilo písmeno A nebo přeškrtlou střechu… No, koukala… Já jdu dnes se synem (shodou okolností) na logopedii k paní uč. do školy, kde mají údajně počítat s tím, že dítě zná celou abecedu a tak se přeptám. Aby nedošlo k omylu – já věřím, že syn tu abecedu do konce roku zvládne – teď ho písmenka začala zajímat a tak každý den zkouší něco “napsat“…(nehledám omluvu proto, že to syn neumí), ale spíš mě to zajímá tak obecně – jsem totiž přesvědčená, že se ve školce mají “učit“ úplně jiné věci – přeci není důležité, že pozná, že 9 je devítka, ale že 9 hrušek je prostě devět hrušek, a že je to víc než 3 hrušky… Dítě by snad mělo jít do školy především natěšené, samostatné, “otevřené“ pro NOVÉ učení… O čem by tedy měla být první třída, když né o poznávání čísel, písmenek… No a zkuste mi to někdo vymluvit:-)
(Citováno od ksanda.1MD z 9.9.2015 10:26)Co na to říct? Snad jen, že to vidíme nejspíš úplně stejně 😉
…ale i tak pro zajímavost napiš, co ti řekne dnes uč, docela by mě to zajímalo.K tomu opisování písmen – někde jsem četla, že v rámci testu grafomotoriky se předškolákům dává opsat krátká větička napsaná psacím (ukázka byla Eva je doma.) – ale nejde vůbec o písmenka, ale jestli dokáží ten psaný text napodobit. Nejdřív jsem si říkala, že zrovna to velké E je trochu úlet na takový test, ale bylo to tam vysvětlené, že o dokonalost vůbec nejde. Prostě jak píšeš – koordinace ruka-oko.
(Citováno od Petra z 9.9.2015 11:12)
Naprosto s vámi souhlasím, to všechno by se měli učit v první třídě. A i když u zápisu vše dítko nezvládne, není to důvod, proč dítko nevzít. Pokud rodič chce, aby dítko do školy šlo, vzít ho musí. Já tak odmítla učit děti psát číslice, protože jsem nevěděla, jak je budou psát, stejně je to i s psacím písmem. Je to jiné, než jak jsme se to učili my. Na druhou stranu si myslím, že je problém i v tom – a to jen ze zkušenosti, co jsem viděla – hodně dětí umí při nástupu do školy všechna písmenka, umí počítat a některé děti i číst. Sice to nechápu, ale je to tak.Dcera, když šla do školy, tak číst vůbec neuměla – uměla nějaká písmenka (možná všechna – to už nevím), ale pamatuji, že tam byla holčička, která číst uměla a v prosinci už četla moje dcera lépe než ta holčička, neb ta holčička měla spoustu špatných návyků…
(Citováno od Kyller z 9.9.2015 11:55)
mě přijde,že my jsme toho tolik umět nemuseli
Naprosto s vámi souhlasím, to všechno by se měli učit v první třídě. A i když u zápisu vše dítko nezvládne, není to důvod, proč dítko nevzít. Pokud rodič chce, aby dítko do školy šlo, vzít ho musí. Já tak odmítla učit děti psát číslice, protože jsem nevěděla, jak je budou psát, stejně je to i s psacím písmem. Je to jiné, než jak jsme se to učili my. Na druhou stranu si myslím, že je problém i v tom – a to jen ze zkušenosti, co jsem viděla – hodně dětí umí při nástupu do školy všechna písmenka, umí počítat a některé děti i číst. Sice to nechápu, ale je to tak.
Petro, přesně tak to vnímám i já. Když mi paní uč. argumentovala tím, že přeci u zápisu opisují písmena, tak jsem jí říkala, že je to ale kvůli zjištění na jaké úrovni je grafomotorika, vizuální vnímání, koordinace ruko-oko… Že je přeci jedno, jestli dítě řekne, že nakreslilo písmeno A nebo přeškrtlou střechu… No, koukala… Já jdu dnes se synem (shodou okolností) na logopedii k paní uč. do školy, kde mají údajně počítat s tím, že dítě zná celou abecedu a tak se přeptám. Aby nedošlo k omylu – já věřím, že syn tu abecedu do konce roku zvládne – teď ho písmenka začala zajímat a tak každý den zkouší něco “napsat“…(nehledám omluvu proto, že to syn neumí), ale spíš mě to zajímá tak obecně – jsem totiž přesvědčená, že se ve školce mají “učit“ úplně jiné věci – přeci není důležité, že pozná, že 9 je devítka, ale že 9 hrušek je prostě devět hrušek, a že je to víc než 3 hrušky… Dítě by snad mělo jít do školy především natěšené, samostatné, “otevřené“ pro NOVÉ učení… O čem by tedy měla být první třída, když né o poznávání čísel, písmenek… No a zkuste mi to někdo vymluvit:-)
(Citováno od ksanda.1MD z 9.9.2015 10:26)
Co na to říct? Snad jen, že to vidíme nejspíš úplně stejně 😉
…ale i tak pro zajímavost napiš, co ti řekne dnes uč, docela by mě to zajímalo.
K tomu opisování písmen – někde jsem četla, že v rámci testu grafomotoriky se předškolákům dává opsat krátká větička napsaná psacím (ukázka byla Eva je doma.) – ale nejde vůbec o písmenka, ale jestli dokáží ten psaný text napodobit. Nejdřív jsem si říkala, že zrovna to velké E je trochu úlet na takový test, ale bylo to tam vysvětlené, že o dokonalost vůbec nejde. Prostě jak píšeš – koordinace ruka-oko.
Petro, přesně tak to vnímám i já. Když mi paní uč. argumentovala tím, že přeci u zápisu opisují písmena, tak jsem jí říkala, že je to ale kvůli zjištění na jaké úrovni je grafomotorika, vizuální vnímání, koordinace ruko-oko… Že je přeci jedno, jestli dítě řekne, že nakreslilo písmeno A nebo přeškrtlou střechu… No, koukala… Já jdu dnes se synem (shodou okolností) na logopedii k paní uč. do školy, kde mají údajně počítat s tím, že dítě zná celou abecedu a tak se přeptám. Aby nedošlo k omylu – já věřím, že syn tu abecedu do konce roku zvládne – teď ho písmenka začala zajímat a tak každý den zkouší něco “napsat“…(nehledám omluvu proto, že to syn neumí), ale spíš mě to zajímá tak obecně – jsem totiž přesvědčená, že se ve školce mají “učit“ úplně jiné věci – přeci není důležité, že pozná, že 9 je devítka, ale že 9 hrušek je prostě devět hrušek, a že je to víc než 3 hrušky… Dítě by snad mělo jít do školy především natěšené, samostatné, “otevřené“ pro NOVÉ učení… O čem by tedy měla být první třída, když né o poznávání čísel, písmenek… No a zkuste mi to někdo vymluvit:-)
No, já bych to tak nehrotila. Jednak do nástupu do školy je ještě rok času a to je v tomhle věku hodně dlouhá doba. Pokud se už teď zvládne podepsat a jen přehodí dvě písmenka, tak za rok to bude umět správně i poslepu 😉
Že se u zápisu dětí ptají na číslice a písmenka neznamená, že to umět musí. Ptala jsem se na to učitelky, proč se tohle zkouší, když od toho přeci budou chodit do školy, aby se to naučili. Vysvětlila mi, že to není zkoušení, jen dávají dětem prostor ukázat, co všechno umí. Při tom sledují, jak reagují na pokyny, jestli se třeba nerozbrečí, když nějaké písmenko nepoznají apod.
Třeba si to jen vaše školková uč. špatně vyložila 😉 Spíš bych se pídila ve škole, kam by měl nastoupit, jaké požadavky (nebo spíš očekávání) skutečně mají.
Kromě toho škola nemůže říct, že dítě nepřijme, protože nepozná devítku. Pokud má správný věk a jdeš do spádové školy, přimout ho vždycky musí. Na základě zápisu mohou jen doporučit odklad.
Ale to ty víš a navíc je to zase na úplně jinou debatu. Jen pro jistotu – netvrdím, že mají rodiče procpávat své děti za každou cenu do školy, když na to dítě není zralé.
Ale myslím si, že trénovat na zápis jako na nějaké přijímačky je hovadina.
Ksando, z mojí zkušenosti tady u nás ( Tomášek byl u zápisu před 1,5 rokem) toto opravdu mají znát. Děti při zápisu dokonce i něco počítali,měli říct, co je víc a co míň, měli pojmenovat písmenka i se podepsat celým jménem. Taky jsem z toho byla celkem paf. Na druhou stranu, buď ráda, že Vám řekli, co mají děti umět a že se tomu s dětmi věnují už ve školce. Tady školka připravovala na zápis tak, že namalovali obrázek a učili děti “správně“ držet tužku. ( To správně je v uvozovkách proto, že pak se ve škole paní učitelka strašně rozčilovala, že ji děti neumí správně držet.) Takže jsem si ho na zápis připravovala doma podle toho, co jsem se o zápise dozvěděla od kamarádky, která učí na jiné ZŠ.
Určitě je tu podobných témat mraky, ale přes to…
Dnes jsem byla na třídní schůzce v MŠ… Musím se zeptat – jaké požadavky mají “vaše“ ZŠ na prvňáčky? Paní uč. nám totiž tvrdila, že děti musí umět (mimo jiné) rozpoznat i číslice do 10 (tj. vědět, že 9 je devět) a znát alespoň 10 písmen z abecedy (napsat, vědět jak vypadá). Tak to stále v hlavě “řeším“ – vždy jsem byla přesvědčená, že předškoláci by měli umět úplně jiné věci. Je pravda, že jsem delší dobu tuto problematiku neřešila, tak teď mě zajímá, jestli se opravdu požadavky na děti tak vystupňovali nebo má na děti přehnané požadavky naše pí uč. (jeden příklad – syn je dubnový – měli ukázat jak se umí podepsat – syn má poměrně obtížné jméno na psaní, přehodil poslední dvě písmenka a paní uč. mi to významně ukazovala, že si to žádá nápravu) – no, mně na to, že syn projevil zájem o písmenka před měsícem to přišlo fakt dobrý i vzhledem k tomu, že syn je opravdu vyhraněný levák – tak jsem ráda, že si pamatuje jakým směrem písmenka psát… No, jako vždy jsem šla ze schůzky trošku opařená, tak se ptám, jestli už jsem ztratila veškerou objektivitu (moje dítě to neumí, takže jsou to přehnané požadavky) nebo jestli je to opravdu přehnané. děkuji