Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Kdy navštívit logopeda?
Dobrý den,
dceři je 4,5 roku. Začla mluvit poměrně brzy, ve 2 letech mluvila ve větách. Když šla vloni v září do školky, neuměla R, Ř a L nebylo úplně ono.
Po roce docházky do školky se jí mluva postupně příšerně zhoršila, přišlo mi, že napodobuje ty děti co hůř mluví.
Letos je rozdělili do 2 tříd a ona je nejstarší ve třídě mladších dětí – jsou tam děti od 2 let do 4,5.
Některé ty 2 leteté děti ještě nemluví nebo jen jednotlivá slova a ona od září mluví prostě úděsně.
Třeba slovo TŘÍDA. Dřív říkala TŽÍDA a teď ČÍDA.
FOTBAL byl dřív FOTBAL a teď SOBAL.
TŘEBA bylo TŽEBA a teď ČEBA
Postavička Barney je BÁBI
Navíc mám porovnání se synem, kterému budou 2 roky a některá slova říká líp než ona. A já si přesně vybavuju, že ona taky tak v jeho věku mluvila a teď je to opravdu děs.
Pediatr říká, že stačí, když nás pošle v 5 letech na logopedii, že je ještě čas.
Já si říkám, že kdyby neuměla jen to R a Ř, tak bych byla v klidu, ale čekat do května mi přijde nanic, bojím se, aby nezačala patlat ještě víc. Přijde mi, že si ta slova prostě začla hrozně zjednodušovat a zkracovat.
Jaký je Váš názor?
Moc děkuji.
Lussy, tak já se přidám – rozhodně na logopedii ano. Po zkušenosti s dcerou – dcera mluvila strašně brzy, ve větách… měla velkou slovní zásobu… a v podstatě jak říkáš – od 2,5 let neuměla perfektně jen L a R,Ř vůbec. Když jí byly 4 roky narodil se malý a začalo to. Sice nezačala šišlat…, ale začala mluvit tak ledabyle (na půl pusy), takže to vypadalo jak u vás (nerozuměli jí ani babička s dědou). Neustále mi všichni říkali, že je čas, že až v 5 letech (také je květnová) a pak že to stačí až po prázdninách, že za ten rok R a Ř zvládne. V květnu jsme se přestěhovali – v našem okolí samé malé děti. No, v září jí ještě ke všemu přeřadili do jiné třídy – mezi menší děti – byla nejstarší a do školy z té třídy šly jen 4 děti (včetně jí) a ještě když se k tomu přidala její „necílevědomost“… No, v říjnu jsme šli poprvé na logopedii (logopedka měla čas), ta přišla na to, že L tvoří špatně a DO KVĚTNA ji přeučovala L (s malou si moc nesedla a tak malá moc netrénovala)… Do školy šla s tím, že R neumí (při hodně velké snaze jí občas z pusinky „vylétlo“) a o Ř ani nevěděla, že existuje. V září nám byla nabídnutá logopedka ve škole. No a ta naší slečnu úplně okouzlila a R už říká téměř všude (kromě shluku třech souhlásek) a Ř už se jí daří také téměř všude kromě slov jako Křída (to říká Třída). Paní učitelka říkala, že to už je jen maličkost a že nemá obavy, že by jí to znesnadňovalo výuku ve druhém pololetí, kdy se budou učit R a Ř a právě ty zmiňované shluky souhlásek. Nevím, čím to je – jestli věkem, školou či paní logopedkou… Ale to „Líné“ vyslovování“ jí zůstalo – tzn. pokud mluví „jen tak“, tak ji pořád musím opravovat…, ale už se aspoň nezlobí a opraví se a navíc už i celkem ochotně trénuje (což si myslím, že je zásluha především nové paní logopedky-učitelky).
Lussy, určitě jsi udělala dobře, že jsi dceru na logopedii objednala. Mojí dceru poslali na logopedii právě až v těch 5ti letech a byla jsem pak ráda, že je podzimní, protože měla před nástupem do školy na trénování víc času. Stihla to jen tak tak. R a Ř se naučila během jednoho měsíce, ale před tím jsme rok a půl „ladily“ písmeno L a sykavky. Přitom taky mluvila hodně brzo a na batole srozumitelně…ale pak se to nástupem do školky nějak zaseklo a asi i zhoršilo.
Lien,
ona to opravdu neumí. Když se hodně snaží, tak je jí rozumět,ale stejně je to hrůza.
Ona vyloženě nešišlá, ale prostě ta slova komolí a navíc spoutu písmen říká jakoby na půl pusy,takže jí zase není rozumět.
Přijde třeba ze školky, začne mi říkat básničku co se naučili, já jí rozumím, manžel něco a cizí člověk prakticky nic. No jako u 2 nebo 2,5 letýho dítěte, tomu taky většinou rozumí jen máma.
Lussy, to je děs, malá mi to dělá taky, šišlá jak de…
Ale když na ní houknu, ať to řekne normálně, že ona mluvit umí a nemusí šišlat jako děti, které mluvit neumí, tak se opraví a řekne to dobře. Tedy až na r a ř, které neumí. Zkusila jsi jí někdy přísně požádat ať to nedělá? A co ona?
Dobrý den,
děkuji za odpověď. Už jsme objednaní na logopedii na leden.
Dobrý den, nechci jít do konfliktu s názorem vašeho pediatra,ale na logopedii bych určitě zašla a dále nečekala. Sestupná kvalita řeči není normální, problém je. Samozřejmě dcerka děti může napodobovat, ale nenechala bych to tak,navíc když se řeč vyvíjela správně.