Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Příhody z mládí (4)
Kolem r. 1930 bylo ještě událostí, když se někde na vsi objevilo auto. Ale vezmu to popořádku. Jaké pohonné motory se užívaly? Předesílám, že všechny popisované motory jsou motory spalovací, kde k pohybu docházelo tlakem hořící a rozpínající se vznětlivé látky na píst s důmyslnou regulací setrvačnosti a přívodu paliva…Vynechávám parní stroj, který jsem vzpomínal v jiném vyprávění. Historie naší moto a automobilové výroby je zajímavá, a proto o ní aspoň v kostce povyprávím. Není sice pro nejmenší čtenáře a stejně se s ní setkají. Máme se skutečně světu čím pochlubit a být na to hrdi.
Náš vynálezce Josef Božek představil r. 1815 na Slovanském ostrově v Praze svůj parovůz a později i parník. Časem vznikly i sentinely – nákladní auta na parní pohon a udržely se až do poloviny 20. století. V r. 1859 byl Francouzem Etienem Lenoirem předveden v Paříži první
spalovací motor na plyn a první tzv. petrolejový motor postavil r. 1873 Julius Hock ve Vídni. Převrat v pohonu silničních vozidel nastal vynálezem benzinového motoru r. 1876 Němcem Augustem Ottou, který pak zdokonalil německý vynálezce Gottlieb Daimler spolu s W. Maybachem a představili jej v roce 1883 jako první rychloběžný benzinový motor. Počátkem dvacátého století způsobil vynález benzinového motoru revoluci v dopravě. V r. 1886 začal nezávisle s tím vyrábět motorovou tříkolku Němec Karl Benz. Vozidla s benzinovými motory brzy ze silnic vytlačila vozidla na parní či plynový pohon. Ve vzduchu létala letadla rovněž poháněná benzinovými motory. V r. 1898 Němec Rudolf Diesel způsobil další revoluci svým
vysokotlakým spalovacím motorem na těžký olej – naftu, který si podržel prvenství v těžké silniční a lodní dopravě dodnes. Ještě je třeba se zmínit o motokolech a motocyklech. Např. již koncem 19. století začal konstruktér Laurin výrobu motokol ve Slaném a v zápětí s
knihařem Klementem založil automobilku Laurin a Klement v Mladé Boleslavi, kterou dnes známe jako Auto Škoda. V Praze na Pankráci (v tzv. Janečkárně – Janeček-Wanderer) se vyráběla od r. 1929 zprvu jen motokola, potom i motocykly a automobily Minor, které držely několikaletý primát v cestě Afrikou; podobně motocykly měly mnohaletý primát v mezinárodní Šestidenní soutěži. Téměř nezničitelné motocykly ČZ (třeba s postranní lodičkou) se tehdy vyráběly ve strakonické České zbrojovce. Dílnu na dlouhé motocykly Čechie (německy Böhmerland) založil v roce 1925 v Krásné Lípě mechanik Leibisch. V r. 1933 v Praze Strašnicích vznikla továrna na těžší motocykly značky Ogar. Všechny tyto značky značně rozšířily výrobu po 2. světové válce, kdy byl o ně největší zájem. Jednou z nejstarších našich automobilek byla kopřivnická Tatra (její smíchovský jmenovec vyráběl trolejbusy a vagony),
která se zabývala jak výrobou osobních vozů vyšší třídy, tak zejména těžkých terénních nákladních aut – převážně se vduchem chlazenými motory. Jejím nejznámějším výrobkem byl
osobní automobil NW Präsident od konstruktéra Svitáka z r. 1897, který byl jedním z prvních automobilů na světě vůbec. Za zmínku stojí, že populární automobil BROUK, vyráběný na několika místech v cizině a který dobyl celý svět, byl vyvinutý Tatrou Kopřivnice. Tatru proslavili
také cestovatelé Hanzelka a Zikmund a účast na saharské soutěži do Dakaru. V Praze vznikla r. 1907 u strojíren ČKD automobilka Praga, která rovněž vyráběla jak osobní, tak i nákladní, zejména užitková vozidla. Tím není výčet výrobců u konce. V r. 1913 byla zahájena výroba aut Walter v Praze-Jinonicích, ale pak vyráběla jen letecké motory, které dodávala asi do 13 států. Těžká nákladní a kamionová vozidla se vyráběla v Mnichově Hradišti a v Liberci (začka LIAZ), autobusy ve Vysokém Mýtě (KAROSA), lehčí nákladní a speciální vozidla v Avii Čakovice a Ivančice. Musím také vzpomenout populárních sportovních vozů zn. Aero, vyráběných od r. 1934 v bývalém vysočanském pivovaru leteckou továrnou Aero (pro zvonivý start dostal první
typ Aero-30 HP přezdívku Cililink). Také jsem vídával tříkolové nákladní auto značky Tempo, nevím ani odkud. Pokud vím, letadla se u nás vyráběla v Aeru Vodochody (od r. 1919), v Letňaském Letově (od r. 1919) a v LETu Kunovice na Moravě (od r. 1936). Také se u nás vyráběly traktory značky Zetor a Škoda, autojeřáby v ČKD Slaný a mnoho typů pohonných pojízdných nebo přívěsných motorů jak benzinových, tak naftových k pohonu hospodářských, skladových, důlních a stavebních strojů, nebo kompresorů a čerpadel. Vyráběly se i přenosné strojky se spalovacím motorem – trávní sekačky, řetězové pily, motorvesla člunů a mnoho dalších typů. Jako děti jsme obdivovali mohutné setrvačníky u velkých pojízdných poháněcích motorů, např. k pohonu mlátičky obilí, čerpadel, nebo katru k rozřezání klád na pile. Vzpomenu ještě další poválečnou výrobu aut u nás. Pro lidovou potřebu byl rychle uveden na trh vůz Jawa
– Minor, později Škoda – Tudor, pak Spartak, sportovní Felicie, Škoda 1200 a Škoda 1000 MB, následovaná dalšími typy – Škoda 110/120/130, až typ Forman. Po válce se muselo na auto léta čekat v pořadníku. Zažádal jsem v roce 1958 a dočkal se v roce 1965, právě když bylo přidělování poukazů na auta zrušeno. Automotokluby pořádaly časté místní moto a automobilové závody, na které zvaly známé i zahraniční závodníky. S otcem jsme jako děti chodívali na Českobrodský okruh, kde se sešla elita závodníků a veliká návštěva diváků.
Přidám pár kuriozit:
– Tatínek v r. 1933 pracoval v cihelně. Cihly se odtud vozily těžkým nákladním autem s přívěsem na nádraží k vagonování. Dělal na přívěsu brzdaře a seděl na otevřeném sedátku bez boudy, drže se brzdové kliky. Tažné auto mělo zadní kola poháněná širokým řetězem, což jsem jinde neviděl.
– Za 2. světové války pro nedostatek benzinu přišli koumáci na možnost pohánět auta dřevoplynem. Za řidičskou kabinu umístli kotel, ve kterém spalovali naštípané tvrdé dřeví, z něhož se při vhánění vzduchu a nedokonalém hoření vyvíjel čpavý, ale hořlavý plyn. Po jeho přefiltrování jej spalovali v upraveném benzinovém motoru. Stačilo tedy jen vozit sebou dříví nebo aspoň pilu a sekyrku namísto kanystru s benzínem. Na dřevoplyn se upravovala i osobní
auta.
– Dříve se místo dnešních směrových blinkrů užívaly buď velké světelné šipky, nebo vysouvací či mávající světelná křidélka po stranách řidičské kabiny.
– V začátcích automobilismu podle platné vyhlášky musel před autem běžet zřízenec s praporkem (v noci se světlem) a upozorňovat lidi ve směru jízdy na příjezd auta (auto tedy muselo jet velmi pomalu).
– První auta většinou neměla střechu a podobala se kočáru. Všechny auta či traktory se startovaly roztáčecí klikou pevně zastrčenou ve spodní části předku vozu do esíčka v ose motoru. Protože docházelo k mnoha úrazům (napíchnutí nepozorných dětí na vyčnívající kliku), byla později roztáčecí klika vyndavací a ukládala se vedle motoru. Kromě roztáčení motoru se užívala také k utahování matek kol.
– Téměř všechny spalovací motory byly opatřeny vodním chladičem, který v parném létě a při větší námaze motoru chladit nestačil a voda se rychle vypařovala. K vůli tomu mnoho aut do cíle nedojelo.
– Dosti často docházelo k tomu, že řidič při krátké zastávce nechal běžet motor a zajistil auto jen ruční brzdou; otřesy motoru se brzda uvolnila a auto se samovolně s kopce rozjelo. Bohužel, to se stalo jednou i mně; najednou bylo auto pryč a nevěděl jsem co se stalo; jenže auto skončlo jen v křoví a nic se nepoškodilo.
– Sudové pivo Kozel už před válkou rozvážela těžká auta Ringhofer -Tatra; skoro všechny silnice byly jen štětované a prašné. Kvůli odtoku dešťové vody musely být udržovány škarpy a mostové propustky, aby nedošlo k podmáčení silnice. To se však nedaleko našeho domu stalo a pivovarské auto se tam zabořilo do měkké silnice až po nápravy. Přivolanému traktoru z panského dvora značky Mac Cormick se při pokusu o vytažení auta jen protáčela kola s
ocelovými klíny a tak se jen zahrabával do silnice. Nakonec museli přivolat dvě další stejná pivovarská auta až z pivovaru Velké Popovice k vyproštění a cestář byl za to propuštěn. Holt, všechno se má dělat pořádně.
Pokračování příště.
Zajímavý článek k počtení,ale dnes je doba již pokročilá a nikdo by se tím určitě nezaobíral.Krásný den.