Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Kreslení
Chtěla bych Vás požádat o radu. Dcera začala chodit do školky (3,5 roku)- se začleněním do kolektivu problémy nemá žádné, akorát když nám paní učitelka předávala její „výkresy“ tak nám s manželem trochu zatrnulo. Počmáraný papír bez náznaku jakéhokoliv tvaru nebo smyslu – dcera nám vysvětlila, že je to louka a sluníčko! Při vybarvování omalovánek to vypadá podobně – začmárá vesměs celý obrázek a je s tím spokojená. Snažíme se s ní trénovat držení tužky i jemnou motoriku, ale příliš jí to nezajímá. Bojím se, aby to nemělo nějaké důsledky v pozdějším věku třeba s učením nebo soustředěním. Vím, že každé dítě je jiné – naše starší dcera obstojně malovala již od 3 let. Spíš bych chtěla vědět, jestli lze z tohoto chování něco vysledovat. Děkuji
Hlavně klid. 3,5 roku je ještě opravdu málo. Hlavně dcerku nesrovnávejte s někým jiným, opravdu „co dítě, to originál“. Ze zkušenosti s dcerou vím, že se to může zlomit během chvilky. Moje dcerka taky dlouho neuměla držet správně tužku,a ejhle, během prázdnin se to zlomilo a teď je to v pořádku. Kulička na kreslení je dobrá. Kukačka
Dobrý den,
máte pravdu, že každé dítě je jiné, ale umím si přesně představit to zděšení, když Vám dcerka sdělila, co máte vidět ve změti nesouvisejících čar. Myslím, že je dobře, že dáváte dceři příležitosti k malování, trénujete s ní úchop psacího náčiní i jemnou motoriku, ale v jejím věku má ještě čas na stanovování nějakých diagnóz. Myslím, že když ještě cca rok počkáte, nic se nezkazí. Každopádně kdyby i kolem pátého roku stále její malování vypadalo „velmi abstraktně“, doporučovala bych zkusit najít někoho, kdo by Vás vedl formou tzv. grafomotorického nácviku (přeci jen při zhoršení grafomotorice hrozí obtíže s osvojováním psaní ve škole). Vetšinou takovou práci nabízejí speciální pedagogové – ať v soukromé praxi, nebo v pedagogicko-psychologických poradnách; jste-li z Prahy, je nácvik možné absolvovat i v našem DYS-centru. Nebo lze vyhledat alespoň nějaké publikace na rozvoj grafomotoriky. Velmi užitečné jsou v tomto ohledu materiály od J. Bednářové (většinu z nich máme i v nabídce obchodu DYS-centra, ale seženete je také v prodejnách učebnic).
Další, co se může hodit už teď, je zkusit obměnit či rozšířit pomůcky na malování. Menším dětem vyhovuje tzv. kulička na kreslení (viz např. http://www.eshop-rychle.cz/dyscentrum/eshop/10-1-PREDSKOLACI/0/5/156-Koule-na-kresleni). Někdy je dobré také zkusit nejprve kreslit třeba prstovými barvami nebo malovat prsty do písku (dobrou náhradou je hrubá mouka vysypaná do hlubší nádody, např. plech na pečení). Tím vším si děti malování trénují, ale jde jim to zpravidla snáze, než když musí vzít do ruky tužku. A tím pádem je to většinou i víc baví – jen je třeba pohlídat, ať nejsou písek a barvičky po celém bytě :-).