Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
školka-smíšená třída-pro a proti 2
Dovolím si vytáhnout opravdu starou diskuzi, ale téma mi přijde aktuální stále…jsou bud třídy stejně starých dětí a nebo promíchané a tak co vy na to kde vidíte plus a mínus??
karamela
15.9.2008 v 19:01:14
Ahojky:-) tak jsem dneska absolvovala svou historicky první třídní schůzku ve školce:-)))
Dozvěděla jsem se že bude focení a že bude výlet busem na statek:-oooo no je to jen pár kilometrů:-)
a taky,že malý dostane novou paní učitelku čerstvou absolventku:-) tak jsem zvědavá jaká bude…pro mě je teda důležité,aby měla hlavně srdíčko a trpělivost s dětmi:-)
No a k věci:-) Máme od letoška smíšené třídy..3,4,5,6tiletí jsou rozházeni ve 3třídách a některé maminky to nelibě nesly. Argumenty:
1.děti přišly o ,,svůj” kolektiv- i když se pí ředitelka snažila dodržet dvojice kamarádů a sourozence v jedné třídě..
2.starší děti musí pomáhat mladším-i když tady nejde o nějaké utírání nosů nebo zadků..ale jen o komunikaci,vysvětlení menšímu dítěti je spíše přínosem pro rozvoj logiky a řeči pro to starší a samozřejmě i pro to mladší-učíme se nápodobou,že:-)
3. pí učitelka se nebude celý den věnovat s předškolákem přípravě na školu…na druhou stranu bude mít ve skupince místo 20ti předškoláků jen 6-7 starších dětí-to se jim může věnovat více individuálně..taky přes polední spaní má na ně více času.
a školka není od toho aby tam děti četly a psaly.
Mě to zní docela fajn a jelikož sme 3letí,tak mi to spíše vyhovuje:-) i když očekávám od starších děti i úšklebky-víme jak umí být kruté a taky peprnější výrazy:-)) ale zase tam nebrečí 20 prcků ze začátku roku a taky mohou být sourozenci spolu…atd
Co Vy na to…prosím pro i proti..jak to máte u Vás-.co se více osvědčilo ?
Bami, to je právě ono. Smíšené třídy vyžadují OPRAVDU DOBRÉ, ZAPALÉNÉ, KREATIVNÍ… učitelky (né, že by běžné třídy dobré uč. nepotřebovaly, ale co si budeme povídat – je to prostě jednodušší). I v běžných typech musí mít učitelka cíl,… představu kam děti dovézt – ale cíl má JEDEN – sice k němu pochopitelně musí dojít různými metodami… (dle schopností dětí….), ale ve smíšených třídách musí mít cíly TŘI AŽ ČTYŘI… a k tomu musí mít vymyšlenou řadu vedlejších aktivit, aby dokázala zabavit i ty ostatní děti kolem, aby jí nenarušovaly pro ni momentální hlavní činnost. Takže i při sebelepší přípravě mi nikdo nevymluví to, že má ta uč. dostatek času na všechny. U nás to bylo tak, že děti byly ve třídách smíšeně o prázdninách – to byla velká výhoda – výpravy ven byly o mnohem jednoduší (a vlastně všechny takovéto činnosti), ale prázdniny byly brány jako prázdniny.
pokud je dětí hodně určitě by bylo fajn předškoláky mít poslední rok mimo…jenže to je otázka větších školek(já jsem z větší vesnice 😀 )
kšando já například na pavilonu jsem byla s paní ředitelku která má větší úvazek na papírování a funkci a menší část u dětí…tak jsme se míjeli ani né hodinou ….
nevím mě tak nějak přijde že se dá naučit a dělat věci i v té smíšené třídě….naučíme se básničku s pohybem při tv všichni pak ji dotáhneme…jdeme si třeba právě z té básničky namalovat kočičku malé děti vymalovávají, velké se snaží namalovat jí celou nebo jí i vystříhnou a pak zůstanou sedět o chvilku déle a dáváme na tabuli do dvou domečků a učíme se vící, méně stejně a podle toho dávají kočičky do domečků….jen je to víc o přípravě…..
už za měsíc a dva dny budu vymýšlet také 😀
U nás jsou ve dvou třídách školky děti namíchané a problém v tom nevidím.Vzhledem k odkladu je syn nejstarší,ale nevidím žádné zhoršení,spíše mu vyhovuje stále jedna třída a stejné učitelky,které jsou super.
Taky si myslím, že každému vyhovuje něco jiného. Pro mou dceru by to nebylo – má tendenci se přizpůsobovat mladším dětem, takže by šla do školy možná v 10:-). Syn zatím vypadá jak “šumálista“, takže tomu by to i vyhovovat mohlo. Věřím, že jsou děti ze smíšených tříd mnohem samostatnější (teda dřív), ale zase na druhou stranu… Já bych byla pro smíšené třídy do 5ti let a poslední ročník ve školce jako taková přípravka. Bami, ve školce pracuješ a víš moc dobře, jak dlouho jsou tam dvě uč. – max. 3 hod. Jinak to táhne jedna a brečí-li i jen jedno dítě, tak toho moc neuděláš. Navíc – je strašně náročné vymyslet takový úkol, který by dal něco všem dětem… Učitelky, které ve smíšených třídá pracují (a dělají to dobře) opravdu obdivuju – já bych to nedala.
Když šel syn do školky se smíšenými třídami,neviděla jsem na to nic špatného.Teď už vím,že nejlepší to není-tedy alespoň pro něho ne.Využívá své pohodlnosti(mrňata jsou pomalá a p.učitelky jim pomáhají-tak proč ne jemu,že)Ale malovat…… odmítá,radši by se učil s předškoláky.
Je to určitě individuální 😉
Já s dětmi zažila více variant,u starší dcery první rok ve vesnické školce,šla ve 3 letech do třídy kde byli všechny děti v jedné třídě,moc výhod to pro nás nemělo,navíc během chvíle uměla od těch starších sprostá slova a děti si moc nepomáhali,naopak když jsem na ně koukala na zahradě tak ty nejstarší rády ukazovali svoji fyzickou převahu,ale myslím že v tom vidím i chybu u učitelek.Další rok po přestěhování už šla do školky kdy byli děti dělené dle věku a vím že září bylo pro učitelky utrpení,myslím ve třídě 3-letých a i 4-letých,protože byla častější 4-letá rodičovská.Celý kolektiv spolu šel školkou,ale do školy se stejně rozdělili-část kvůli odkladům zůstala ve školce a zbytek šel do místních dvou ZŠ.Druhé dítko mi chodí do stejné školky,ale změnili systém a děti 3-4 leté jsou ve dvou smíšených třídách a jen předškoláci jsou zvlášť a navíc je logo třída pro 4-7 leté.Musím říct že to mi příjde nejlepší,v září nemá učitelka ve třídě tolik nových plačících malých a ti starší je začlení rychleji mezi sebe do hry.Starší jsou nadšení že oni jsou ti velcí a šikovní a můžou těm mladším pomahát.Syn je v této třídě třetí rok -protože je podzimní a do školy půjde až za rok a do předškolní třídy se nevešel a teď už je úplný mazák a je spokojený že je pomocníkem.Hned na začátku září se začal kamarádit s holčičkou které ještě nebyli ani 3 roky a na procházce jdou vždy spolu za ruku,což vypadá trochu komicky protože on je na svůj věk vyšší a ona napak menší,ale naučil se být i trpělivější a brát ohled na slabší a pomalejší.Nevýhodu bych viděla jen v tom že se má tendenci učit i zlozvyky,jako šťourání v nose,kousání nehtů,šišlání,ale to by možná bylo i kdyby třída nebyla smíšená.
http://www.vasedeti.cz/diskuzni-forum/?wpforumaction=viewtopic&t=901.0
ještě odkaz na starou diskuzi kdo by měl chuť nakouknout….
já písnu postřeh ze strany učitelky, ale jako vše je to můj osobní názor možná jiné na to kukají naprosto jinak…a vyhovuje jím právě něco jiného
první dva roky když jsem nastoupila do školky tak jsem měla tříleťáčky….krásné období hraní, mazlinkování, zvládalo se vaše výrobky- samozřejmě přiměřené k jejich věku, hry, písničky atd…vycházky jsme také zvládali nechápu jak se na to někdo může vymluvit…a to jsem s celou třídou chodila na vycházku sama….ale musím přiznat než jsem je oblékla byla jsem spocená až v žlábku 😀 , je to náročnější podle mě na zkoordinování chodu, i malování atd je náročnější než s těmi velkými….
pak se třídy promíchaly a musím přiznat že mi práce trochu ubylo když máte na pomoc šikovné ručičky které se umí obléknout, najíst, nevylejí pokaždé barvičky když malují, když se jde ven pomáhají těm menším…myslím že se i tím učí ohleduplnosti, spolupráce atd.
práce s předškoláky se nešidí jen se to muselo jinak zorganizovat….při té dopolední činnosti je to společné a pak si malé jdou hrát a starší si svoje výrobky dotahují k jejich věku, místo spaní máme činnosti s předškoláky kde se věnujeme přípravě na školu….musím říct že i to má ale svá proti, najednou je tam více škorpení naschválů a i drzosti ta u těch malých sluníček nebyla….TAKŽE MÍT MOŽNOST ZNOVU VOLIT CO A JAK NEVÍM PROSTĚ VŠECHNO MÁ SVÉ PRO A PROTI
ale myslím že smíšené dávají oboum věkovým kategoriim dost malý se učí od velkých a ty je táhnou a naopak velcí se musí učit ohleduplnosti, spolupráce a brát na ně ohled….
kolegyně měla v té době třídu předškoláků se staršími dětmi…a byla nadšená jí naopak smíšené třídy nevyhovovali, protože se musela naučit pracovat i s těma malýma a říkala že s velkýma si mohla dovolit delší procházku, jiné věci a více náročné….což je také logické
tak hlavně at vy i vaše děti jsou spokojené protože asi ideál vyhovující všem nejde….tedy možná písnout na ministerstvo aby nás mohlo na děti být víc a né jedna na 25 dětí a skoro se potkávat ve dveřích při výměně služby a pak by to také bylo o něčem jiném
BAmi, to je zajímavé téma. My u nás máme školku smíšenou a můžu říci, že jsem raději, ale…
Dříve bylo normální, přirozené, že všichni žili spolu, děti, dospělí, staří. Až dnes je trend vše rozdělovat, důchodci do důchoďáků, děti k dětem (nejlépe ještě podle věku) a dospělí do práce :-(. No je to smutné, taková separace a škatulkování, protože právě ve společnosti, kde všichni žijí spolu se také všichni mohou učit od každého (dvouletý od dvouletého se nic nenaučí, zrovna tak jako starý od starého nic nenačerpá a dospělí to mají jakoby všechno táhnout pracovně, ale právě bez podpory starších generací vůči mladším), jak je společnost nastavená teĎ vede jen k neúctě a nespoojenosti, to prostě fungovat nebude ani nemůže.
NO a k dětem, samozřejmě bylo i přirozené, že se děti vzájemně o sebe staraly – to NENÍ nevýhoda pro starší – naopak, to je přirozenost, a mladší se zase od starších učily. Toto separací a rozdělením všech od všech úplně skončilo, nyní tedy žijeme tak, že děti umí vyjít jen s dětmi stejnéh věku, mladší jsou trapáci a ke starším se nedostanou, protože pro ně jsou zase trapní oni. O staré se nikdo nechce starat, protože jsou přítěží pro dospělé v už tak vypjatém pracovním nasazení a staří nemůžou nic předat, protože jsou odděleni od mladších. Výsledek je krize (morálky, etiky, vzahová), nemyslím ekonomickou, to je jen důsledek.
Takže kdybych napsala, že je lepší smíšená třída, nebyla by to úplně pravda(protože rozptyl 3-6let je jako nic). Nejlepší a přirozené je smíšená společnost – děti v jakémoliv věku “pracující“ společně s dospělými a starými lidmi. A tento model plynoucí z generace na generaci. Nejspíš by klesla produktivita práce, ale zase by vzrostla zaměstnanost. Dost lidí tomu nevěří, ale jednou se k téhle společnosti bude třeba vrátit, myslím, že začnou různé komunity a až za hodně hodně dlouho bude zase takové soužití celospolečenské.
Když už tedy nebyl ten konec světa, bude to muset přijít postupně :-P.