Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Vývojová dysfázie
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na podmínky integrace ve škole. Mám 9-ti letou dceru, nyní jse do 3. třídy. Ve 4 letech diagnostikována vývojová dysfázie, na logopedii docházíme od 2,5 let, nyní již bez poruchy výslovnosti. Při nástupu do 1.třídy dcera doporučena do PPPv Teplicích, kde psycholožka provedla vyšetření se závěrem: dívka s aktuálními výkony celkově v hraničním pásmu s výrazným rozdílem mezi neverbálními a verbálními schopnostmi.Neverbální kongitivní kapacita je v pásmu průměru, verbální schopnosti se pohybují v pásmu lehké mentální retardace. Projevy LMD – porucha koncentrace pozornosti, zvýšený motorický neklid,zvýšená unavitelnost, porucha grafomotoriky, porucha paměti.Oslabení mimointelektových schopností (pozornost,paměť) neumožňují dítěti plně využít svou rozumovou kapacitu.
Když jsme z PPP dostali zprávu, paní speciální pedagožka mi řekla, že i přesto, že má dcera vývojovou dysfázii, není možné u ní provést integraci,protože má nerovnoměrně rozložený intelekt. Pokud to chápu správně jeto právě díky jejímu postižení. Dcera se denně učí a je na ní znát, že je unavená. Ve 2. ročníku probrali celou malou násobilku a když se dostali k 8 a 9, už se to dceři začalo motat. Když jí příklady píšu, zvládá to bez větších problémů, pokud jí ale zkouším ústně, už si vzpomene jen tak na 70%. Učitelka mi sdělila, že by měla násobilku už po prázdninách zvládádat jak když bičem mrská, ať se jí tedy denně učí. , Chtěla jsem se s vámi poradit, jak mám dále postupovat, myslím,že by dcera integraci v některých věcech potřebovala a není mi jasné, proč integraci zde v Teplicích dceři dát nechtějí i přesto, že mi tvrdí, že její schopnosti jsou oslabené právě díky VD. Napsali nám jen DOPORUČENÍ pro učitelku, že by měla mít při matematice názorné pomůcky, toto ovšem pro pedagoga není závazné a tak dceři žádné pomůcky neumožňuje, naopak dře jí s násobilkou. Nemyslím si, že by dcera měla nějak nízký intelekt v jiné oblasti než v té verbální, kde opravdu zaostává a kde často nechápe slovní souvislosti. Můžete mi prosím poradit, zda bych dle vašeho názoru měla navštívit jinou PPP nebo se někam obrátit? Děkuji za váš čas. Adina.
Dobrý den,
pravděpodobně se jedná o tzv. „vyrovnávací“ opatření – dle výše uvedené legislativy a jsou vhodné dle pedagogického posouzení (tzn. školy).
Jinak integrace dětí s vývojovou dysfázií spadá do kompetence speciálně pedagogického centra (v tomto případě – pro vady řeči).
Pokud by byl zachován individuální přístup, vyrovnávací opatření, není nutná (často) integrace. V rámci 2.st. běžné ZŠ se však tato kategorie již často vyžaduje – pro učitele je nutný tzv. papír z poradny – „jinak nebudou žáka tolerovat“. Změnit dříve nastavený systém není úkol snadný (ani pro poradenské pracovníky). Začít by se mělo také ve školách, vysvětlit princip a význam vyrovnávacích opatření. Pak bychom všichni jednali pro zájem dítěte.
Daniela Jančová

Dobrý den,
zdá se, že jste narazili na úředního šimla, který se některých poraden drží zuby nehty a praxe pak vypadá úplně jinak. Od loňského roku platí nová legislativa (konkrétně aktualizace Vyhlášek 72/2005 a 73/2005 – to by ovšem měli vědět ve škole), z níž vyplývá, že Vaše dcera má nárok na tzv. podpůrná opatření, pro která není oficiální integrace nutná, ale škola má zajistit takové podmínky, které odpovídají potřebám žáka, včetně individuálního vzdělávacího plánu, je-li to nutné.
Stejná legislativa Vám také umožňuje, abyste navštívili jakoukoli pedagogicko-psychologickou poradnu nebo speciálně pedagogické centrum, není třeba, abyste docházeli do spádové poradny, pokud se Vám s nimi obtížně komunikuje (možná to ještě jednou po dvou letech zkuste, třeba se přístup změní, i s ohledem na loňské změny vyhlášek). V opačném případě se zkuste zeptat na doporučení ve škole, nebo maminek v okolí, zda by se nehodilo zajít ještě někam jinam. Bohužel my máme tipy hlavně na pražské organizace, což pro Vás asi není zcela dostupné. Pokud byste však měli zájem, i DYS-centrum Praha je ochotné se Vás ujmout.
A co se týká přímo obtíží ve škole, musím říci, že mě rozčiluje, když učitelé říkají, že dítě něco má umět a přestože Vy víte, za jakých okolností to dceři jde lépe, oni jedou po svém. Vaše dcera rozhodně má nárok na individuální přístup. Nechat ji selhávat a současně ji nechat dřít dnes a denně doma do úmoru pokládám ze strany školy za nemorální.
Držím palce při nástupu do třetí třídy a doufám, že se situace vyvine ve prospěch dcery. Za DYS-centrum Praha Lenka Krejčová.