Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Lhaní
Ahoj všem, potřebuji poradit. Máám 7-letého syna a 4-letou dceru. problém mám se synem-lže. Něco provede azapíra´,že to neudělal, přitom ho člověk u toho vidí a on bude do očí lhát, zkoušela jsem to po dobrém i po zlém-dostal na zadek. A nezabírá nic, nevím si už rady… pomůže něco a poradí mi někdo?
Děkuji Lenka
Lenka
Dobrý den ,
lhaní v tomto věku je poměrně častým problémem . Zde je nutné zjistit o jaký druh lhaní vlastně jde. Lži se dělí na několik druhů a zde proto vyjmenovávám typy které jsou blízké tomu vašemu.
* Instrumentální lež – jde o záměrnou snahu oklamat jinou osobu s cílem zabránit zjištění vlastní viny nebo záměrně někomu uškodit res. získat nějakou odměnu.
* Neinstrumentální lež – zde jde hlavně o jakési nutkavé lhaní , dítě si uvědomuje že neříká pravdu ale ani samo neví proč vlatně lže a není mu ani jasný motiv jeho počínání.
* Nezáměrné lží se dítě dopouští tehdy , kdy není schopno samo sobě přiznat, že se dopustilo něčeho špatného a svůj čin pravděpodobně tají – jedná se o jakousi nevědomou obranu.
Pokuste se zjistit o jaký druh lži jde a podle toho je pak možné problém řešit. U dítěte pozorujte také jeho projev např. přerušení očního kontaktu ,dlouhé doby přemýšlení apod. Podle toho lze zjistit v čem dítě říká nepravdu.
Zjistíte-li že jde o lež s nevědomou obranou , dejte dítěti najevo že rozumíte tomu proč lhalo avšak současně je třeba vysvětlit že tím situaci jen zhoršuje a v tomto případě dostane ne jeden trest ale dva tj. za nepřijatelný čin a za lhaní. Za lež pak musí být trest citelnější, avšak nedoporučuji tresty jakou jsou pohlavky, nadávky ,psychické ponižování apod.- tím samozřejmě ještě více uškodíte.
Co se týče instrumentální lži – ta je ze všech typů nejhorší a proto musí následovat okamžitý a přísný trest a doporučuji postupovat takto:
* Dítěti zdůvodněte ,proč je nutné jeho čin považovat za špatný
* Uveďte jak bezprostřední tak dlouhodobé následky jeho lži .
* Po celou dobu dávejte najevo své zklamání a pobouření.
* Vyměřte citelný trest např. zrušte společné plánované akce ,výlet apod. (pozor zrušení styku s kamarády nebo dokonce dlouhodobé „domácí vězení“ nedoporučuji, místo toho je lepší omezit dobu strávenou s kamarády, zakázat nějakou zábavnou činnost ,ztrátu určité výsady atd. avšak v žádném případě nesmí vést důsledky svých činů ve škole. Uvedu příklad – pokud dítěti hrozí špatná známka za nesplněný ůkol – potrestejte dítě za to že vám tvrdilo že žádný ůkol nemá, ne však za známku.)
V případě že dítě lže aby se vyhnulo trestu a poté se přizná , pochvalte jej za přiznání ale rozhodně by mělo být potrestáno za původní přestupek.
Vždy se držte zásady: Vaším cílem je omezovat výhody,které má dítě ze svých lží a posilovat výhody,které pramení z toho že mluví pravdu.
A ještě jedna věc na kterou chci upozornit. Děti kopírují chování a jednání rodičů. I dospělý člověk si občas zalže a pokud trváte na tom aby dítě hovořilo otevřeně pravdu měla by se této zásady držet celá rodina. Věřím že se Vám podaří Váš problém se synem vyřešit a v případě dalších otázek či problémů se opět můžete na mne s důvěrou obrátit prostřednictví této poradny.
S úctou Petr B.
Napadá mě jediné, pokusit se mu to vysvětlit a ocenit to, že se přizná…Jinak zapírání i vymýšlení je do jisté míry trochu věkem a může to přejít.Něco jako období vzdoru – tedy vývojová etapa.