Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Znalosti × dovednosti - co je důležitější?
Už jsme na tohle téma tak trochu narazili v Kšandiné diskuzi o inteligenci, ale ráda bych tomu věnovala samostatnou diskuzi – co je podle vás důležitější pro život:
a) znalosti a vědomosti – tedy, co všechno člověk ví a zná, informace, údaje, všeobecný přehled…
b) dovednosti – tedy, co všechno člověk umí a dokáže, praktické věci, různé pracovní úkony, manuální zručnost…
Jasně, že ideální je kombinace obojího, ale možnost c) tu prostě tentokrát není . Představte si, že dětem do vínku musíte vybrat jeden z těchto balíčků…
Byla jsem to já, ale psala jsem to právě úplně jinak.
Ne znalosti, ale inteligence.
A ta se znalostmi nemá moc co dělat, už jen proto, že je na rozdíl od znalostí vrozená.
A proto si myslím, že pokud je otázka míněna:
A: čistě znalosti, načtené, naučené, zapamatované věci
B: vše ostatní, tj. logika, analytické myšlení, schopnost prakticky reagovat a k tomu navíc manuální zručnost, šikovnost,
tak to má béčko tak obrovskou převahu, že nevím, jestli by vůbec áčko mohlo získat jediný bod.
Možná od nějakého majitele banky, který má v hlavě hodnotu akcií a zaplatí si i zavázání bot.
Danniello – nebylo by to podle mě tak jasné. Myslím, že zrovna Ty (nebo někdo jiný – nevím to jistě) jsi psala, že by Ti vadilo, kdyby Tvůj manžel měl menší znalosti než Ty – což chápu jako preferneci skupiny a)…
No, Marinado, tak to by bylo béčko jasné vždycky.
Já jsem to brala tak, že áčko jsou věci, které jsou v hlavě a hlavou se řeší, béčko ty, které se dělají rukama.
Jinak by to bylo dost nevyvážené, protože to by do béčka vlastně spadala i ta logika atd.
A to by už asi nebylo co řešit.
marinado-i proto,jsem dala B 🙂
Meggii
určitě bych preferovala b), ale na druhou stranu musím říct, že když narazím na člověka, který má omezenou skupinu a), tak mě to dokáže celkem rozhodit (vy smyslu rozčilit). Ale i přesto bych asi byla pro to béčko.
Skupinu a) chápu jako znalosti a informace, které člověk někde načetl nebo se naučil ve škole.
Skupinu b) chápu jako zkušenosti a vrozenou šikovnost.
Rozhodně dávám přednost skupině b) 🙂
Přítel patří 100% do skupiny b) a stejně mluví 4 světovými jazyky, aniž by se v životě naučil jediné slovíčko nebo navštívil nějaký kurz. A zkušenosti, které si v rodině předávají z generace na generaci, mi při běžných zdravotních problémech pomůžou víc, než např. léky předepsané od doktora…
Petro, naprostý souhlas – vidím to stejně. Kšanda
Pro mě je to na stejné úrovni. Možná pro to, že mám doma dvě děti a každé má předpoklady k něčemu jinému – malému byla dána spíš schopnost osvojovat si různé dovednosti… (nechci tím říct, že by byl hloupý, ale už teď je jasný, že bude šikovný) a malá si lépe osvojuje znalosti (ví teoreticky co se jak dělá), ale s dovednostmi je to horší. Takže už teď vím, že malou se musím snažit motivovat tak, aby si těch znalostí osvojila co nejvíc, protože pravděpodobnost, že se uživí rukama je mizivá (to má bohužel po mně). Jinak strašně obdivuji lidi, kteří něco opravdu umí (právě proto, že mě nebylo dáno). Kšanda
Dančo, dík za popostrčení 🙂 i když já sama taky nevím… už ani nevím, kde jsem na tohle téma narazila, ale zaujalo mě to, proto jsem si to poznačila jako námět na diskuzi na VD.
Jako většina myslím, že jedno bez druhého není takřka k ničemu.
Kdybych musela vybrat, asi bych sáhla spíš po těch dovednostech. Ale myslím, že je to vcelku jedno, pokud člověk to, co mu je naděleno, umí využít a nepachtí se po tom, co mu dáno není.
Pro mě jednoznačně dovednosti. V dnešní době je dohledání potřebných informací jednodušší než dřív.