Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
hláska ř
Dobrý den. Moje dcera (8 let)navštěvuje logopeda. Pořád se nám bohužel nedaří vyslovovat hlásku ř. Zkoušíme cvik se stisknutými zuby a šeptat r.To se nám sice daří, ale jakmile trochu přidá na hlase, tak to nejde a vzniká spíše ž.Není ještě nějaký jiný cvik, jak se to dá naučit? Trénujeme to už asi 2 měsíce. Zkoušíme to i se čtením slovíček, ale žádný výsledek.
Děkuji za odpověď.

Dobrý den. Úprava správné výslovnosti hlásky ř je prováděna náhradní (substituční) hláskou r. Tiše (šeptem) předříkáváme prodloužené drrr, dítě nebo dospělý si kontrolují správné artikulační postavení v zrcadle. Artikulační postavení je shodné s tupými sykavkami š, ž, č – klešťovitý skus zubů, rty jsou mírně povytaženy vpřed. Je zapotřebí, aby dítě dokázalo zvednout jazyk na dáseň těsně za horními zuby (alveola). Nacvičujeme olizování horní a dolní alveoly, každé zvlášť, a snažíme se, aby dítě mělo co nejvíce otevřenou pusu, aspoň dvoucentimetrovou mezeru mezi hranami zubů. Pak zkusíme „zapíchnout“ jazyk za horní a hned zase za dolní zuby, pohybuje se jen jazyk, brada je v klidu. Lze zkusit i „ťukání“ špičkou jazyka na horní alveolu. Snažíme se, aby dítě rovněž umělo kmitat rty (frkat jako koník). K usnadnění nácviku používáme kombinaci vyvozované hlásky se samohláskami v pořadí u, o, a, e, i. Samohlásky u a o mají podobné nastavení rtů jako hláska ř. Je vhodné nacvičovat ř nejprve po znělých hláskách a postupně přejít k nácviku po hláskách neznělých, postupně přidávat na hlase a zkoušet nápodobu. Jestliže se nápodoba daří, je nácvik veden jen předříkáváním ř. Po skončení nácviku cvičíme kombinace ve větách a slovech ř, ř. Jsou vhodné říkánky např. (Fr. Kábele: Brousek pro tvůj jazýček):
Říkanka pro Kateřinku
Řež, řežu dříví,
už jsem celý křivý.
Řežu dříví z ořechu,
narovnám je pod střechu.
Řežu dříví na polínka,
vaří kaši Kateřinka.
Říkanka kuchařská
Z komína se kouří,
večeře se vaří.
Kuchařka si při tom říká:
„Pro Mařenku pro Jiříka,
i pro toho Řehoře,
co tam křičí na dvoře.“
Mařenka s Jiřinkou,
přikryjí se peřinkou.
Pod peřinkou dobře je,
peřinka nás zahřeje.
Můžete zkusit také našpulit ústa, zuby dát k sobě a šeptat hlásku r (ve skupině dri nebo tri):
tř-: tři, třída, třídí, třetí, třeba, třepe, patří, šetří
dř-: dřevo, dřevěný, dřít, dřina, modřín, nejdříve
př-: přímo, příjem, přichází, příchod, přítel, předmět, kapři, vepři, zapřel, přání, přeje
bř-: bříza, břicho, březen, břemeno, břeh, dobře, obři
kř-: křivý, křídlo, křen, křeslo, křoví
chř-: chřipka, chřestýš, chřadne
vř-: vřídlo, vře, vřes, vřeteno
hř-: hříbek, hřebík, hřeben, hřeje, hřát
mř-: mříž, mříže, umřít
ř-: říká, řeka, řeč, řeže, řád, řada, moře, vaří, hoří, kouří, lékař, zvěř, keř, pekař, metař…
Každopádně bych ale především důvěřovala logopedovi a pokračovala v péči. Buďte trpělivá, výsledky určitě přijdou.
Mám vyzkoušeno, že pomáhá při stisknutých zubech ještě toto: palec a ukazováček jedné ruky položíme na tváře, abysme je měli zhruba uprostřed, kde se dotýkají zuby. Při vyslovování „rrr“ lehce stiskneme. Jde to hned o něco líp. Chodila jsem na logopedii, ale až při tomto způsobu se mi povedlo vyslovit ř. Jenže to už mi bylo 15, ukázala mi to jedna učitelka a bylo to raz dva.