Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Opožděný vývoj
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na vývoj mé dcery, které je 10let. Má diagnostikovanou vývojovou dysfázii středně těžkého stupně a ADD. Navštěvuje nyní 4. ročník Základní školy, kde má pěkné výsledky, takže problém s učením nemáme nějak významný i navzdory její významné diagnoze. Mám ovšem dotaz ohledně jejího vývoje. KDyž se ohlédnu na její spolužačky ve třídě, jsou proti dceři velice vyspělé. Dcera nijak nejeví zájem o jejich zájmy, sice už není hravá, nemá zájem o panenky, spíše má ráda různé hlavolamy, logické hry apod., ale když se s ní bavím,mám pocit, že mluvím s dítětem ve věku 5 let. Na rpvní pohled se jeví jako již vyspělá slečna, ale když začne mluvit, je to veliké překvapení. Odbnorníci nám sdělili, že díky ADD má opožděný vývoj CNS a svůj podíl na tom má i VD. Chtěla bych vědět, zda tyto děti dospějí, byť třeba později než ostatní, nebo, zda se stává, že zůstanou vývojem tkzv. „mimo“. Věrší starost mi dělá především to, že není schopná odhadnout situaci, jak se má třeba v určité věci zachovat, kdy je vhodné říci to nebo ono. Jelikož má svoji třídní učitelku velmi ráda a je to její vzor, při focení k učitelce přišla, objala jí a nechala se s ní vyfotit. Je to sice pěkné a empatické gesto, ale bohužel učitelce to moc vhod nebylo, protože se od ní nechtěla „odlepit“, samozřejmě to paní učitelce po delší době začalo vadit, což se na jednu stranu vůbec nedivím, ale dceři to nechtěla říci naplno. Prostě holce vůbec nedošlo, kdy je čas přestat. Já jí to doma vysvětlila, ale pojala to tak, že jí napomínám, čemuž jsem se snažila vyvarovat. Každou situaci jí musím vysvětlovat, aby např. nesahala na pracovní stůl paní logopedce v centru ipřesto, že u něj sedí,protože se to nesmí, nebo aby neřekla naplno své kamarádce, dneska „nějak smrdí“ i přesto,že to byla pravda,protože se to neříká a že by to měla decentně „přejít“. Ona to totiž vůbec nemyslí špatně, řekne, co si v tu chvíli myslí a nedojde jí, že by měla být trochu diplomat. Je to strašně hodné dítě, soucítí s každým a se vším. Není schopná závisti, pomluv nebo nějaké zákeřnosti a jelikož je jí už 10,5 roku, spolužačky ve třídě jí dost využívají. Pomlouvají se vzájemně, no jak to mezi děvčaty dnes chodí. Ona to stále nechápe a není schopna se poučit ze svých chyb. Jsmez toho velmi nešťastní. Nevím,čemu to mám přičítat, zda VD nebo ADD nebo obojímu nebo snad něčemu úplně jinému. Nevím, koho se mám zeptat, kdo by mi poradil, zda se s tím dá něco dělat. Už jsme bojovali s ADD,zaplatili jsme téměř 40 sezení Biofeedbacku, koupila jsem kvalitní kapsle OMEGA MARINE s kyselinami, ale nevím, zda se to někdy zlepší. Můžetemi prosím k tomu něco napsat? Mnohokrát děkuji za Váš čas. Adina.

Zkuste dotaz přeposlat i do zdejší psychologické poradny.

Dobrý den, nedovolím si hodnotit vaši dceru, ale podle toho, co popisujete, vesměs souhlasím s názory odborníků. Nemůžu říct, zda „dospěje“ nebo ne. Je to silně individuální a jak se říká „běh na dlouhou trať“. Diagnózy spolu jistě souvisí. Osobně bych hodně spolupracovala s psychologem, kterému budete věřit a speciálními pedagogy a učitelkou v ZŠ. Pokud s nimi nejste spokojeni, vyhledejte jiné. Věřím, že vás situace trápí, že dcerka má problémy s vrstevnicemi atd., ale prostě musíte to překonat, věnovat se jí, což děláte, vše jí vysvětlovat atd. I vám pomůže si popovídat. Omlouvám se, že jsem vám neporadila.