Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
Předškolák
Dobrý den,
mám starosti se svým synem. V létě mu bude 7 let a od září nastoupí do školy.
Ve školce má problémy nejen s komunikací. O nic si neřekne.Např:děti si po obědě měly přijít pro sladkou tyčinku. On chodil stále po třídě a když ho učitelky vyzvaly „co máš říct?“ tak jen krčil rameny.Odmítá dělat základní hygienická pravidla: nesmrká(klidně vydrží s nudlí u nosu celé hodiny), nechce chodit na záchod, když už jde tak si nechce utřít zadek, při obědě leze pod stůl. Kamarády si hledá mezi mladšími dětmi a sám se tak chová. V loni jel i bráchou na tábor, aby se „otrkal“,ale on prý byl uzavřený sám do sebe. Nezúčastňoval se her a hrál si s 3-letým synem instruktorky.
Doma mluví až dost. Zkoušela jsem domluvy a vysvětlování, odměny i zákazy.Nevím, zda ho mám za takové chování trestat nebo ne, ale nedovedu si ho představit ve škole.
Může se jednat o autistické onemocnění? A jak s ním dál pracovat?
Předem díky za Vaši odpověď.

Dobrý den, jeho chování podle toho, jak to popisujete, rozhodně neodpovídá chování dítěte jeho věku. I když jsme hodně rozdílní a mezi dětmi mohou být rozdíly ještě větší, mělo by šestileté dítě zvládnout se o sebe v základních věcech postarat. V každém případě bych neváhala a zašla bych do klasické psych. poradny. Nevím, jestli jde o autistické chování, mohou vám však v poradně poradit, zda to tak je či ne, a co a jak dělat, pokud by to tak bylo. Jestli je doma ale upovídaný a chová se jinak, než ve školce, tak ta příčina může být jinde (sociální fóbie, nějaká nespecifická sociální porucha…). Tresty nebudou asi v tomto případě vhodným nástrojem. Spíš nějkaé motivační prvky. Dále můžete vyzkoušet např. terapii EFT (www.mojeEFT.cz) – kdy můžete pracovat v zastoupení na synovi vy sama. Nemusí být ani přítomen. Můžete to zkombinovat s klasických psychologickým přístupem, což by bylo asi nejvhodnější. Přeji hodně odvahy a trpělivosti!