Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
špatná výslovnost "s", "c", "z"
Dobrý den. Mám 4,5 letou dceru. Řeč má plynulou, „r“ také vyslovuje dobře, ale s písmeny „s“, „c“, „z“ ve slovech máme problém například místo čau-cau, začátek – zacátek, žába – zába, moc – moč, můžu – můzu, přišla – psisla. Mohla by jste mi poradit, jak na to? Logopeda jsme zatím navštívit nechtěli. Děkuji.

Dobrý den, nejproblémovější hlásky u dětí jsou tzv. sykavky: ostré C, S, Z a tupé Č, Š, Ž. Tento problém s řečí se objevuje i u Vaší dcery. Nejvhodnější by bylo navštívit logopeda, který by zkontroloval správnost artikulace a náprava by byla pravděpodobně rychlá, ale pokud nechcete, kontrolujte, zda dcera správně vyslovuje – má správné artikulační postavení mluvidel a procvičujte, výsledek se jistě dostaví. Č – hrot jazyka je odsunut od horních řezáků a směřuje k tvrdému patru, horní a dolní zuby se sbližují, rty se lehce vysunují dopředu, výdechový proud je kratší, prudší bez hlasu. Hláska se tvoří nápodobou (při přímém tvoření hlásky č) a pomocnou hláskou Ť (vyslovovat lehce a tiše. procvičujte nejrůznější slova na č a s č (čokoláda, člověk, kočka, čumák, čuník, čuchá, čouhá, čoud, čáp, čára, čaroděj, kočí, hučí… Š – hrot jazyka je odsunut od horních řezáků a směřujek tvrdému patru, horní a dolní zuby se sbližují, rty se lehce vysunují dopředu. Hláska se tvoří nápodobou (motivace – vlak, šumení stromů…) a pomocnou hláskou č (prodloužením hlásky č na ššš. Opět procvičujte všechna slova a věty se š. Ž – hrot jazyka je dosunut od horních řezáků a směřuje k tvrdému patru, horní a dolní zuby se sbližují, rty se lehce vysunují dopředu, výdechový proud je ldouhý s fonací. hláska se tvoří nápodobu (motivace je bzučení čmeláka bžžžž….) nebo ozvučíme pomocnou hlásku Š. u obou postupů využíváme hmatového smyslu – dítě cítí na ruce vibrace hltanu. zase cvičte všechna slova na a s ž podle obtížnosti…. Dostupnné literatury je moc, klasika je např. Kábele Fr. – Brousek pro tvůj jazýček. zkuste zabrousit po internetu nebo ve knihovně v ododělení logopedické literatury. Poradí vám jistě i v MŠ. Jinak řeč dcerky je naprosto v pořádku, hodně dětí v jejím věku ještě např. nezvládne správnou výslovnost r a je to v normě. Výslovnost má být v pořádku nejpozději před začátkem školní docházky.