Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Náprava možná!?
Uf, uf, uf! Spadl mi kámen ze srdce! Kupujeme byt rodičům a mě právě volali z RK, že peníze mají v pořádku na účtě… (už chápeš, Chromle, co jsem nechtěla zakřiknout!?)
V souvislosti s tím mě napadlo, jak postupovat v případě, když se právě stane, že peníze jdou na jiný, než správný účet? Dá se to nějak napravit!?
A napadají mě varianty:
1) Ten, kdo peníze posílá, udělá chybu v příkazu k úhradě. Takže buď posílá peníze na neexistující účet (v takovém případě by asi banka peníze poslat neměla, že!? I když jsem v praxi zažila, že to poslala na jiný účet a bylo pracné ty peníze dostat zpět) nebo se peníze pošlou na nesprávný, ale existující účet…
2) Chyba v čísle účtu nastane třeba už v uzavírané smlouvě, kde si to ta strana, které účet je, špatně zkontroluje (takže tady je vlastně „zodpovědná“ ta strana a možná by na to mohl odpovědět spíš právník – ten problém má další rozměr).
Tak doufám, že jsem to moc nezamotala. Budu případně upřesňovat.
Obdobný problém jsem už řešila, ale jako zástupce instituce veřejné správy.
Jsem ráda, že jako osoba soukromá se na to dotazuji čistě hypoteticky… ;o)
Pokud je platba omylem zaslaná na špatné číslo účtu a účet existuje, je platba vždy připsána. Jakmile klient zjistí, že má na účtu připsánu platbu, která mu nepatří, má ze zákona povinnost peníze vrátit.
V případě, že odesílatel zjistí, že platba byla zaslána na špatný účet, může kontaktovat banku protistrany a toto jí sdělit. Banka následně kontaktuje příjemce a upozorní jej na připsání neoprávněné platby. Klientovi sdělí, že je povinen peníze vrátit, jinak budou předány jeho osobní údaje odesílateli platby. Ten tyto údaje pak použije při soudním vymáhání. Banka nesmí z účtu žádnou platbu sama odečíst. To se stane jedině v případě, že chybu zaviní sama banka a sama to také zjistí.(dojde např. k selhání lidského faktoru). I v tomto případě je klient informován.
Pokud jsou zaslány peníze na neexistující účet, automaticky je banka protistrany odesílá zpět na účet odesílatele. Zhruba do týdne ty peníze máš zpět na účtu.
Mimochodem osobně jsem zažila, že vždy byly peníze vráceny. Ještě ani jednou jsem nebyla u procesu předávání kontaktních údajů.
Jak se to řeší, když je účet špatně uveden už ve smlouvě, už nevím. Banka ti vydá potvrzení o všech operacích, takže budeš mít nějaký důkaz v ruce, že jsi to udělala správně.
A co se bude dít dál je ve hvězdách:-))(viz. astronomická poradna:-)))
Jarmuschko, z právnického hlediska: Pošleš-li na cizí účet peníze omylem, ať už spleteš číslo při psaní trvalého příkazu nebo už ve smlouvě, můžeš peníze vymáhat zpátky po osobě, která je neoprávněně dostala. Jak zjistíš, komu jsi je poslala, pokud ti to banka neřekne nevím, Černé ovce jsem neviděla a zákon o bankách neznám, snad ví víc Chromle… Ale když to víš a ten člověk peníze odmítne vydat dobrovolně, podáš na něj žalobu u soudu z důvodu bezdůvodného obohacení (§451 občanského zákoníku), konkrétně proto, že získal majetkový prospěch plněním bez právního důvodu.
Ahoj, Jarmuschko, k té jedničce: bylo to i v televizi, tuším, že v Černých ovcích. Pokud pošleš peníze na cizí účet, může ti banka (ale nemusí) poskytnout údaje o člověku, který účet vlastní (jméno, adresu atd.) a ty to můžeš na něm „vymáhat“ zpět. Jinak banka v tom žádnou akci nepodniká. Takže záleží, jestli natrefíš na poctivce nebo ne.