Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Drobné příběhy (6)
Když skončila válka, najednou bylo levně k sehnání mnoho věcí po německé armádě – různé díly s elektronikou byly na kila k rozmontování. Dalo se z toho hodně vybrat, např. různé elektronky, relátka, servomotorky, přepínače, spousta různých odporů, kondenzátorů, cívek a také germaniové usměrňovače (tranzistory ještě nebyly vynalezeny)…Začaly vycházet různé elektrotechnické i jiné časopisy a rukověti o všem možném pro domácí kutily, řemeslníky, ale hlavně pro zájemce z řad mládeže, organizující se v zájmových kroužcích, např. ve Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou). Ten byl organizován v místních ale i podnikových a územních organizacích. Svazarm měl nejen klubovny, ale zejména svépomocné dílny podle oborů, vzájemně se doplňovaly a dostávaly z podniků a skladů levné součástky a materiály. Členové měli možnost výhodného nákupu. Organizace vlastnily letiště, letecký park, motopark a různé areály či cvičiště, např. modelářské, motoristické, apod. Všude byli pro věc zapálení instruktoři, pod jejichž vedením se vyškolili další a všichni to dělali po zaměstnání a zdarma. Stále v klubu něco nového dobrovolně a zdarma budovali a předváděli veřejnosti. Instruktoři také spolupracovali se školami a tak už na prvním stupni se žáci zajímali o prvky techniky a modelářství a postupně se v kroužcích vypracovali.
O technické vzdělání byl všude velký zájem a to se odráželo v podávání zlepšovacích návrhů a patentů, které se rychle po celé zemi šířily a užívaly v praxi. Mnohé z nich byly oceňovány v cizině, např. brusičské metody a úplným bestsellerem se ve světě stal náš tryskový textilní stav, kterým se až 100-násobně zvyšovala produkce textilu.
Děti se naučily, jak fungují jednoduché elektronické obvody, různá zapojení a postupně přešly až na stavbu rádiopřístrojů, složených zprvu z ukořistěných součástek po Němcích, ale pak přešli na nové součástky zdarma dodané kroužkům, příp. si některé i mohli koupit v obchodech, kterých bylo plno. Jen na Václavském náměstí byly nejméně 3 obchody s rádiosoučástkami. Tehdy jsem si i já podle vlastního plánku zapojení zhotovil nejprve bateriový přijímač se dvěma elektronkami RV, později dokonce superhet se třemi vlnovými rozsahy, a když se u nás začaly vyrábět tranzistory, tak i cestovní rádiopřijímač s malým reproduktorkem. Leč v těch žákovských kroužcích si i děti stavěli daleko náročnější přístroje, nejen rádia, ale i různá zabezpečovací zařízení a dokonce dálkové ovladače létajících modelů motorových letadel nebo parníků na vodě, podle vlastních plánků zapojení. Nevím, zda se v té době už vyučovalo o elektřině, spíše ne, takže ve znalostech žáci často předběhli učební osnovy. Podobně tomu bylo třeba v motokárách, kde pro děti byly postaveny zvláštní dráhy s motorovými vozítky, atd.
Ve školách byly i kroužky mladých zahrádkářů, rybářů, sportovců a hodně i kulturních souborů. Těch akcí bývalo nepočítaně a nutno ještě dodat, že tehdy byla péče o děti na předních místech zájmů všech institucí, takže jim byly levně dostupné nejen materály a divadla, ale i osobní výbava např. pro všechny sporty na úrovni internacionálních družstev i v docela malých obcích.
Rodilo se hodně dětí, školky nestačily a např. v jedné ze čtyř našich sídlištních škol bylo až 11 prvních tříd, takže dokud se nepostavily další školy, muselo se učit na směny. Všichni školáci a studenti byli plně a zdarma státem vybaveni učebnicemi a pomůckami a školy audiovizuálními a ostatními prostředky. Každá větší škola měla i vlastního lékaře. Absolvebnti škol byli plánovitě rozmísťováni pomocí umístěnek, aby všechna odvětví a regiony se mohly plně rozvíjet. Po naplnění potřeb byly umístěnky zrušeny. Kdyby tehdy se náš stát nepostaral o dorost a dostatek absolventů VŠ, určitě by se jich dnes nedostávalo. V současné době se mnoho školních i zdravotnických zařízení i závodů zcela ruší, mnoho zemědělské půdy slouží jiným účelům a všude se nedostává prostředků. Žije se rychle a zabezpečení tempu nestačí. Očekává se, že noví absolventi tento stav zlepší. Dnešní mládež má více možností cestovat po světě a získávat tak nové zkušenosti. Přejme jí, aby pomohla pozvednout úroveň našeho státu v rámci spolupráce s ostatními zeměmi za využití pokrokových – vědeckých metod.
Krásný článek,jen více a hezký den.