Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Čtení s porozuměním
Potřebuji poradit. Mám syna ve čtvrté třídě. Od třetí třídy mají povinný čtenářský deník, každý měsíc musí přečíst jednu knihu, tedy za 1 rok 12 knih. Syn čte poctivě. Problém ovšem je, že se stává, že nedokáže o knize povyprávět. Tento týden dostal pětku, protože nedokázal odvyprávět přečtenou knihu z prosince. Horší ovšem je, že si paní učitelka myslí, že syn tu knihu vůbec nečetl, což bych si zřejmě myslela taky. Jinak nemá problém s učením, nejlépe mu jde matematika. Ale mám trošku obavu, jestli umí číst s porozuměním textu. Já už jsem se někdy ve třetí třídě učitelce po třídní schůzce zmínila, že se mi zdá, že nečte s porozuměním, ale tenkrát mi na to nijak neodpověděla. Tak nevím. Číst se učili slabikovou metodou, čte plynule, pomaleji, ale ty knihy, které si zapíše, opravdu přečte. Pokud ho kniha vyloženě nebaví, tak ji odloží. Prosím poraďte, co s tím. Díky.
Může to vše souviset s tím úrazem….pozor na záhledovou epylepsii…, která se občas objeví i roky po něhodě….s tím vyjadřováním…..asi bych s ním zašla na neurologii….a do PPP….nezdáte se mi přecitlivělá, a hlavně chcete pomoci synovi….PPP pokud nějaký problém je, měla by to poznat….a napsat paní učitelce doporučení, jak pracovat s žákem….a metodu alfaboxu Vám popíšu…jen , co budu mít trochu volněji….je pololetí a frmol:((
Jo a ještě k té slabikové metodě, učili se tak jako kdysi já. Má-ma, tá-ta a vytleskávali slabiky. Ale při učení se číst nikdy problém neměl, četl od počátku hezky a plynule. Co mi ještě přijde trošku problematické u něj, jsou celkové vyjadřovací schopnosti, nemůže se jakoby vymáčknout, jestli mi rozumíte nebo nám chce něco sdělit a podstata mu z toho uteče. A vynechává zvratná zájmena, takže jeho věta třeba zní „já tam nebyl, já nevěděl, já zapomněl. A někdy vytvoří naprosto neuvěřitelnou větu, když například se vrátil z kroužku promoklý a zeptala jsem se, proč si nevzal deštník, odpověděl „já nevěděl, že potkám déšť“. Jinak diktáty mívá bez chyb, co se týče gramatiky a různých doplňovacích cvičení, to je taky naprosto v pořádku, paměť má taky dobrou, hraje na flétnu, na klavír, zpívá a nemá problém se naučit jakýkoliv text. Zúčastňuje se recitačních soutěží atd. atd. V pěti letech prodělal otřes mozku a při EEG vyšetření měl zpomalené reakce (hraniční). Ale když cokoliv řeknu právě paní učitelce, ona mi jen řekne, vy můžete být naprosto spokojená a já si připadám, že jsem přecitlivělá matka, která pořád něco hledá. Ale mně se to prostě nějak nezdá.
Děkuji za rady, na Vaše www stránky mrknu, a taky bych prosila popsat do mailu tzv . metodu Alfaboxu, mailovou adresu Vám napíšu do vzkazů. Jinak byly knihy, které ho bavily velice – Mikeš od Josefa Lady,Kuky se vrací, Staré pověsti české (převyprávěné p. Eislerovou), Staré řecké báje a pověsti (p. Eislerová). Ale jak říkám, nedokáže o knize povyprávět. Na učitelku se určitě znovu obrátím. Takže ještě jednou velice děkuji za Váš názor.
a ještě něco….hodně důležitá je motivace ke čtení….doporučte mu třeba knihu, kterou jste četla jako malá vy…a bavila vás….pak si o ni povídejte….a zjistíte , že třeba má syn i úplně jiný pohled na tu samou věc…a to je dobře…..diskuse kolem knížek zase vyvolává další diskuze…..ne bo se se synem domluvte a čtěte knihu taky…(ne spolu)…..a ptejte se jej pak na situace , co v ní jsou a jak by je řešil on a podobně.
Podle toho co píšete…..nemůžu takhle na dálku posoudit…musela bych vidět a slyšet syna v akci….ale mne se jeví, že to bude nejspíš kluk velmi inteligentní, s dyslektickými obtížemi (právě proto, že je chytrý, je dyslexie těžce rozpoznatelná..protože děti chytré dyslexii dokáží svou inteligencí vyrovnat). Slabiková metoda…nevím , kterou máte na mysli, ale nejlepší…metoda na čtení s porozuměním je splývavé čtení…s tou mam nejlepší zkušenosti…Váš syn je však už čtvrťák….To, že knihu, která ho nebaví, odkládá, je naprosto v pořádku, taky byste nečetla knihu, která Vás nebaví. Dnes je hodně těžké vybrat pro děti z toho velkého výběru něco kvalitního…jestli chcete tip….mám na stránkách http://www.spratkova.estranky.cz seznam knih vhodných pro tento věk, které jsou podle mne výborné a mohly by jej bavit. Když bude knihy číst, ať si třeba během čtení dělá poznámky, osnovu….nebo použije tzv . metodu Alfaboxu…..mohu vám ji popsat v emailu….pomůže mu se slovní zásobou k dané knize nebo tématu.
A rozhodně bych se s dotazem čtení s porozuměním znovu obrátila na paní učitelku. Ta by Vám měla vysvětlit, jak dosahuje toho, aby děti četly s porozuměním.