Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Závislost na ostatních dětech, Katka necelé 4 roky
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na zvláštní chování naší dcerky (3 a 3/4 roku). Již od malička je velmi živá, extrovertní, společenská, emocionální. Na jednu stranu je to skvělé, na druhou však máme obavu protože, její chování se vyznačuje také přehráváním ve všech možných situacích, neustálým „dolézáním“ za ostatními dětmi – každého zdraví, s každým si chce hrát a bavit se, to se posléze obrátí v komandování ostatních dětí kdy jim říká co mají dělat, jak se mají chovat, jak mluvit. Zvláštní je i to, že místo vykonávání dané činnosti (např. jízdě na odrážedle) hraje divadlo – mračí se, že to nejde a snaží se přimět ostatní děti aby se jí věnovaly – minimálně jí povzbuzovaly nebo fyzicky pomáhaly. Bohužel jí nestačí když to děti dělají, vydrží s nimi takto „manipulovat“ dokud např. nenastane nějaká jiná činnost (citlivější povahy se jí věnují velice dlouho v naději, že se daná činnost přecijen povede). Naposledy na velkém nafukovacím hradě seděla nahoře na klouzačce, tvářila se rozzlobeně a odmítala sjet dolů, i přesto, že jsem jí napomínala (situace byla i nebezpečná, protože se přes ní valily ostatní děti). Přišla k ní jiná holčička a donekonečna se jí snažila vysvětlit, že má jet dolů, dcerka se pouze nekonečně dlouho nechala přemlouvat. Nakonec to skončilo mý zásahem, kdy jsem na klouzačku musela vylézt, sklouznout se s dcerkou, posléze jsem jí velmi vyndala, opravdu mě to opět rozčílilo. Dcerka na můj dotaz „proč“ mi sdělila, že děti tam skákaly a ona nemohla sjet dolů (což je ale podstata skákacího hradu – nemůže očekávat, že děti se jí tam budou věnovat, přišly se sklouznout). Můžete prosím vysvětlit toto chování, děláme něco špatně při výchově, dá se to nějak řešit, jak tomu zabránit či to alespoň omezit? Dcera je velice emocionální již od narození, bojíme se, že v dospělosti jí to způsobí problémy. Dcerka měla od asi 1,5 roku několik afektivně-respiračních záchvatů, nyní již je v pořádku, kontrola u neurologa dopadla bez problémů. Často se nám ale stane, že je hysterická (zvláště při únavě), ječí vzteká se, řešíme to zhruba 1x denně, slůvko „ne“ pokládám za projev období vzdoru, to řešíme mnohokrát denně. Samozřejmě tato její povaha má i mnoho pozitivních dopadů – není bojácná, vždy si umí poradit, vystupuje na veřejnosti s hudebním kroužkem, chodí na cvičení, celkově přemýšlí dospěleji – vše zvládá dobře. Děkuji Vám.

Dobrý den, je to stále ještě období, kdy se snaží prosadit svoji osobnost a zkouší, co kdo vydrží, ke komu si může něco dovolit a kolik toho kdo snese. Je to prostě neustálé zkoušení. Pokud ji chcete dopřát zdravý vývoj, stanovte sobě a jí určité mantinely – hranice – co už není v pořádku a i když je bude dcera stále snažit posouvat, vy musíte trvat na svém – „tohle už ne!“. Posilujte dobré a žádoucí chování, toho, co dělá podle vás špatně nebo by dělat neměla si zkuste všímat méně. Chvalte to, co je pro všechny v pořádku. Věřím, že to tak už děláte. Vydržte nějakou dobu. Postupně ta její úporná snaha prosadit své zájmy a chtění bude slábnout. Některé projevy už ale jsou v její povaze a vy je můžete jen usměrnit nějakým vhodným způsobem. Přeji hodně trpělivosti!