Archivované diskuze jsou určeny pouze ke čtení.
písmeno R
Dobrý den,moje 5letá dcera neumí vyslovovat R,Ř.Chodíme na logopedii,dostali jsme slova TDS,TDK,TDP,adt..4měsíce trénujeme opravdu poctivě každý den a nic.Ona se nad tím vzteká,že to jěště neumí.Už nevím jak dál,poradíte mi něco,co by nám pomohlo? Děkuji moc Alena
Alena
Mám tři syny, ten s „R“ je taky býk:-). Tomu přístroji se říká „rotavibrátor“. Logopedka by ho měla mít. A měli jsme ještě soustavu cvičení s jazykem(trochu jako hodinové ručičky v různých polohách).
Dobrý den,děkuji za dodání energie a budeme dál zkoušet TD,atd..Jen jsem se ještě chtěla zeptat co to je Vibrující drátek.O tom jsem nikdy neslyšela a nic nevím.Ještě nám naše logopedka doporučila dávat do pusy na okraj lžíčku,aby to dítě nutilo strkat jazyk nahoru.Já vím,že má jěště čas,ale ona se ve všem chce podobat starší sestře a za každý její neúspěch se vzteká a to hodně,typický býk.Řeči typu „na to máš čas“ ,nezabírají.Ona už ted počítá,sčítá a odečítá do dvaceti bez problémů a to jí bude 5let až v dubnu.Je to takový živel.Děkuji a zdravím všechny Alena
Alena
Dobrý den Aleno, ostatní příspěvky na Váš dotaz jsou podle mého názoru vyčerpávající, tak je pořádně prostudujte a zkuste, věřím, že vám pomohou. Jen bych je opakovala. Podívejte se také do předchozích dotazů, již jsem na některé podobné odpovídala. Hlavně buďte trpěliví a pravidelní v procvičování a konzultujte vše pečlivě s logopedkou. Dcerka má skutečně ještě čas a náprava trvá někdy déle, tak to zkuste dceři vysvětlit, ať se neustresuje momentálním neúspěchem, který se jistě brzy změní v úspěch a správnou výslovnost r, ř. Přeji Vám hezký den! Magda K.
Tak já ti popíšu můj příběh. Také jsem neříkala r,ř. Jako předškolák jsem chodila na logopedii, ale často jsem byla nemocná, tak jsem měla trénovat spíš doma. No, moc se mi taky nechtělo, tak jsem to flákala. Než jsem šla do školy, tak jsem tak nějak zvládla Ř, ale R ne. Když jsme se pak to R učili ve škole, učitelka obešla každého žáka a každý ho musel vyslovit. Nad tím mojim, které jsem řekla(nebo spíš neřekla, ale vydala jsem zvuk, který ho jen zdánlivě připomínal)se učitelka pozastavila a musela jsem ho říct ještě jednou. Já se tak styděla, ale donutilo mě to, že jsem pilně trénovala, až jsem se ho do týdne naučila. Své syny jsem ho pak učila tím způsobem, že jsem zezačátku vůbec po nich nechtěla, aby ho vyslovovali, ale rovnou jsem jim říkala, aby řekli třeba ostdov(ostrov), nebo patdo(patro). Nejlépe se to učí právě na slovech, kde je spojení písmen „tro“ a nahrazovat ho tím, že vyslovuje „tdo“. Tímto způsobem se to pěkně naučili.
Naše logopedka říkala, že „R“ přichází kolem 5-6 let. Takže máte čas. Nám moc pomohlo použití „vibrujícího drátku“, který logopedka použila na syna dvakrát a bylo. Jako by jazýčku docvaklo, jak má písmeno vytvořit… Hodně štěstí!:-)
Pomocnou hláskou je D
Dítěti vysvětlíme, že bude místo špatného r vyslovovat lehce d (třeba šeptem) Nejdříve vyslovuje td,td, přízvuk musí být na t. Pak jednoduché slovíčka jako třeba trn-tdn a ty co píšete.
Snad se brzy podaří. Nám L trvalo skoro rok.