Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Jak poznat disgrafii?
Dobrý den, 5-ti letý syn zná všechna písmenka a všechna téměř bez zaváhání pojmenuje, ale když se zkouší podepsat či něco psát, často napíše písmena i číslice „zdrcadlově“. Umí napsat své jméno, ale někdy ho napíše zcela správně, jindy přehází písmenka nebo právě některá napíše zrcadlově obrácená. Všechna písmenka se naučil sám od sebe, vždy se jen ptal co to je, a ani k psaní ho nijak systematicky nevedu, občas chce zkrátka něco napsat sám. Napíše i číslice, ty jsou pro něj složitější, nemá je tolik nakoukané a ptá se jak se píší. Bez předlohy je velmi často také napíše zrcadlově, což mě přijde jako děsná dřina a už je mi to divné. Mám se obávat nějaké poruchy nebo je to v tomto věku běžné a souvisí to s počátky učení? Děkuji.
![](http://www.vasedeti.cz/wp-content/uploads/2016/12/poradce.jpg)
Dobrý den,
děti v předškolním věku, když zkouší psaní, tak mívají tendenci psát písmena i číslice zrcadlově. Jestliže je synovi pět let a už zná písmenka, tak je to spíš obdivuhodné a občasného zrcadlového psaní bych se nebála. S dysgrafií to určitě nesouvisí. To by se projevilo spíše v kvalitě kreslení a psaní, resp. v nechuti cokoli malovat, obtížemi zakreslit správně i základní tvary, jako jsou čáry a kolečka (jestli píše písmenka a zkouší číslice, tak s tímto asi trable nemá), problematickým úchopem psacího náčiní apod.
Podle toho, co píšete, tak si myslím, že není třeba se něčeho obávat. Syn prostě ještě nemá zafixováno, že píšeme a čteme zleva doprava – je to otázka společenského dohody, nikoli něco vrozeného (jiné kultury píšou zprava doleva nebo seshora dolů a také se to naučí). Jen ho průběžně lehce korigujte, ať si psaní i čtení zleva doprava více všímá. Třeba i když mu čtete pohádku, může Vám občas koukat přes ramenou do knížky a Vy prstem ukazujte, jak čtete, jak Vám jde zrak po řádce. Když něco napíše nesprávně, decentně ho opravte – ať se nesnižuje jeho motivace k psaní a čtení, ale současně ať se postupně učí správný směr. Jestli spolu občas řešíte nějaké úkoly v časopisech pro děti nebo v nějakých pracovních listech pro předškoláky, tak je zkuste, kdykoli to jde, řešit pěkně po řádcích, zleva doprava, seshora dolů, jako při čtení – pracujte systematicky, jako byste četli, ač se třeba jedná o práci s obrázky apod. Toto vše pomůže synovi správný směr fixovat.
Přejeme hodně radosti ze společné práce se synem! DYS-centrum Praha o.s.